بخش خصوصي روش‌هاي مديريت در منطقه ويژه پارس را تغيير مي‌دهد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/11680
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
وزير نفت گفت: با ابلاغ اصل 44 قانون اساسي و گسترش حضور بخش خصوصي در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس روش‌هاي مديريتي در اين منطقه تغيير خواهد داد.

به گزارش بنا(bena) سيد مسعود ميرکاظمي وزير نفت در دومين همايش توسعه پايدار، يکپارچه و دانايي‌محور منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس ضمن بيان اين مطلب افزود: همه توان ملي، منابع مالي و انساني کشور مي‌بايست در راستاي توسعه فازها به کاري گرفته شود.

وي افزود:توسعه منطقي و اصولي اين منطقه تنها با گسترش حضور بخش خصوصي فراهم مي‌شود و با گسترش حضور اين بخش در ساير بخش‌هاي صنعتي منطقه روش‌هاي مديريت در پارس تغيير خواهد کرد.

وي تصريح کرد: نيروي انساني بومي بايد در منطقه به کار گرفته شوند تا به افق اشتغال 50 درصد از نيروي بومي در منطقه برسيم.

ميرکاظمي گفت: تدوين طرح جامع اين منطقه تاکنون 7 تا 8 درصد پيشرفت داشته و مابقي آن با رعايت اصول و شاخص‌هاي توسعه پايدار و يکپارچه مدنظر قرار خواهد گرفت.

وي گفت: بايد با رعايت ضوابط‌ها و اصول مديريتي با توجه به محدوديت‌ها و فرصت‌هاي منطقه به سمت توسعه حرکت کنيم.

ميرکاظمي تصريح کرد: بايد در اجراي امور حداقل توقف را داشته باشيم و اگر در حوزه‌اي کمبود و کسري به وجود آمد مي‌بايست سريعاً آن را از توانمندي ساير حوزه‌ها برطرف کنيم.

وي تصريح کرد:‌ با توجه به ويژگي‌ها و پتانسيل‌هاي اين منطقه بايد در توسعه زيرساخت‌ها بسيار کوشا باشيم. طرح‌هاي انتقال برق و آب به ساير طرح‌هاي منطقه بايد با سرعت بيشتري دنبال شود.

وزير نفت ادامه داد: صرفه جويي يکي از مهمترين مباحثي است که بايد در اداره طرح‌ها و پروژه‌ها مورد تأکيد قرار بگيرد. صرفه‌جويي در زمينه انرژي بايد از حوزه نيروگاه و استفاده از ضايعات حرارتي آن‌ها آغاز شود.

ميرکاظمي گفت: مي‌بايست به اهميت سرمايه‌گذاري از حوزه سخت‌افزاري و نرم‌افزاري نگاه کنيم و در عين اهميت دادن به جذب سرمايه‌گذاري بايد توسعه و افزايش مهارت نيروي انساني را مدنظر قرار دهيم.

وي گفت: سرمايه‌گذاري‌هاي سنگين در اين منطقه مي‌بايست اصولي و منطقي دنبال شود.

وي ادامه داد: تاکنون روزانه 200 ميليون متر مکعب گاز شيرين از منطقه برداشت شده است که اميدواريم با اجراي سياست‌هايي اين ميزان به بيش از 700 ميليون متر مکعب در روز برسد که به طريق تزريق در ميادين نفتي، صادرات و مصرف داخلي صرف شود.

وي ادامه داد: نگاه ملي و بين‌المللي به منطقه ويژه پارس دوخته شده و اين تکليف ما در خصوص اجراي برنامه‌هاي توسعه‌اي بالا مي‌برد.

ميرکاظمي تصريح کرد: اولويت کاري ما در منطقه توسعه طرح‌هاي پائين‌دستي، ارزش افزوده است که تنها از اين طريق مي‌توان به اشتغالزايي رسيد.

وي ادامه داد: بر اساس توسعه صنايع‌مربوط به پتروشيمي تاکنون 21 ميليون تن ظرفيت توليد مواد پتروشيمي در کشور است که بر اساس سرمايه‌گذاري‌هاي بخش خصوصي که در صورت سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در اين حوزه تا پايان برنامه‌ پنجم ظرفيت توليد در حوزه پتروشيمي به 55 ميليون تن خواهد رسيد.

وزير نفت افزود: براي فعال کردن تمام فازهاي پارس جنوبي به 60 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي بالادستي احتياج داريم.

وزير نفت در پايان بر لزوم اجرايي کردن محورها و مباحث مطرح شده در دومين همايش توسعه پايدار، يکپارچه و دانايي محور منطقه ويژه پارس تأکيد کرد و گفت: پس از پايان همايش کارگروه‌هاي ويژه‌اي تشکيل مي‌شود تا مباحث مطرح شده در همايش را به صورت راهبرد، سياست و راهکار اجرايي کند.

ضرورت احداث دانشگاه بين‌المللي در منطقه ويژه پارس

محمد حسين جهانبخش استاندار بوشهر همايش توسعه پايدار، يکپارچه و دانايي محور گفت: يکي راه‌هاي ارتباط منطقه با مجامع بين‌المللي تأسيس دانشگاه‌هاي بين‌المللي است که در اين راستا تأسيس يک دانشگاه بين‌المللي در صنعت نفت و انرژي در منطقه ويژه پارس مورد تأکيد قرار مي‌گيرد.

وي ادامه داد: در 13 سال گذشته 70 هزار ميليارد تومان در توسعه اين منطقه هزينه شده است و تا پايان برنامه پنجم توسعه 100 ميليارد تومان ديگر نيز هزينه خواهد شد.

جهانبخش تصريح کرد:‌اين صرف هزينه نشان مي‌دهد منطقه ويژه پارس براي اقتصاد ايران قلب تپنده است و بيش از پيش بايد در توسعه آن کوشا باشيم.

استاندار بوشهر گفت: بايد سياست‌ها و راهکارهايي اجرا شود که براساس آن 50 درصد از نيروي انساني منطقه در پروژه‌ها و طرح‌هاي منطقه شاغل شوند.

وي با اشاره به مصوبات اخير هيأت دولت طي دور سوم سفرهاي استاني با مصوبات ارزشمند و گرانسنگي را براي توسعه منطقه به تصويب رسانده است.

وي ادامه داد: مصوبات هيأت دولت در حکم تدوين سند چشم‌انداز توسعه استان بوشهر است و 290 مصوبه به ارزش 6 هزار و 200 ميليارد تومان به تصويب رسيده است.

/208

شناسه خبری: 11680

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو