جشن توليد 800 ميليون مترمکعب گاز در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس

لینک کوتاه: freena.ir/detail/13167
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بيان اينکه با راه اندازي هر فاز پارس جنوبي يک درصد به توليد ناخالص داخلي (GDP) کشور افزوده مي شود، گفت: توليد گاز پارس جنوبي با بهره برداري از 14 فاز در دست اجرا به روزانه 800 ميليون مترمکعب خواهد رسيد.

به گزارش بنا (bena) به نقل از روابط عمومي شرکت نفت و گاز پارس، موسي سوري در بازديد رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي از طرحهاي پارس جنوبي با اشاره به اهميت تسريع در بهره برداري از فازهاي پارس جنوبي و تأثير آن در افزايش شاخص توليد ناخالص داخلي و اشتغال زايي در کشور گفت: هم اکنون بيش از 300 هزار نفر به صورت مستقيم و غير مستقيم در توسعه پارس جنوبي مشغول به فعاليت هستند که اين رقم سهم عمده اي در بهبود شاخص هاي ملي دارد.

او ارزش پروژه هاي بالادستي در دست اجراي اين ميدان مشترک گازي را 52 ميليارد دلار اعلام کرد و گفت: اين حجم از عمليات اجرايي علاوه بر توسعه شاخص هاي کلان اقتصادي، در حوزه اقتصاد خرد نيز با توسعه کارآفريني و اشتغال آفريني در شرکت هاي داخلي و همچنين تأثيرات گسترده اجتماعي و ايجاد ظرفيت در صنايع پايين دستي و صادرات گاز به بازارهاي بين المللي، شرايط ويژه اي به وجود آورده است.

سوري با بيان اين که برنامه هاي ويژه اي براي توليد از فازهاي باقيمانده پارس جنوبي مطابق با برنامه اجرايي 35 ماهه به اجرا درآمده است، اظهار داشت: با بهره برداري کامل از 14 فاز در دست ساخت اين حوزه، توليد روزانه 800 ميليون مترمکعبي گاز از 24 فاز ميدان مشترک پارس جنوبي را جشن خواهيم گرفت.

مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: اين ميزان توليد، فراتر از ميزان گاز توليدي کشور قطر حتي در پايان برنامه توسعه اين ميدان در بخش قطري خواهد بود.

او توسعه زود هنگام و دستيابي به اهداف کشور در اين حوزه را نيازمند پشتيباني ملي در برداشتن موانع اجراي پروژه ها دانست و خواستار حمايت هاي قانوني مجلس در برداشت به موقع از اين ميدان مشترک شد.

سوري با بيان اين که عملکرد ماه هاي گذشته نشان مي‌دهد که دستيابي به اجرا در مدت زمان 35 ماه غيرممکن نيست، تصريح کرد: خوشبختانه با رکوردهاي مطلوب بسياري از شرکتهاي سازنده و پيمانکار داخلي، در حال مديريت کردن تحريم، رفع موانع و پيشبرد روند ساخت و توسعه هستيم.

مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس تشکيل کارگروه کنترل پروژه هاي پارس جنوبي در وزارت نفت را گامي مهم به منظور اعمال نظارت عالي بر شاخص هاي کليدي عملکرد توسعه طرح هاي اين ميدان مشترک خواند و گفت: کارکنان پرتلاش صنعت نفت تمرکز ويژه اي بر اجراي دقيق برنامه هاي توسعه اين ميدان دارند.

رئيس کميسيون انرژي نيز در پايان بازديد از فازهاي جديد پارس جنوبي با ابراز رضايت از مراحل ساخت و توسعه طرح ها گفت: کميسيون انرژي مجلس با برگزاري دو جلسه در هفته با موضوع ارزيابي روند اجرا و موانع پيش روي توسعه صنعت نفت با اولويت طرح هاي پارس جنوبي، تلاش هاي ويژه اي در جهت حمايت از تحقق اهداف کشور در پارس جنوبي دارد.

حميدرضا کاتوزيان اظهار داشت: اهتمام به اختصاص بيش از هشت درصد از درآمدهاي نفت به توسعه پارس جنوبي در قانون برنامه پنجم توسعه، بيانگر رايزني هاي متعدد کميسيون انرژي و نگاه ويژه مجلس به پيشبرد اهداف ملي در اين حوزه مشترک است.

او با ابراز اميدواري نسبت به اجراي تعهدات تکليفي برنامه پنجم توسط دولت گفت: اگر توسعه پارس جنوبي شتاب لازم را نداشته باشد، جبران عقب ماندگي ها دشوار خواهد بود.

رئيس کميسيون انرژي، رهنمودهاي مقام معظم رهبري را نقشه راه توسعه در اين حوزه خواند و افزود: مجلس تلاش دارد ضمن کمک هاي بودجه اي و همگامي و مشارکت با صنعت نفت و دولت، روند تأمين مالي پروژه هاي گازي پارس جنوبي را تسهيل نمايد.

در اين ديدار، کاتوزيان ابتدا از روند توسعه فازهاي جديد پارس جنوبي بازديد کرد و سپس در جلسه اي مشترک با مديران اين حوزه، پيشرفت بسته قراردادي فازهاي 22 تا 24 اين ميدان مشترک را مورد ارزيابي قرار داد.

303

شناسه خبری: 13167

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو