با امضای تفاهم نامه سازمان منطقه آزاد قشم و سازمان بهزیستی کشور محقق می شود؛

مناسب سازی اماکن عمومی قشم برای معلولین

همزمان با روز عصای سفید، تفاهم نامه مناسب سازی فضاها و اماکن عمومی شهری جزیره قشم برای تردد معلولین و سالمندان، بین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و دبیر ستاد مناسب‌سازی کشور به عنوان نماینده سازمان بهزیستی امضا شد.

به گزارش فرینا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در آیین امضای این تفاهم نامه گفت: فراهم ساختن شرایط حضور معلولان، سالمندان و جانبازان در جامعه و تسهیل انجام فعالیت های آموزشی، ورزشی و فرهنگی از مهمترین حقوق شهروندی این قشر از جامعه به حساب می آید.
حمیدرضا مومنی افزود: دولت و جامعه در کنار یکدیگر باید تلاش کنند تا همه اقشار جامعه مخصوصا معلولان و سالمندان بتوانند از حقوق شهروندی مطرح شده در قانون اساسی برخوردار شوند.
مومنی گفت: برای مناسب سازی فضاهای شهری، ساخت و سازهای غیراصولی که در گذشته انجام شده باید اصلاح و بهسازی شود و همچنین برنامه ای دقیقی برای اصلاح طرح شهری و مناسب در آینده تدوین گردد. 
وی با تاکید بر لزوم بهسازی و مناسب سازی تمامی اماکن و معابر شهری، اضافه کرد: واحدهای صدور پروانه ساختمانی باید نقشه های ساختمان های تازه تاسیس شده را با معیارهای استاندارد مناسب سازی محیطی تطبیق دهد و قبل از اعطای پروانه پایان کار هم نظارت دقیق بر حسن انجام مناسب سازی انجام شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه مناسب سازی شهری باید به عنوان یک فرهنگ عمومی در جامعه نهادینه شود، افزود: بخش دولتی و بخش خصوصی باید در ساخت و سازها مسئله مناسب سازی شهری رابرای معلولان و سالمندان به صورت جدی مورد توجه قرار دهند.
به گفته مومنی، این سازمان آمادگی دارد به عنوان پایلوت اجرای طرح مناسب سازی معابر شهری در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی، قشم را به اولین منطقه آزاد گردشگری معلولان تبدیل کند.
در ادامه این آیین، دبیر ستاد مناسب‌سازی کشور به عنوان نماینده سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: مناسب سازی شهری تاکنون در ایران با روند کندی مواجه بوده اما به تازگی حساسیت های بیشتری در این باره بین مردم و مسئولان ایجاد شده و با حمایت و نگاه ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، این جزیره به عنوان نخستین منطقه آزاد برای گردشگری معلولان انتخاب و مناسب‌سازی خواهد شد.
ابراهیم کاظمی مومن‌سرایی گفت: جزیره قشم به دلیل جاذبه های طبیعی و ظرفیت بالا در پذیرش گردشگر، به عنوان پایلوت اجرای طرح مناسب سازی فضاها و اماکن عمومی شهری انتخاب شده است.
کاظمی مومن‌سرایی با اشاره به افزایش سن سالمندی در کشور، افزود: بخش زیادی از افراد جامعه در آستانه سالمندی قراردارند و ایجاد بسترهای حضور آنان در جامعه و در کنار معلولان باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان هم در این آیین گفت: با برنامه ریزی و ایجاد تعاملات بین دستگاهی با هدف مناسب سازی محیط شهری در کنار ارائه امکانات توانبخشی می توان زندگی آرامی را برای معلولان و سالمندان فراهم ساخت.
غلامحسین رنجبر، افزود: هم اکنون با وضع قوانینی همچون قانون جامع حمایت از معلولان و تصریح در قوانین بالادستی به منظور ایجاد الزام مناسب سازی در طراحی و ساخت و ساز معابر شهری و ساختمان ها، وضعیت بهتری برای معلولان در جامعه فراهم شده اما تا اجرای کامل و فراهم آمدن شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
به گفته رنجبر، پیشگام شدن این منطقه برای اجرای طرح مناسب سازی نشان از رویکرد جامعه محور این سازمان دارد.
گفتنی است، تفاهم نامه مناسب سازی فضاها و اماکن عمومی شهری در جزیره قشم جهت تردد معلولین و سالمندان، در آیینی با حضور رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان، دبیر ستاد مناسب‌سازی کشور، مدیرکل بهزیستی هرمزگان و شهرستان قشم امضا شد.
جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس در جنوب ایران قرار دارد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو