حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در برنامه مطالبه شبکه سهند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با حضور در برنامه زنده مطالبه که از شبکه سهند آذربایجان شرقی پخش شد، به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

به گزارش فرینا، محسن نریمان در ابتدای این برنامه ضمن تشکر از تهیه کننده و سردبیر برنامه مطالبه، فرصت به دست آمده را برای نقد و بررسی عملکرد سازمان منطقه آزاد ارس، تنویر افکار عمومی و آشنایی با راهکارهای مورد نظر مردم ارزشمند عنوان کرد.

استفاده از تجربه ها و سوابق مدیریتی برای خدمت به ارس

نریمان در ابتدا تصریح کرد: از 18 بهمن 96 به عنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، فعالیت خود را آغاز کرده ام و 9 ماه مفید کاری را در منطقه آزاد ارس سپری کرده ام.
وی در جواب مجری برنامه با اشاره به سوابق خود در بخش های مختلف، گفت: 4 دوره حضور در مجلس شورای اسلامی و ریاست کمیسیون های عمرانی و نیرو ـ مخابرات از جمله سوابق بنده است و در دولت نیز علاوه بر استانداری خراسان شمالی و معاونت وزیر، مدیرعامل شرکت شهرهای جدید بوده ام.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس در جواب اینکه آیا بازنشسته شده اید یا نه، گفت: بیشتر عناوین کاری من در اوایل انقلاب اسلامی جزو سوابق رسمی و بیمه ای نبوده است و سابقه بیمه ای که دارم، 24 سال و 11 ماه است.
نریمان افزود: امیدوارم که بتوانم از این سوابق و تجربه ها در جهت خدمت رسانی به مردم منطقه آزاد ارس به طور کامل استفاده کنم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا قبل از پذیرش این مسئولیت، آشنایی با منطقه آزاد ارس داشتید، گفت: خوشبختانه بنده در اقصی نقاط کشور خدمت کرده ام و در استان زرخیر، ارزشمند و موثر آذربایجان شرقی نیز در ایجاد شهر جدید سهند به طور مستقیم ایفای نقش داشتم. خدمت به مردم دلیر و غیور این منطقه افتخاری است که هم اکنون نیز نصیب من شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس تاکید کرد: بنده در مجلس سوم و چهارم شورای اسلامی، جزو نفراتی بودم که در تصویب و ایجاد مناطق آزاد کشور، نقش مستقیمی داشتم و با مفاد قانونی اداره کرد مناطق آزاد آشنایی دارم. به همین دلیل با چالش های پیش روی اداره کرد منطقه آزاد ارس نیز آشنا بودم.
نریمان ادامه داد: منطقه آزاد قوانین خاصی دارد که با سرزمین اصلی متفاوت است و یکی از چالش های اصلی را این می دانستم که باید تلاش کنیم تا قانون های سرزمین اصلی به مناطق آزاد تسری داده نشود.
وی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم که منطقه آزاد به عنوان موتور پیش برنده اقتصاد در کشور باشد، باید بر اساس قوانین خودش که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده، اداره شود. نباید در هر چالش اقتصادی منطقه آزاد را نیز در اصلاح قوانین نشانه رفت و باید مناطق آزاد متفاوت از سایر نقاط کشور باشد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس عنوان کرد: برای نمونه اینکه صادرات برخی از محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی را در زمان کمبود در کشور در مناطق آزاد نیز محدود بکنیم درست نیست. چراکه شرکت های مستقر در مناطق آزاد با شرکت های خارجی قراردادهایی دارند و برای دوری از این محدودیت ها که آن ها را متضرر می کند، در مناطق آزاد سرمایه گذاری کرده اند.
نریمان در بخش دیگری از صحبت های خود، گفت: نحوه انتخاب مدیرعامل سازمان منطقه آزاد متفاوت است و مدیرعامل با امضای رئیس جمهور و تصویب هیات وزیران انتخاب می شود.
وی تاکید کرد: بر همین اساس و طبق قوانین ]ماده 65 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور[ کلیه اختیارات تمامی دستگاه های دولتی به مدیرعامل سازمان منطقه آزاد داده شده است. اینکه این قانون به طور کامل انجام نمی شود نیز جزو چالش های مناطق آزاد کشور است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در پاسخ به این سوال مجری برنامه که با توجه به محدودیت های گفته شده، مسئولیت چالش های منطقه آزاد ارس را می پذیرید یا نه، گفت: همه ما با مشکلات کشور و دشمنی استکبار جهانی آشنایی داریم و این موارد، مسئولان کشور را مجبور می کند که برخی از قوانین را به مناطق آزاد تسری دهند.
نریمان افزود: البته ما نیز در این زمینه بیکار نمی شینیم و در موارد که احساس می کنیم این قوانین به نوعی خودتحریمی محسوب می شود، با ارائه دلایل و مکاتبات لازم، سعی می کنیم تا این قوانین را برای فعالیت منطقه آزاد، بهبود ببخشیم.
وی عنوان کرد: برای نمونه گفته می شد که در برند و بسته بندی محصولات تولیدی در کشور باید 70 درصد به فارسی نوشته شود. این در حالیست که محصولات صادراتی ارس باید با برندهایی عرضه شود که در تمام جهان شناخته شده اند. این موضوع با پیگیری های سازمان منطقه آزاد ارس، مرتفع شد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مناطق آزاد کشور را از این بخشنامه مستثنی کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس افزود: در مورد عوارض خروج که طبق قانون باید به حساب منطقه آزاد ارس واریز شود، مدتی به حساب خزانه ریخته می شد. این مورد نیز هم اکنون با پیگیری های انجام گرفته شده، در حال اصلاح است.

مشکلات واگذاری زمین های ملی

در بخش دیگری از برنامه مطالبه، مشکلات روستاییان ساکن در روستای سیلگرد به صورت گزارش مردمی پخش شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد با تشکر از دقت برنامه مطالبه در انعکاس مشکلات مردم، گفت: من با نمایندگان مردم روستا در شورای اسلامی سیلگرد جلساتی داشته ام و هیچ یک از این مشکلات مطرح نشده بود.
 نریمان افزود: این مشکلات زیربنایی است و برای نمونه واگذاری زمین های منطقه آزاد ارس بر اساس قانون اصلی اداره کرد مناطق آزاد کشور برای استفاده بهتر از زمین های ملی است.
وی اظهار کرد: برای نمونه بیش از 1800 هکتار از این زمین ها به تعاونی کشاورزی گردیان و گلفرج واگذار شده است. بخش دیگری نیز به گلخانه داران واگذار شده است که نمونه آن بزرگترین گلخانه کشور به نام ارس تارلا امین است که بسیار موفق بوده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس تاکید کرد: این یک اصل اساسی است که باید از زمین های موجود به بهترین شکل ممکن استفاده شود. بهره وری کنونی از این زمین ها به کمک گلخانه ها، قابل مقایسه با روش های سنتی کشاورزی نیست.
نریمان در ادامه گفت: ممکن است بخشی از این مشکلات به جهاد کشاورزی نیز مرتبط باشد و در جلسات مشترک با جهاد کشاورزی و شورای اسلامی این روستا، مشکلات مطرح شده در گزارش را پیگیری خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا نیروگاه سیکل ترکیبی در این زمین ها احداث می شود، گفت: ساخت نیروگاه جزو مسائل کلان کشوری است و سود راه اندازی آن فقط به منطقه آزاد ارس نخواهد رسید. همانطور که ما هم اکنون از برق تولید شده در نکا استفاده می کنیم، با راه اندازی این نیروگاه نیز کل کشور از برق آن منتفع خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس خاطرنشان کرد: این موارد با مردم منطقه نیز در میان گذاشته می شود و از طریق این برنامه دعوت می کنم شورای اسلامی سیلگرد با مسئولان جهاد کشاورزی در سازمان منطقه آزاد ارس جلسه تشکیل دهیم و بتوانیم با همفکری مشکلات گفته شده در گزارش را مرتفع کنیم.
نریمان افزود: مردم روستا نیز می توانند در این جلسات حضور داشته باشند و به آنها اطمینان می دهیم که برای بهره برداری بهتر از زمین، حاضر به واگذاری زمین به روستاییان هستیم.
وی تصریح کرد: برای نمونه در روستای گلفرج این کار صورت گرفته است و مردم این روستا می توانند با کارهای صورت گرفته زیربنایی از جمله آبرسانی، زمین هایی را که قبلا امکان کشاورزی نداشت، با کاربری کشاورزی تحویل گرفته و به کمک حمایت های سازمان منطقه آزاد ارس فعالیشان را آغاز کنند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در جواب سوال مجری برنامه در زمینه زمین های مورد اختلاف بین مردم و سازمان منطقه آزاد ارس نیز گفت: تمام زمین هایی که در ابتدای فعالیت به منطقه آزاد ارس واگذار شده است، جزو زمین های ملی و دولتی بوده است اما به این موضوع مقید هستیم که هر نوع شکایتی از سوی مردم را به جد پیگیری کنیم.
نریمان افزود: هم اکنون نیز اگر فردی با دلیل و مدرک، مالکیت خود را بر بخشی از زمین های تحت تملک سازمان منطقه آزاد ارس، ثابت کند، سند زمین در اختیار آن شخص قرار می گیرد.
وی در زمینه واگذاری زمین در خداآفرین، گفت: 24 هزار هکتار زمین در خداآفرین جزو زمین های ملی است و همه این زمین ها به مردم واگذار خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اختلاف های موجود در زمینه واگذاری زمین های ملی در خداآفرین، تاکید کرد: در دوره های قبلی مدیریتی به دلیل ترس از تنش های اجتماعی این امر محقق نشده بود اما بنده با کمک نهادهای استان و استانداری آذربایجان شرقی موفق به حل مشکل شدم.
نریمان افزود: برای جاری شدن عدالت این نهادها به کمک مردم وارد گود شدند و با تعامل با مردم توانستیم زمین های بایر را به زمین های چشم نواز کشاورزی تبدیل کنیم.
وی تصریح کرد: برای نمونه مزارع زیبای کلزا از جمله ثمرات این اقدام و اقدام های مشابهی است که در واگذاری زمین ها صورت گرفته است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه مدعیانی برای این زمین ها از خارج از کشور نیز داشته ایم، عنوان کرد: حتی در این موارد نیز تلاش کرده ایم تا موارد اختلافی را به فرصت تبدیل کنیم و در صورت داشتن پروانه و سند، با واگذاری زمین باعث سرمایه گذاری این افراد در داخل کشور شده ایم.
نریمان با اشاره به واگذاری 5هزار هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین در فاز نخست، گفت: اقدامات عظیم و ارزشمندی در این زمینه صورت گرفته است که افتخار کشور و نظام جمهوری اسلامی است و نباید زیرسوال برود.
نریمان با اشاره به اینکه برای واگذاری درست زمین های خداآفرین بیشتر از یکصد جلسه برگزار شده است، افزود: برای نمونه بزرگترین گلخانه کشور در جلفا در مرکز خداآفرین نیز در حال ساخت است.
وی تصریح کرد: اگر بتوانیم به اهدافمان در این زمینه برسیم، به درآمد سالانه هزار میلیارد تومانی خواهیم رسید که در یک نقطه مرزی کشور باعث افزایش عدالت خواهد شد.

تراز تجاری مثبت در منطقه آزاد ارس و اشتغال 13هزار نفر در ارس

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در پاسخ به سوال مجری برنامه مطالبه در حوزه اشتغال، گفت: شرکت ها و واحدهای صنعتی ایجاد شده در منطقه آزاد ارس نیاز به نیروی کاری دارند و به دلیل کمبود نیروی کار و نیروی ماهر و نیمه ماهر در منطقه، مجبور می شویم نیروی کار از مرند و هادیشهر جذب کنیم.
نریمان تصریح کرد: جمعیت منطقه آزاد ارس تنها نیم درصد جمعیت استان است. به طوریکه در جلفا 8000 نفر و با در نظر گرفتن خداآفرین حدود 20 هزار نفر جمعیت داریم. این در حالیست که در منطقه آزاد ارس  13000 نفر مشغول به کار است. حتی اگر نیمی از جمعیت 20 هزار نفری منطقه آزاد ارس نیز متقاضی کار باشند، بازهم 3000 نفر پست خالی برای اشتغال داریم.
وی خاطرنشان کرد: با افتخار می گویم که منطقه آزاد ارس تنها منطقه آزاد در ایران است که تزار تجاری مثبتی دارد و برای دومین سال متوالی میزان صادرات از واردات پیشی گرفته است. این موضوع علی رغم تحریم و مشکلاتی که از سوی استکبار جهانی ایجاد شده است، در سالجاری نیز تکرار شده است.

مشکلات مجتمع های تجاری منطقه آزاد ارس

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس در پاسخ به سوال مجری برنامه مطالبه در زمینه مجتمع های تجاری ساخته شده و در دست ساخت منطقه آزاد ارس و عدم رونق بخشی از این مجتمع ها و گزارش مردمی که در این زمینه پخش شد، گفت: گردشگری خرید در مناطق آزاد تنیده شده است و در تمام دنیا گردشگری با خرید عجین شده است. همانطور که می دانید جاذبه های طبیعی و تاریخی بی نظیر ارس باعث می شود که منطقه آزاد ارس در این زمینه سرمایه گذاری کند.
نریمان افزود: به خصوص اینکه با نهایی شدن تصویب ژئوپارک ارس، به عنوان دومین ژئوپارک ایران، کمک بزرگی به رونق گردشگری منطقه خواهد کرد و ارس از نظر گردشگری به جایگاه بهتری در جهان خواهد رسید.
وی با اشاره به مشکلات سرمایه گذاران منطقه آزاد ارس در زمینه تجاری، تاکید کرد: این افراد به واردات نیاز دارند تا بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند. این در حالیست که بیش از 300 بخشنامه از ابتدای سال 97 توسط دولت به منطقه آزاد ارس ارسال شده است و محدودیت های زیادی در زمینه واردات ایجاد شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس خاطرنشان کرد: برخی از این مسائل به تحریم ها و مشکلات ایجاد شده از سوی دشمنان برمی گردد و باید تلاش کنیم تا حتی از طریق آزمون و خطا بتوانیم با روش های جایگزین مشکلات فعالان حوزه بازار را نیز رفع کنیم.
نریمان افزود: تمام مشکلات مطرح شده از سوی فعالان بازار مورد تایید است و تلاش می کنیم تا جلوی سرمایه گذاری های جدید در حوزه ساخت مجتمع های تجاری گرفته شده و زمینه های فعالیت مجتمع های موجود فراهم شود.
وی با اشاره به اقدامات منطقه آزاد ارس برای رونق بازار و گردشگری، تصریح کرد: سال گذشته قطار گردشگری از تبریز به مقصد ارس به رایگان در اختیار مردم قرار گرفته بود و استقبال خوبی را شاهد بودیم. در مقاطع آتی نیز تلاش می کنیم تا این موضوع را توسعه داده و قطار رایگان گردشگری از تهران به ارس را راه اندازی کنیم.

مشکلات فرودگاه و بیمارستان ارس

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در پاسخ به سوال مجری برنامه در زمینه مشکلات احداث فرودگاه، نیز گفت: در بدو ورود بنده به منطقه آزاد ارس گفته می شد که تمام مجوزهای فرودگاه صادر شده، پیگیری های لازم انجام شده است و با تامین بودجه قابل احداث است.
نریمان، خاطرنشان کرد: اما بعدتر مشخص شده که اینگونه نبوده است و تمام تلاش خود را برای تصویب و دریافت مجوزها انجام داده ایم. هم اکنون نیز تنها یک مشکل محیط زیستی وجود دارد که با تغییر و اصلاح محل احداث این فرودگاه، امیدواریم این مشکل نیز مرتفع شود.
وی در زمینه مشکلات ایجاد شده در ساخت بیمارستان ارس نیز به مجری برنامه گفت: بخش خصوصی در این زمینه وارد عمل شده بود و بخشی از عملیات عمرانی نیز صورت گرفت. اما وزارت بهداشت و درمان با برخی از ایرادها مبنی بر کم بودن جمعیت جلفا، این بیمارستان را بالاتر از حد نیاز منطقه عنوان کرد که باعث شده است، ساخت بیمارستان متوقف شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، تصریح کرد: تلاش می کنیم تا با پیگیری های آتی در ساخت این بیمارستان و بهبود وضعیت بهداشت و درمان ارس قدم های بیشتری برداریم.

 

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو