توسعه روابط میان ایران، پاکستان و افغانستان ضروری است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ورود نخستین محموله کانتینری کشور افغانستان به چابهار گفت: افغانستان می‌تواند به راحتی صادرات و واردات را از چابهار انجام دهد.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف در نشست بررسی راهبردهای منطقه‌ای در بندر چابهار اظهار کرد: بیش از چهار دهه میزبان افغانستانی‌ها هستیم و این مهمانان خدمات لازم را همچون ایرانیان دریافت کرده‌اند و از اینکه به آنان به عنوان یک همسایه خدمت کرده‌ایم خوشحال هستیم.

ظریف افزود: چابهار، حلقه اتصال کشورهای منطقه نظیر پاکستان، افغانستان، چین و ایران است و می‌تواند نقش مهمی در توسعه مناطق همجوار داشته باشد.

وی گفت: چابهار تنها مسیر امن و مطمئن برای توسعه افغانستان است و می‌تواند کالاهای این کشور را به دنیا صادر کند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: چابهار به عنوان یک بندر و منطقه راهبردی می‌تواند برای جمهوری اسلامی ایران بندر ثبات، آرامش و توسعه باشد.

ظریف گفت: هم افزایی مسئولان ارشد سیستان و بلوچستان و مسئولان محلی چابهار قابل توجه است و این دیدگاه می‌تواند به توسعه منطقه کمک کند و مسائل و مشکلات پیش رو را بهتر و سریع‌تر مرتفع سازد.

وی ادامه داد: بنادر چابهار ایران و گوادر پاکستان ۲ بندر رقیب نیستند، بلکه مکمل یکدیگرند و چنانچه در مقابل همدیگر باشند به ضرر هر دو بندر خواهد بود.

ظریف اظهار کرد: جای خوشحالی است که استاندار سیستان و بلوچستان، مسئولان محلی و مدیران بنادر و دریانوردی و منطقه آزاد چابهار برای هم افزایی و توسعه همدیگر تلاش می‌کنند.

وزیر امور خارجه بیان کرد: چابهار برای آینده کشور نقش مهمی دارد و می‌تواند برای ترانزیت کالا نقش مؤثری ایفا کند.

ظریف افزود: چابهار در زمان جنگ تحمیلی نقش مهمی را ایفا کرده و باید به‌صورت ویژه به زیرساخت‌های آن توجه شود.

وی ادامه داد: ایران اسلامی به مردم غیور و مرزدار سیستان و بلوچستان افتخار می‌کند.

وزیر امور خارجه گفت: بازدید از طرح‌های مختلف منطقه آزاد، پتروشیمی، فولاد، ترمینال مسافری و بندر شهیدبهشتی برایم خیلی امیدوارکننده بود و به خوبی نشان می‌دهد که دولت برای زیرساخت‌های چابهار هزینه‌های زیادی داده است.

ظریف افزود: توسعه روابط بین ایران، پاکستان و افغانستان ضروری است و ما همیشه برای توسعه روابط تجاری، سیاسی و اقتصادی تلاش می‌کنیم.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو