رونق تولید کشاورزی در خداآفرین گامی در جهت اقتصاد مقاومتی

کشاورزی رکن استقلال هر کشور بوده و تامین تولیدات راهبردی مثل گندم، کلزا، جو و برنج در واقع شاخص توسعه و مبنای استقلال و اقتدار ملل محسوب می شود اما با وجود این اولویت، رونق کشاورزی در برخی مناطق مستعد کشور مغفول مانده است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، از چند سال گذشته افزایش تولید گندم و کلزا جزو سیاست‌های کلی نظام قرار گرفته است تا با تأمین نیاز داخلی به طور کامل از واردات این تولیدات کشاورزی بی نیاز شده و نیم نگاهی هم به صادرات داشته باشیم و در این راستا مقام معظم رهبری فرمایشات موکدی در این خصوص داشتند و برای تحقق آن مسوولان متولی برنامه ریزی هدفمندی را آغاز کرده اند.

کشت و صنعت خوشه صبا با درک درستی از این تأکیدات و اولویت‌های دولت از سال ۱۳۹۵ شمسی سرمایه گذاری برای تولید گندم، کلزا و جو را در شهرستان خداآفرین آغاز کرده و چشم اندازی را طراحی کرده تا در سال ۱۴۰۲ این منطقه بایر به منطقه تولید محصولات کشاورزی و در آینده به قطب کشاورزی ایران تبدیل شود.

شنیده بودیم اقدامات جهادگرانه مسوولان منطقه آزاد ارس، کشت و صنعت خداآفرین با همکاری وزارت جهادکشاورزی نتایج خوبی را به ارمغان آورده است، برای اینکه از نزدیک در جریان کارهای انجام شده قرار بگیریم راهی منطقه شدیم.

برای رسیدن به روستای باقراو غلو از بخش گرمادوز شهرستان خداآفرین جایی که کشت و صنعت خداآفرین سرمایه گذاری در بخش کشاورزی انجام داده است ۲۶۰ کیلومتر پر فراز و نشیب را از تبریز مرکز آذربایجان شرقی را پیمودیم.

برای رسیدن به محل کشت و برداشت گندم از جاده‌های پر پیچ و خم سنگلاخ و در ادامه جاده‌های بین مزارع بسیار ناهموار منطقه گرم، دورافتاده و محروم گذشتیم تا اینکه بلاخره تلالو خوشه‌های طلایی گندم چشمانمان را نوازش کرد.

همکاری مردم و مسوولان گام‌های بلندی برای تولید محصولات کشاورزی در منطقه مرزی خداآفرین برداشته شده است و چشم انداز آن آبادانی و اشتغال برای ساکنان روستایی و شهری این منطقه است.

برداشت نخستین محصولات سرمایه گذاری کشت و صنعت خوشه صبا از پنج هزار هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین با استفاده از حق آبه ارس و با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد ریالی نوید بخش اشتغال و توسعه این منطقه است.

مدیرعامل کشت و صنعت خوشه صبا خداآفرین در این ارتباط به ایرنا گفت: چون کشت در مناطق مرزی با حجم بالا و کمبود تجهیزات و امکانات از توان فردی اهالی خارج است، کشت و صنعت این اقدام را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرده است.

علیرضا زندی افزود: پیش از این برخی زمین‌های کشاورزی روستاهای اطراف به صورت مرتع استفاده می‌شد که با تعامل با کشاورزان منطقه ۳۰ درصد از اراضی با تعامل با آنها به صورت رایگان در اختیار اهالی و ۷۰ درصد بقیه جهت راه اندازی و کشت در اختیار کشت و صنعت قرار گرفته است ‏.

زندی گفت: بر اساس الگوی کشت و مطالعات جامع این کشت در اراضی پایاب سد خداآفرین انجام شد و با مشخص شدن محدودیت‌ها اقدامات انجام شده و برای هر هکتار از اراضی ۱۰۰ تن کود حیوانی و کود فسفاته نیاز بود که تامین شد تا نیازهای خاک برطرف شود.

وی بیان کرد: ۹ ایستگاه پمپاژ آب برای آبیاری اراضی طراحی شده که تا ایستگاه چهار فعال شده و ایستگاه‌های پنج و ۶ راه اندازی شده و ایستگاه‌های هفت و هشت نیز امسال اقدام می‌شود.

مدیرعامل کشت و صنعت خوشه صبا خداآفرین گفت: از پنج هزار هکتار از اراضی زیرکشت ۱۴۰۰ هکتار در شیب‌های بالای ۳۰ درجه است که باید در آنها باغ ایجاد شود و اکنون نیز برای کشت نهال در این مناطق به روش گلدانی عمل می شو.

زندی ادامه داد: ۱۸۰ کامیون کود حیوانی برای ۱۰ هکتار از اراضی تامین شده است که از عهده اهالی به صورت فردی خارج بوده و توان مالی لازم را نداشتند بر این اساس با وزارت جهادکشاورزی هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

وی گفت: در ۱۰ هکتار از اراضی سد پایاب خداآفرین ۶ رقم گندم کاشته شده تا پس از بررسی‌های کارشناسی و علمی بهترین گونه متناسب با منطقه انتخاب تا بالاترین بازدهی و برداشت گندم را شاهد باشیم.

مدیرعامل کشت و صنعت خوشه صبا خداآفرین با اشاره به تحقیقاتی در خصوص الگوی کشت مناسب در منطقه گفت: در سال‌های گذشته الگوی کشت منطقه تهیه شده بود که با توجه به گذشت زمان، نیاز به بازنگری داشت و این کار با همکاری معاونت باغبانی وزارت کشاورزی شکل گرفته که برای رسیدن به الگوی مناسب در بخشی از باغات و اراضی، محصولاتی همچون گندم، جو و کلزا کشت شده است.

زندی با بیان اینکه این اراضی ابتدا بایر بوده و دامداری سنتی انجام شده است، افزود: میزان تولید گندم در منطقه به ازای هر هکتار، ۴.۵ تن است که از میزان متوسط منطقه به مراتب بیشتر است و در تولید کلزا نیز به رقم سه تن بر هکتار رسیده‌ایم که از تولید حداکثر سطح شهرستان و منطقه بالاتر است.

وی اعلام کرد: ایجاد دامداری، مرغداری، خوراک دام، لبنیات سازی، کشتارگاه، پرورش ماهی، صنایع تبدیلی و واحدهای فرآوری، سردخانه و گلخانه هیدروپونیک با حجم سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد ریال و اشتغال پنج هزار نفر طرح‌های در دست اجرای کشت و صنعت صبا در اراضی پایاب سدخداآفرین در محدوده منطقه آزاد ارس است.

مدیرعامل کشت و صنعت خوشه صبا خداآفرین با اشاره اینکه زنجیره تولید کشاورزی در خداآفرین ایجاد می‌شود، اضافه کرد: این طرح در شورای عالی مناطق آزاد کشور تصویب شده و مراحل واگذاری برای کشت انجام شده اس.

زندی گفت: ۳۰۰ لیتر بر ثانیه از محل رودخانه‌های مرزی مجوز مصرف آب صادر شده و مراحل بتن ریزی و آماده سازی گلخانه نیز انجام شده است.

مدیر مرکز خداآفرین سازمان منطقه آزاد جلفا نیز با اشاره به ثمر دادن گندم، جو و کلزا در اراضی مناطق روستای باقراوغلوی شهرستان خداآفرین به خبرنگار ایرنا گفت: برداشت محصولات یاد شده از پنج هزار هکتار اراضی پایاب سدخداآفرین از محدوده چهار منطقه آزاد ارس آغاز شد.

هادی کهندل افزود: برداشت ۶ رقم گندم در ۱۵۰۰ هکتار به روش دیمی و آبی و جو و کلزا در منطقه باقراوغلو و اطراف آن انجام می‌شود.

کهندل گفت: برداشت هر سه محصول از متوسط بازدهی تولید محصولات زیر کشت منطقه ۲ تا سه برابر بیشتر از حداکثر برداشت‌های کشاورزان بومی است و در واقع نتیجه اولیه کشت محصولات را در منطقه موفقیت آمیز نشان می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به حجم سرمایه گذاری کشت و صنعت در پایاب سد خداآفرین افزود: اشتغال کلی طرح ۱۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم است که برای تحقق آن ۱۰۰ میلیارد تومان در افق چشم انداز پیش بینی شده است که البته اکنون اشتغال حدود ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم محقق شده است.

سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در فاصله ۱۹۶ کیلومتری پایین دست سد ارس و در محدوده شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی در ۲۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز بین پل خداآفرین و روستای ساریجالو قرار دارد؛ این سد بطور مشترک توسط ایران و جمهوری آذربایجان ساخته شده‌است.
در سال ۱۳۷۹ عملیات ساخت این سد آغاز و در پانزدهم آذر سال ۱۳۸۷ آبگیری سد شروع شد.
هدف از احداث این سد مخزنی، ذخیره‌سازی آب و کنترل سیلاب‌های رودخانه ارس به منظور آبیاری ۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین‌دست سد و نیز تولید برق‌آبی بوده است.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو