بهره‌برداري از پايانه ريلي نفتي در منطقه ويژه بندر شهيد رجايي در سال جاري

لینک کوتاه: freena.ir/detail/13324
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
مديرعامل ‌ريل‌نيرو گفت: بهره‌برداري از پايانه ريلي نفتي و خطوط لوله انتقال فرآورده‌هاي نفتي منطقه ويژه بندر شهيد رجايي-بندر خليج‌فارس با هزينه 300 ميليارد ريال از برنامه‌هاي اين شرکت در سال جاري است.

به گزارش بنا (bena)،«محمد ساطعي» با بيان مطلب فوق افزود: هم‌اکنون سالانه تنها سه ميليون تن فرآورده‌هاي نفتي از طريق راه‌آهن منتقل مي‌شود که اين رقم 5.6 درصد از کل حمل فرآورده‌هاي نفتي کشور را به خود اختصاص مي‌دهد.

مديرعامل شرکت حمل و نقل ريلي نيرو با اشاره به اينکه مطالعات وسيعي در حوزه افزايش ظرفيت حمل و نقل ريلي در داخل ايران انجام شده است، گفت: حدود 50 درصد فرآورده‌هاي نفتي در کشور از طريق لوله‌، 40 درصد از طريق شبکه جاده و پنج درصد از طريق شبکه ريلي جابه‌جا مي‌شود.

مدير پروژه بين‌المللي ريل‌نفت با تأکيد بر اينکه تلاش مي شود سهم پنج درصدي راه‌آ‌هن را در حمل فرآورده‌هاي نفتي ‌افزايش يابد، اظهار داشت: طبق اهداف سند چشم انداز ايران بايد 30 درصد حمل هر نوع کالايي در داخل کشور تا ‌سال 1404 از طريق ريل انجام شود.

او تصريح کرد: کل محمولات نفتي که در داخل کشور به جا‌به‌جا مي‌شود حدود 120 ميليون تن است که ‌‌اگر رقم مذکور در سال 1404 هم همان 120 ميليون تن بود، در نتيجه 30 درصد فرآورده‌هاي نفتي برابر با 40 ميليون تن است يعني از سال 1404 حمل و نقل ريلي بايد سالانه 40 ميليون تن فرآورده‌ نفتي ‌در کشور جا‌به‌جا کند.

«ساطعي» تاکيد کرد : ‌اگر 120 ميليون تن فرآورده نفتي فعلي تا سال 1404 به 250 ميليون تن ‌افزايش يابد، در نتيجه طبق سند چشم‌‌انداز سهم حمل و نقل ريلي در جابه‌جايي فرآورده‌هاي نفتي بيش از 70 ميليون تن خواهد بود.

مديرعامل شرکت‌ حمل‌ونقل ريلي نيرو تأکيد کرد: جا‌به‌جايي 40 ميليون تن فرآورده در سال طي سناريوي اول و يا جا‌به‌جايي 70 ميليون تن فرآورده در سال طي سناريوي دوم نيازمند توسعه ناوگان و زيرساخت‌هاي ريلي کشور است؛ هم اکنون کل سهم حمل و نقل ريلي در جابه‌جايي کالاي کشور 33 ميليون تن است که اين رقم بايد در سال 1404 به 300 ميليون تن افزايش يابد.

او با اشاره به اينکه حدود 10هزار کيلو‌متر خط‌آهن در کشور وجود دارد، گفت: هم‌اکنون نزديک به 5 هزار کيلومتر خط در دست احداث و 10 هزار کيلومتر خط در دست مطالعه داريم.

118

شناسه خبری: 13324

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو