منطقه ويژه دوغارون با محوريت ترانزيت انرژي آغاز به کار کرد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/10240
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
به گفته مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي دوغارون، اين منطقه که به تازگي به جرگه مناطق ويژه اقتصادي کشور پيوسته با محوريت ترانزيت انرژي به افغانستان فعال خواهد بود.

رضا سعيدي، مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي دوغارون با بيان اين مطلب در گفتگو با خبرنگار بنا(bena)، افزود: منطقه ويژه اقتصادي دوغارون- تايباد در محدوده اي به وسعت بيش از 4 هزار هکتار در 250 کيلومتري مشهد مقدس در نقطه مرز مشترک رسمي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري افغانستان در شرقي ترين سرحد خراسان رضوي واقع شده است.

وي تصريح کرد: محدوده دوغارون از هزاران سال پيش در مسير شاهراه تجاري شرق و غرب عالم بوده است و عليرغم تحولات سياسي دوره هاي مختلف تاريخ موقعيت خاص خود را حفظ کرده است .

سعيدي گفت: دوغارون در حال حاضر مهمترين مرز صادراتي براي جمهوري اسلامي ايران و مهمترين مرز زميني افغانستان براي ارتباط با دنياي خارج مخصوصا اروپا و کشورهاي حوزه خليج فارس است و يکي از معتبر ترين معبرها در مسير هاي ترانزيتي مهم جهان از جمل کريدور حمل و نقل بين المللي شمال- جنوب و کريدور ترانسکا(حمل و نقل اروپا-قفقاز-آسيا) و کريدور 16 هزار کيلومتري جاده ابريشم و کريدور ريلي است.

وي ادامه داد: منطقه ويژه اقتصادي دوغارون در بخش هاي تجاري-انبارداري-صنعتي-مسکوني-دانشگاهي و خدماتي فعاليت خواهد داشت و عمده فعاليت اين منطقه در ترانزيت مازاد سوخت کشورهاي عراق، آذربايجان، ترکمنستان، قزاقستان و کشورمان خواهد بود.

سعيدي افزود: از مزاياي اين منطقه مي توان به فراهم بودن امکانات خريد يا واگذاري زميني به منظور ساخت و ساز و فعاليت صنعتي-تجاري-اداري و خدماتي در منطقه، ايجاد صنايع توليدي-بسته بندي و خطوط مونتاژ در منطقه با بهره گيري از ارزش افزوده جهت انتقال تکنولوژي و اشتغال زايي، فراهم کردن امکانات ذخيره سازي و عرضه مواد نفتي و مشتقات مربوط به داخل کشور و صادرات آن، امکان برگزاري نمايشگاه هاي بين المللي و تخصصي،امکان استقرار نمايندگي دانشگاه هاي بين المللي و موسسات آموزش عالي اشاره کرد.

وي اظهار داشت: همچنين ايجاد تسهيلات در زمينه امکانات رفاهي-ارتباطات مخابراتي، ايجاد شعب ارزي بانک ها به منظور ارائه تسهيلات لازم و گشايش اعتبارات، توجيه اقتصادي ايجاد سردخانه و وجود تسهيلات لازم براي دپو کردن کالاهاي ترانزيت خارجي اعم از سوخت است.

سعيدي گفت: از مزيت هاي گمرکي منطقه ويژه اقتصادي دوغارون مي توان به واردات مواد اوليه کالاهاي نيمه ساخته و تکميل شده از بازارهاي منطقه اي و جهاني به منظور توليد و پردازش و ايجاد ارزش افزوده جهت صادرات ، ارائه خدمات و تسهيلات گمرکي واردات و صادرات، خدمات و تسهيلات انبارداري – تخليه و بارگيري کالا، امکان بيمه کليه کالاهاي وارده و .. اشاره کرد.206

شناسه خبری: 10240

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو