جايگاه ويژه منطقه ويژه اقتصادي سرخس در سازمان صنايع و معادن

لینک کوتاه: freena.ir/detail/13442
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
سرپرست سازمان صنايع و معادن خراسان رضوي ضمن بازديد از منطقه ويژه اقتصادي سرخ از جايگاه ويژه اين منطقه در برنامه‌هاي سازمان صنايع و معادن خبر داد.

به گزارش بنا (bena) به نقل از روابط عمومي مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي سرخس، مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي سرخس، در اين جلسه که در محل دفتر خانم مهندس عليرضايي، سرپرست سازمان صنايع و معادن خراسان رضوي برگزار شد، درمورد پتانسيل‌ها و ويژگي‏هاي منحصر به فرد منطقه ويژه اقتصادي سرخس و اهم اتفاقات اخير اين منطقه گفت: حضور مديران صنعت پتروشيمي کشور پس از پيگيريهاي فراوان در منطقه ويژه اقتصادي سرخس در ماه گذشته با هدف مطالعات امکان سنجي جهت استقرار صنايع پتروشيمي و صنايع تبديلي مرتبط در اين منطقه بعنوان نقطه عطفي در روند فعلي اين منطقه بشمار مي‌رود.

محمد مهدي مروج الشريعه افزود: با توجه به منابع عظيم گاز و آب فراوان سد دوستي، احداث صنايع پتروشيمي در سرخس از توجيه اقتصادي بسيار بالايي برخوردار است و در طول سفر مديران ارشد پتروشيمي کشور نيز جلساتي با مديران عامل شرکت گاز استان و سازمان آب استان برگزار و قول مساعد جهت تامين گاز و آب به ميزان مورد نياز از سوي ايشان جهت ايجاد صنايع پتروشيمي صادر شد.

مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي سرخس ادامه داد: منطقه ويژه اقتصادي سرخس زير ساختهاي لازم در جهت ايجاد صنايع مرتبط با اوره و آمونياک را دارد و نيروگاه ۵۵۰ مگاواتي در حال ساخت برق شمس سرخس در اين منطقه مي‌تواند برق مورد نياز اين واحد‌ها را تامين کند.

ايجاد پارک گوگرد نيز از نمونه طرحهاي مورد تقاضا در منطقه ويژه اقتصادي سرخس است که جلساتي با مدير عامل پالايشگاه گاز شهيد هاشمي‌نژاد و سرمايه گذاران صورت پذيرفته و اقداماتي نيز انجام گرفته است.

مروج الشريعه گفت: با اتصال سايت STA بوسيله احداث زير گذر جاده کچولي در منطقه ويژه اقتصادي سرخس به سايت STB اين منطقه در مدت کمتر از ۵۰ روز ترانسشيپمنت و ترانزيت کالا در اين منطقه تسهيل گرديده و در کمترين زمان ممکن صورت مي‌پذيرد.

مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي سرخس با اشاره به حل مشکل گمرکي سايت STA اين منطقه و افزايش قابل توجه تقاضا براي سرمايه گذاري در اين سايت خواستار حضور بخش خصوصي با حمايت دولت در اين منطقه شد و افزود: وجود زير ساختهاي مناسب استقرار صنايع در اين منطقه و معافيتهاي مالياتي و گمرکي قابل توجه در کنار مزايايي چون وجود راه آهن عريض و نرمال بين المللي و فرودگاه با قابليت نشست و برخاست انواع هواپيما و مخازن ذخيره سوخت امکان مناسبي است که سرمايه گذاري و استقرار صنايع مختلف را در منطقه ويژه اقتصادي سرخس توجيه پذير مي‌کند.

مهندس مروج الشريعه در ادامه ضمن دعوت از خانم مهندس عليرضايي و معاونين و همکاران ايشان جهت بازديد از شهرستان و منطقه ويژه اقتصادي سرخس به امضاء تفاهم نامه‌اي بين سازمان جهاد کشاورزي استان و منطقه ويژه اقتصادي سرخس در خصوص ايجاد مجتمع کشت گلخانه‌اي اشاره و ابراز اميدواري کرد که تفاهم نامه‌هاي مشابهي با سازمان صنايع و معادن استان نير منعقد شود.

در ادامه اين جلسه بوستاني، فرماندار شهرستان سرخس، نيز خواستار توجه جدي‌تر مسئولان به اين نقطه طلايي کشور شد و گفت: سد دوستي و صنايع عظيم آب ناشي از آن و زمينهاي حاصلخير سرخس در کمتر نقطه‌اي از استان وجود دارند و اين شهرستان مي‌تواند به قطب کشاورزي استان تبديل شود.

او ادامه داد: احداث صنايع تبديلي مرتبط با صنعت گاز با توجه به وجود پالايشگاه گاز شهيد هاشمي‌نژاد و منطقه ويژه اقتصادي سرخس توجيه اقتصادي بالايي دارد و در اين باره تلاشهاي همه جانبه‌اي را مي‌طلبد که با توجه به زحمات انجام گرفته آينده بسيار اميدوارکننده به نظر مي‌رسد.

مهندس عليرضايي نيز در اين جلسه که معاونين و مديران ارشد اين سازمان نيز در آن حضور داشتند ضمن تشکر از زحمات انجام گرفته در شهرستان سرخس و منطقه ويژه اقتصادي سرخس پتانسيل اين منطقه را جهت توسعه بسيار بالا ذکر و اين منطقه را در برنامه آينده سازمان صنايع و معادن استان داراي جايگاه ويژه دانست.

او با اعلام اين مطلب که حضور مهندس مروج الشريعه با سال‌ها تجربه مديريت ارشدي استان و بعنوان يک مدير موفق در منطقه ويژه اقتصادي سرخس باعث مي‌شود نگاه متفاوتي به اين منطقه صورت گيرد گفت: با توجه به وجود ريل عريض آسياي ميانه و نرمال جمهوري اسلامي ايران با اتصال داخلي و بين المللي در منطقه ويژه اقتصادي سرخس و بسترهاي مناسب و فراوان ديگر، احداث صنايع در اين منطقه توجيه بالايي دارد و اين سازمان ‌‌نهايت تلاش خود را جهت توسعه اين شهرستان و منطقه ويژه اقتصادي سرخس به کار مي‌گيرد.

مهندس عليرضايي در پايان از سفري به همراه معاونين و مديران ارشد اين سازمان به شهرستان سرخس و منطقه ويژه اقتصادي سرخس جهت گفتگو و همکاري و همفکري بيشتر خبر داد.
۲۰۲

شناسه خبری: 13442

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو