نجات جان 29 نفر در خلیج فارس و دریای عمان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/14147
ساعت 09:41 سه شنبه 24 خرداد 1390

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در طی دو روز با هماهنگی مرکز جستجو و نجات دریایی و همکاری دریابانی و مشارکت بی نظیر دریانوردان، جان 29 نفر در سه حادثه دریایی از غرق شدن نجات داده شد.

اله مراد عفیفی پور در گفتگو با بنا (bena) اظهار داشت: در یکی از این سوانح، قایق صیادی با دو نفر خدمه با یک یدک کش و بارج بدون چراغ تصادف نمود.

او گفت : به گفته ناخدای قایق قبل از ترک شناور با پلیس شارجه و کنترل آن تماس مکرر داشته ولی جوابی دریافت نکرده اند که نهایتا با VHF قایق پیام MAY DAY ارسال می نماید ، که با دریافت پیام توسط مرکز جستجو و نجات دریایی بندرعباس ، شناور ناجی به منطقه اعزام گردید و نفرات را ازآب گرفته و دراسکله ابوموسی پهلو گرفت. هر دو خدمه این شناور، اهل پاکستان بودند.

عفیفی پور گفت : همچنین در سانحه دیگری، مرکزهماهنگی جستجو و نجات دریایی بندرعباس گزارشی مبنی بر آبگرفتگی لنج المرضی در 17 مایلی جنوب غرب سیریک از طریق مرکزفرعي جستجوونجات دریایی بندر جاسك دریافت کرد که متعاقب آن ضمن اعلام و هماهنگی با درياباني سيريك، ROYAL NAVY عمان، و رصد شناورهای متردد در منطقه با تانكر SIDRA MESSAIED با ملیت هند هماهنگی جهت اجرای عملیات نجات صورت گرفت که این شناور با تغییر مسیر و طی مسافت 10 مایلی موفق به نجات هر 3 خدمه لنج شد.

او گفت: با هماهنگی مرکز MRCC، گلف درياباني نفرات نجات داده شده را تحویل گرفته و به بندرسيريك انتقال داد.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: همچنین، مرکزفرعي جستجوونجات دریایی بندر جاسك اعلام نمود یک شناور به همراه 24 نفر سرنشین(23 پاکستانی و یک ایرانی) که قصد سفر به دبی را داشته ، به علت نقص فنی به مدت 3 روز به حالت سرگردان در دریا بوده و در 50 مایلی جنوب بندر جاسک توان ادامه مسیر را نداشته اند.

او گفت : با توجه به وضعیت شناور و اوضاع جوی و اینکه جان نفرات در خطر بود، پس از دریافت خبر مرکز هماهنگی نجات بندر شهید رجایی با کشتی AEROLITE به فرماندهی امیر جانبد تماس گرفته و کاپیتان جانبد ضمن داوطلب شدن برای نجات نفرات مضطر بسمت موقعیت اضطرار تغییر مسیر داده و با توجه به شرایط جوی نا مناسب در یک عملیات 10 ساعته تمامی 24 خدمه کشتی را نجات می دهد و در پایان کشتی یاد شده پس از حدود 5 ساعت ناوبری نفرات را در بندر جاسک پیاده کرد.

او اضافه کرد : آنچه کنوانسیون اجبار کرده است ایجاد یک سیستم مطمئن هماهنگ کننده است تا در چنین شرایطی که افراد مضطر دور از ساحل هستند بتوان از هر طرق ممکن آنها را نجات داد.

عفیفی پور اضافه کرد: ایفاء نقش خوب هماهنگ کننده عملیات جستجو و نجات توسط مراکز جستجو و نجات دریایی استان در برقراری ارتباط مناسب و مدیریت حادثه از راه دور و مشارکت در یانوردان بخصوص فرمانده و خدمه شناور AEROLITE و SIDRA MESSAIED باعث شد تعداد 29 انسان به آغوش گرم خانواده بازگردند.303


آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو