جزیره قشم پیشگام ساخت هشت نوع شناور

جزیره قشم با یک هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس در جنوب ایران واقع شده است. مردمانش نجیب، خونگرم و سختکوش هستند و عشق هنر نزد آنان سابقه دیرینه دارد، بانوان این دیار در کنار تربیت فرزندان و خانه داری با هنر صنایع دستی به اقتصاد خانواده کمک می کنند و مردان سرزمین آب و آفتاب نیز در کنار فعالیت صید و صیادی، لنج سازی را به عنوان میراث گذشتگان خود همچنان با جدیدت دنبال می کنند.

طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و گذر از جنگ تحمیلی، سرمایه گذاری در صنعت شناور سازی قشم وارد مرحله جدیدی شد به طوری که هم اینک 20 شرکت شناورساز این منطقه در کنار انواع  لنج های صیادی و لنج های باری زیر 500 تُن، در ساخت شناورهای عظیمی همچون لندینگرافت (شناورهای حمل خودرور بر روی دریا)، آمبولانس های دریایی، شناورهای تحقیقاتی، شناورهای مدرن مسافری 60 تا 158 نفره و تندروهای قدرتمند فعالیت می کنند.
ساخت آلاچیق های دریایی و رستوران های شناور که در دستور کار هنرمندان صنعت شناورسازی قشم قرار گرفته است، نشان از آینده درخشان این صنعت در این منطقه دارد.
براساس اظهارات مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم، از ابتدای سال 96 تاکنون 37 فروند انواع شناور به ارزش هشت میلیون و 705 هزار دلار در شرکت های شناور سازی جزیره قشم ساخته شده است.
جهانگیر مجیدی با اشاره به تولید لندینگ کرافت های 300 تا یکهزار تُن در قشم، افزود: شناور سازان جزیره قشم در یک دوره تنفس دو ساله می توانند بخش اعظم نیاز کشور به شناورهای صیادی، مسافری، گردشگری و دیگر شناورها را تامین کنند.
او همچنین از تولید آمبولانس دریایی با طراحی کاملا ایرانی با آخرین فناوری روز دنیا به عنوان یکی دیگر از توانمندی های سازندگان شناور در قشم نام برد و گفت: زمینی به مساحت 280 هکتار در شمال شرق جزیره قشم با هدف ساخت انواع شناور و خدمات تعمیراتی برای شناورهای تا 10 هزار تُن در جزیره قشم اختصاص یافته است.

لنج سازی صنعت دیرینه زجیره قشم
گوران، روستایی در 80 کیلومتری شهر قشم با مردانی سالخورده و همچنین جوانانی همچون شیرمردان دوران دفاع مقدس، به رسم وفاداری به انقلاب و نظام اسلامی، با شوری وصف ناپذیر در ساخت شناورهای لنج به عنوان یادگار نیاکان خود مشغولند تا نام و یاد و خاطره آنان همچنان بر سر زبان ها باقی بماند.
زیبایی کار بزرگمردان روستای گوران جزیره قشم آنجا بیشتر نمایان می شود که بدون رسم الخط و استفاده از نقشه، مراحل صفر تا صد لنج های عظیم را در طول یک تا دو سال به پایان می رسانند و با آسودگی خاطر آن را به دل آب های نیلگون خلیج فارس و سفر در اب های بین المللی می اندازند.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از لنج سازی به
عنوان  یکی از مهم ترین، بزرگترین و اقتصادی ترین مصداق های صنایع دستی دنیا نام برد که در هر کشوری به شیوه ی مرسوم و متعارف خود دنبال می شود.
به گفته سید محمد امین جعفری حسینی، روش و متد ساخت لنج و شیوه دریانوردی بادبانی ایرانیان حاشیه خلیج فارس در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) به عنوان اثر ناملموس ثبت جهانی شده است .
وی معتقد است، لنج سازی، دانش، هنر و صنعتی است که سینه به سینه از پدران به فرزندان به ارث رسیده تا شماری از فرزندان امروز هم در تولید و ساخت لنج ها تلاش خود را به ثمر برسانند و به چرخه تولید و اشتغال برسانند.
همزمان با تکمیل یک فروند لنج در روستاهای مختلف جزیره از جمله گوران، جنب و جوش خاصی برای به آب انداختن این شناورهای عظیم با حضور مردم بومی و مسافران و گردشگرانی که به این جزیره سفر می کنند مشاهده می شود که این مراسم با آئین های ویژه از جمله نوای موسیقی و آواهای بومی و محلی همراه است.
مدیرتعاونی توسعه روستایی گوران با اشاره به اینکه قِدمت صنعت دریانوردی ایرانیان به حدود 3000 سال قبل از میلاد مسیح می رسد و سند آن مّهر گلی است که در جغامیش دزفول کشف شده، گفت: خوشبختانه هنر و صنعت لنج سازی و هنر دریانوردی ایرانیان در یونسکو به ثبت اثر ناملموس رسیده است.
علی پوزن گفت: لنج ها انواع مختلفی شامل  بوم، جالوود، سمبوک، سماچ، ترتری، کچی، منجی، کوتی و پاکستانی دارند اما همچنان محبوب ترین لنج ها در میان مردمان خلیج فارس «بوم» است.
از او درباره چگونگی و مدت زمان ساخت و تعداد افرادی که در این پروژه فعالیت داشتند، سئوال کردم و پوزن گفت: در روزگاران قدیم که ابزارهای ساخت لنج بسیار ساده بود تعداد 30 نفر در زمینه ساخت یک لنج فعالیت می کردند اما امروز بین 10 تا 15 نفر در این فرآیند مشارکت دارند.
مدیرتعاونی توسعه روستایی گوران یادآور شد: بیشتر لنج سازان قشمی در ساخت بدنه لنج ها از چوب ساج که گرانترین چوب محسوب می شود و در این جزیره از آن به نام «چوب شاه» یاد می کنند و هر متر مکعب آن 200 میلیون  ریال است، استفاده می کنند و عده ای هم از چوب های «بالو» که از هند و آفریقا وارد می شود بهره می برند.
به گفته وی، کّرت محلی جزیره قشم، کُنار هندی، کاکتوس، توت و چند چوب دیگر هم  از چوب هایی هستند که از آن ها به عنوان اسکلت بندی لنج های استفاده می کنند.
پوزن، از «یانمار»،«میتسوبیشی» به عنوان موتورهای ژاپنی و «بیتو کلوند» نیز به عنوان موتور ساخت کشور انگلیس نام برد که به جای بادبانهای گذشته کار محرکه و حرکت لنج را دارند و در شناورهای لنج استفاده می شوند.
وی به اجرای مراسم آئینی در زمان به آب انداختن لنج ها اشاره کرد و افزود: هر یک از آواها برای انجام کاری در زمان عملیات به آب اندازی لنج ها استفاده می شود به طور مثال «یامال خوانی» ویژه  کشیدن بادبان لنگر و به آب انداختن لنج استفاده می شود .
او معتقد است شنیدن صدای موسیقی و شعرهایی که توسط گروه های بومی و محلی اجرا می شود موجب هماهنگی افراد و بیشتر شدن انرژی آنان برای انتقال لنج به داخل دریا می شود.

ترتری شناوری برای تفریحات دریایی
علیرغم اینکه این روزها ساخت شناورهای ترتری در قشم تنها براساس سفارش انجام می شود اما هنوز از اینگونه شناورها برای تفریحات دریایی در دل جنگل های منحصر بفرد حرا استفاده می شود و مسافران و گردشگریان بخشی از زمان سفر خود به این جزیره را با سوار شدن بر ترتری و شنیدن آوای موسیقی جان بخش محلی، خوردن غذاهای خوشمزه دریایی و گردش در آب های نیلگون خلیج فارس با گرفتن عکس و فیلم در میان درختان جنگل های حرا خاطرات خوش سفر به این جزیره را ثبت و ضبط می کنند.

ساخت انواع شناورها در منطقه آزاد قشم
شرکت مدکندآلو طی حدود دو دهه فعالیت در قشم به یکی از شرکت های شناورساز مهم این منطقه تبدیل شده است به طوری که در این واحد صنعتی انواع شناورهای مدرن مسافربری همسان با پیشرفته ترین شناورهای روز دنیا با ظرفیت 60 تا 158 نفر تولید می شود.
این شناورسازی به تنهایی قادر است هر سال حدود هشت فروند شناور مسافربری 158 نفره و 12 فروند شناور 60 نفره را در کنار آمبولانس دریایی، شناورهای تحقیقاتی و تندرو و ... تولید کند.
شرکت آرام شناور کیان قشم و چند شرکت دیگر هم با توان تولید انواع شناورهای مدرن از جمله مسافربری در زمره تولید کنندگان شناور در قشم محسوب می شوند.
قیمت تمام شده شناورهای مدرن با استانداردهای روز جهانی در منطقه آزاد قشم در مقایسه با مشابه خارجی آنان با 35 درصد تفاوت همراه است و این یک مزیت بسیار مهم برای خریداران داخلی به ویژه در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را سال حمایت از تولید داخلی نامگذاری کرده اند است.
با توجه به تعداد 20 شرکت شناورساز قشم و توان بالایی که در مانور تولید دارند، پیش بینی می شود این منطقه می تواند بیش از 50 درصد نیاز کشور به انواع شناورها را تامین کند.
جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع وسعت در جنوب ایران واقع شده است، این جزیره بواسطه فعالیت سازمان منطقه آزاد موفق به جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی شده و هم اینک حدود 200 واحد صنعتی در بخش های مختلف از جمله 20 شرکت شناورسازی با افزون بر 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری در این منطقه آزاد فعالیت می کنند. 

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو