سرمايه گذاري 90 ميليارد دلاري در صنايع بالادستي و پايين دستي پارس جنوبي

لینک کوتاه: freena.ir/detail/12030
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
سيد مسعود ميرکاظمي از برنامه ريزي وزارت نفت براي سرمايه گذاري 90 ميليارد دلاري در حوزه هاي بالادستي و پايين دستي پارس جنوبي خبر داد .

به گزارش بنا (bena) به نقل از پايگاه اطلاع رساني منطقه ويژه پارس، وزير نفت در مراسم بازديد مقام معظم رهبري از فازهاي مختلف طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي، با اشاره به آخرين وضعيت سرمايه گذاري در بخش صنايع پتروشيمي در منطقه ويژه پارس، افزود: از اين ميزان، 60 ميليارد دلار در صنايع بالادستي و 30 ميليارد دلار نيز در صنايع پايين دستي سرمايه گذاري مي شود و تا کنون 10 ميليارد دلار براي احداث طرح هاي مختلف پتروشيمي در اين منطقه سرمايه گذاري شده است.

ميرکاظمي ادامه داد: براي احداث طرح هاي در حال ساخت نيز 5/7 ميليارد دلار تا کنون سرمايه گذاري شده است؛ ضمن اينکه 20 ميليارد دلار سرمايه گذاري نيز براي توسعه و ساخت ديگر طرح ها در حوزه صنايع پتروشيمي برنامه ريزي شده است.

وي با اشاره به ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي گفت: ظرفيت سالانه نصب و راه اندازي در پارس جنوبي، 8/21 ميليون تن است؛ به ميزان 5/6 ميليون تن (ظرفيت توليد سالانه محصولات پتروشيمي) نيز در حال احداث است ضمن اينکه ظرفيت سالانه 5/26 ميليون تن محصول پتروشيمي نيز تعريف شده است که واحدهاي توليد اين ميزان محصول در حال طراحي است.

وزير نفت با اشاره به اهميت و ويژگي هاي پارس جنوبي و منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس، گفت: ميدان گازي پارس جنوبي که بين ايران و قطر مشترک است حدود 8 درصد گاز دنيا را در خود جاي داده است؛ احداث 29 فاز استاندارد در اين منطقه برنامه ريزي شده است که تا کنون 10 فاز به بهره برداري رسيده و مابقي نيز تا پايان برنامه پنجم توسعه به بهره برداري مي رسد.

ميرکاظمي افزود: هم اکنون گاز ميدان پارس جنوبي در هشت فاز پالايشگاهي شيرين سازي مي شود که روزانه بين 200 تا 210 ميليون متر مکعب شيرين سازي شده و بخشي از آن براي تزريق به ميادين نفتي، بخشي به مصارف داخلي و بخش ديگر نيز جهت صادرات ارسال مي شود.

وزير نفت در باره اجرايي شدن کار احداث فازهاي باقيمانده پارس جنوبي ياد آور شد: در خردادماه سال گذشته اين مهم اجرايي شد؛ شرکت هاي ايراني متعهد شده اند که در کوتاه ترين زمان در طول 35 ماه کار احداث اين فازها را انجام دهند.

ميرکاظمي گفت: با توجه به اينکه تمام اطلاعات مخزن از ميدان گازي پارس جنوبي را در اختيار داريم؛ از اين رو به راحتي مي توان به روش مهندسي معکوس دوره زماني اجراي هر فاز پالايشگاهي را به 35 ماه کاهش داد؛ آنچه که موجب طولاني شدن پروژه ها در پارس جنوبي مي شد عدم استمرار جريان نقدينگي بود که خوشبختانه با راه اندازي صندوق هاي انرژي و ابزارهاي مالي ديگر مانند سپرده گذاري در بانک ها و فروش سهام، گردش نقدينگي روند بهتري يافته است.

وي يادآور شد: بسياري از شرکت هاي خارجي که پيشتر در پارس جنوبي فعاليت مي کردند، خلع يد شده اند و هم اکنون اجراي فازها به شرکت هاي توانمند ايراني سپرده شده است؛ شرکت هاي ايراني با تمام توان علمي و عملياتي خود مشغول کار هستند و با اطمينان مي گوييم که پس از اجراي کامل فازهاي پارس جنوبي توسط شرکت هاي ايراني، ايران اسلامي در زمينه توليد تجهيزات پيشرفته صاحب تکنولوژي و فناوري هاي پيچيده خواهد بود.

وزير نفت با اشاره به اهميت تزريق گاز در ميادين نفتي جنوب کشور، ادامه داد: خطوط انتقال گاز در حوزه هاي مختلف عملياتي در حال برنامه ريزي است و اين مهم در اولويت سال جاري وزارت نفت قرار گرفته است؛ با احداث خطوط انتقال گاز مي توان ديگر اهداف مهم صنعت نفت و گاز کشور را نيز محقق نمود.

ميرکاظمي گفت: با فعال سازي بخش هاي مختلف و توسعه صنايع ميان دستي و پايين دستي، مي توان بيش از دو ميليون فرصت شغلي در پارس جنوبي فراهم کرد.

وي با بيان اينکه شوراي سياستگذاري منطقه ويژه پارس تشکيل و ابلاغ شده است که برنامه ريزي هاي اصولي را پي گيري خواهد کرد، ادامه داد: اين شورا همچنين برنامه ريزي هاي اصولي را براي موضوع هاي مهم پدافند غيرعامل، مديريت بحران، سلامت نيروي انساني و بهداشت و محيط زيست اجرايي خواهد کرد.

وزير نفت در پايان سخنان خود حضور مقام معظم رهبري در جمع مديران و کارکنان صنعت نفت مستقر در منطقه ويژه پارس را براي صنعت نفت کشور پرافتخار خواند و تصريح کرد: روز هشتم فروردين 90 آغاز مبارک و پرنشاطي براي صنعت نفت کشور خواهد بود؛ صميمانه از حضور حضرت عالي قدرداني و تشکر مي کنيم و به طور قطع با اين روز تاريخي، سال پر نشاط و مبارکي خواهيم داشت./202

شناسه خبری: 12030

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو