اصلاح تعرفه کسر 150 کیلومتر حمل بار راه آهن

لینک کوتاه: freena.ir/detail/13892
ساعت 14:18 دوشنبه 16 خرداد 1390

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: با توجه به قانون فعلی تعرفه کسر ۱۵۰ کیلومتر حمل بار راه آهن جمهوری اسلامی ایران رونق قابل انتظار را ندارد و اصلاح این قانون را می‌طلبد.

به گزارش بنا (bena) محمد مهدی مروج الشریعه، با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران یکی از پتانسیل‌های مهم و اساسی منطقه ویژه اقتصادی سرخس را ترانزیت و ترانسشیپمت کالا از طریق ریل راه آهن به کشورهای آسیای میانه ، چین و کشورهای حوزه خلیج فارس در جنوب کشور دانست و بیان کرد: هم اکنون راه آهن جمهوری اسلامی ایران بابت حمل بار حتی به میزان ۲ یا ۳ کیلومتر، هزینه جابجایی ۱۵۰ کیلومتر حمل بار را معین کرده است و این برای تجاری که بارشان را در منطقه ویژه اقتصادی سرخس در مرز کشور ترکمنستان از طریق ترانسشیپمنت کالا وارد و یا خارج می‌کنند بسیار سنگین است.

او تصریح کرد: لازم است برای رونق ترانزیت در منطقه ویژه اقتصادی سرخس که قطعاً فواید بیشماری در سطح ملی برای کشور دارد مصوبه تعرفه حمل بار در هیأت مدیره راه آهن و در دولت اصلاح شود.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در جواب خبرنگاری که پرسید چرا قیمت ترانزیت در ایران بالاست و تجار بین المللی ترجیح می‌دهند بارشان را با دور زدن ایران به مقصد برسانند گفت: قیمت ترانزیت کالا در ایران نسبت به بسیاری از مسیر‌های دیگر بالاست بعنوان مثال حمل کالاهای روسیه و مناطق مشابه با مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس از مسیر ۹۱۰۰ کیلومتری و با دور زدن آفریقا تنها ۲۲۰ دلار به ازای هر تن بار هزینه دارد در حالی که حمل همین بار از طریق مسیر ۳۱۰۰ کیلومتری جمهوری اسلامی ایران ۲۳۰ دلار به ازای هر تن بار هزینه بر است و باید بازنگری جدی در هزینه‌های ترانزیتی عبور کالا از کشور صورت گیرد تا در عرصه بین المللی و در زمینه ترانزیت کالا فعال و پویا عمل کنیم.

او در جواب سوال دیگری در مورد وضعیت نامساعد جاده ترانزیتی محور مشهد- سرخس گفت: هم اکنون وضعیت نامساعد جاده ترانزیتی مشهد – سرخس باعث شده است بسیاری از علاقمندان به سرمایه گذاری درشهرستان و منطقه ویژه اقتصادی سرخس از این موضوع امتناع ورزند .

مروج الشریعه با اشاره به اقدامات قابل توجهی در مورد اصلاح وضعیت محور مشهد- سرخس اظهار داشت: با این وجود هنوز سرعت کار پایین است و لزوم تسریع در اصلاح این جاده بین المللی ترانزیتی را باید جدی گرفت و انتظار این است که وزارت راه و ترابری نسبت به اتمام سریع باند دوم جاده مشهد – سرخس مساعدت ویژه‌ای مبذول دارند.

او بر لزوم تدوین قوانین ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران در مناطق محرومی همچون شهرستان سرخس که از مزایا بی‌شماری در زمینه‌های مختلف بخصوص صنایع مرتبط با انرژی نفت و گاز و ترانزیت کالا برخوردار است در کنار اصلاح جاده ترانزیتی مشهد – سرخس تاکید کرد و گفت: بزرگ‌ترین مزیت شهرستان سرخس برخورداری از منابع عظیم انرژی گاز طبیعی است که در کنار منابع عظیم آب سد دوستی می‌توان جایگاه احداث یک واحد عظیم مرتبط با صنعت پتروشیمی که قطعاً متحول کننده اقتصاد منطقه است را خالی دید و منطقه ویژه اقتصادی سرخس جذب سرمایه گذار در زمینه احداث یک واحد عظیم پتروشیمی را اولویت اصلی خود قرارداد است که می‌تواند اشتغال زایی بالای ایجاد و منابع وابسته بسیاری را بهمراه خود فعال کند.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در رابطه با فعال کردن فرودگاه بین المللی سرخس نیز گفت: فعال و پویا بودن فرودگاه بین المللی الماس سرخس که در داخل منطقه ویژه اقتصادی سرخس و با هزینه و سرمایه گذاری آستان قدس رضوی انجام گرفته است ، همراهی مسوولین استانی و کشوری را در این صنعت می‌طلبد ما نیز پیشنهادی را در مورد فعال کردن این فرودگاه در کنار فعالیت بازار دوستی درداخل منطقه ویژه به وزارت امور خارجه ارسال کرده‌ایم تا بازار دوستی یک مرکز نمایشگاهی کالاهای مرغوب تولید داخل و کالاهای وارداتی مورد تایید وزارت امور بازرگانی تبدیل شود و متقاضیان بین المللی از طریق فرودگاه به منطقه سفر کردن و با خرید از این بازار بین المللی با هواپیما بار خود را خارج کنند.

202

شناسه خبری: 13892

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو