استقرار گمرک در تمامي مناطق ويژه اقتصادي

لینک کوتاه: freena.ir/detail/12332
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
رئيس کل گمرک ايران گفت: براي تسهيل امر حمل و نقل به ويژه در صنعت و تامين سريع کالا در تمامي مناطق ويژه اقتصادي گمرک مستقر مي‌شود.

عباس معمار‌نژاد با اعلام اين خبر در گفتگو با خبرنگار بنا (Bena) گفت: يکي از اجبارات گمرک جمهوري اسلامي ايران براي اجراي هر چه بهتر طرح تحول اقتصادي استقرار گمرک در تمامي مناطق ويژه اقتصادي کشور خواهد بود.

وي افزود: طرح حذف بيش از نيمي از گمرکات اقتصادي کشور که در حال حاضر از کارآيي لازم برخوردار نيستند نيز و استقرار آن‌ها در مناطق ويژه اقتصادي کشور از اقدامات اصلي گمرک در سال ۹۰ خواهد بود.

معمارنژاد در ادامه گفت: اين مناطق از اهميت بسياري در زمينه توسعه حمل و نقل و صادرات و واردات کشور دارند به طور مثال منطقه ويژه سلفچگان بيش از ۸۰ درصد از واردات صنعت خودروي کشور را انجام مي‌دهد و يکي از مهم‌ترين مناطق ويژه اقتصادي کشور در اين عرصه به شمار مي‌آيد.

وي همچنين گفت: مناطق ويژه اقتصادي با استقرار گمرک از مراکز اصلي حمل و نقل کالا، صادرات و واردات و ترانزيت به شمار خواهند رفت و اقدام گمرک جمهوري اسلامي ايران در راستاي اين مهم استقرار هر چه سريع‌تر در اين مناطق خواهد بود.

رييس کل گمرکات کشور در ادامه گفت: يکي از طرح‌هايي که در سال ۹۰ اجرايي خواهد شد، ايجاد گمرکات مشترک با کشور‌هايي است که با ايران مرز خاکي مشترک دارند که اين گمرک‌ها همزمان که بار از کشوري ترخيص شود در کشور ديگر تحويل گرفته خواهد شد.

وي افزود: اين طرح بدين منظور اجرايي مي‌شود تا ثبت اطلاعات در دو سوي مرز همزمان انجام شده و مراحل اداري ترخيص بار از گمرک هر چه سريع‌تر انجام شود که تاثير بسزايي در امر صادرات و واردات در کشور‌هاي همسايه با ايران خواهد داشت.

معمار‌نژاد در خاتمه درباره ادعاهاي که هر از گاهي مطرح مي‌شود مبني بر اينکه در کشور گمرکات غير مجاز تخليه بار وجود دارد، گفت: گمرک فقط در مرزهاي رسمي که دولت تصويب مي‌کند و همچنين مناطق ويژه و مناطق آزاد اقتصادي مستقر مي‌شود و در غير اينصورت در هيچ‌جاي ديگر مستقر نخواهد شد.
۱۱۸

شناسه خبری: 12332

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو