شهرداری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در یک نگاه

لینک کوتاه: freena.ir/detail/14149
ساعت 10:41 سه شنبه 24 خرداد 1390

علیرضا شیرعلی -مدیر بهره برداری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی - منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ، به وسعت 2 هزار و 600 هكتار در ضلع شمالي خور موسي كه از شرق و جنوب به خور موسي و از جنوب غرب به جاده مواصلاتي بندر امام ( ره ) و از شمال به جاده مواصلاتي شهرهاي بندر ماهشهر و بندر امام خميني ( ره ) قراردارد .

این منطقه شامل كارخانجات و پتروشيمي هاي بالاسري ، مياني و پايين دستي و پنج سايت مهم به طول بيش از 12 كيلومتر را است.

یکی از بخش های مهم این سازمان ، شهرداری و امور مربوط به آن است که در این گزارش نگاهی اجمالی بر فعالیت های شهرداری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی خواهیم داشت.

تأسيس شهرداري

علي اكبر دهخدا در توضيح واژه شهرداري مي نويسد : (( شهرداري اداره اي است كه براي احداث و پاكيزه نگاه داشتن خيابان ها ، پارك هاي عمومي ، فضاي سبز ، روشنايي و تقسيم آب و ... داير شده است .

از طرفي با توجه به قدمت زندگي مدني انسانها ، هرجا كه جمع قابل توجهي انسان در سايه يك سري قوانين مشترك گرد هم آيند وجود اداره اي مشخص و با اين ويژگيها كاملا ضروري بنظر ميرسد . شايد به همين دليل و علاوه بر آن پيش بيني احداث مجتمع هاي پتروشيمي در سطح كلان و سرمايه گذاري هاي وسيع بوده كه تاريخچه تاسيس واحد شهرداري منطقه ويژه را مقارن با ماههاي اوليه تأسيس منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي نموده است .

شهرداري منطقه ويژه از سال 1377 فعاليت خود را آغاز و از همان روزهاي ابتدايي برنامه هاي خود در راستاي اهداف سازمان منطقه ويژه دنبال نموده است . كه بطور كلي ميتوان اين فعاليتها را بصورت اجمالي به شرح ذيل عنوان نمود :

واحد فضاي سبز شهرداري :


سطح فضاي سبز ايجاد شده توسط شهرداري منطقه ويژه اقتصادی پتروشیمی بيش از 130 هكتار است كه با دارا بودن بيش از 50 گونه درخت و درختچه و 40 گونه گل فصلي و گلهاي آپارتماني باعث ايجاد بستري زيبا و مفرح در منطقه ويژه شده است .

واحدعمران و شهرسازي

در خصوص فعاليتهاي عمراني و شهر سازي ، شهرداري سازمان فعاليتهاي نظير : ايجاد شبكه هاي آبياري و زهكشي ، اجراي آسفالت خيابانها ، ساخت و نصب تابلوهاي راهنمايي و رانندگي ، كنترل ساخت و سازهاي درون منطقه ، خط كشي خيابانها ، رنگ آميزي جداول و ... در طول سال انجام مي دهد .

واحد آبياري و زهكشي

با توجه به اينكه ايجاد فضاي سبز در منطقه ويژه با مناطق ديگر بعلت قرار گرفتن در كنار خور و دارا بودن نمك و لجن ، با ساير مناطق متفاوت بوده و جهت ايجاد بستر اوليه فضاي سبز ابتدا خاك موجود را بعلت نامرغوب بودن برداشته و سپس عمليات زهكشي انجام شده در مرحلة بعدي خاك مناسبل در محل حفاري شده ريخته و در نهايت خطوط لولة آبياري ( بصورت قطره اي ) در محل مورد نظر اجرا مي شود در سال 89 حدود 20،000 متر طول لوله گذاري جهت آبياري ، بيش از 8000 متر لولة زهكشي و بيش از 3500 عدد بابلر گذاري انجام شده است .

واحد زيبا سازي و مبلمان شهري

اين واحد با توجه به شرايط اقليمي و به منظور ايجاد بستري مناسب و در خور شأن منطقه ويژه، با ترسيم چشم اندازي از سالهاي آتي و رسيدن به منطقه اي كه كليه ذيننفعان در آن احساس راحتي ،شادابي و نشاط را داشته باشند فعاليتهاي خودرا با پروژه هاي ذيل آغاز کرده است :

اجراي نقاشي ديواري روي بدنه پل سازندگي
احداث آرم سازمان بوسيله قطعات چوب و شن رنگي
اجراي آبنماي بركه اي از جنس فايبرگلاس
اجراي طرحهاي باغچه سنگي بوسيله قطعات سنگ و گلدان
احداث باغچه هاي گلكاري بوسيله قلوه سنگ
نصب نرده هاي زينتي اطراف محوطه هاي فضاي سبز
اجراي طرحهاي زيبا سازي بوسيله شن رنگي
اجراي طرحهاي زيبا سازي بوسيله سنگ و چوب و گل

واحد خدمات شهري

واحد خدمات شهري با هدف نظافت معابر در خيابانهاي سايتهاي پنجگانه و بلوار پتروشيمي و با استفاده از تجهيزات مكانيزه از قبيل : 3 دستگاه جاروي مكانيكي ، 1 دستگاه پرس زباله ، 1 دستگاه لجن كش و نيز با بهره گيري از نيروي انساني مبادرت به اين امر نموده است . اين واحد همچنين مبادرت به شستشوي جداول ، نيوجرسي ها ، سطلهاي زباله ، تابلوها ، پاركينگها ، لايروبي كانالها و ... مي کند .

واحد بازيافت

واحد بازيافت نيز با هدف جلوگيري از هدر رفتن سرمايه هاي ملي و به منظور احياي مواد قابل بازيافت فعايتهاي خود را با تفكيك مواد مذكور از مبداء و با استفاده از سطلهاي جداگانه جهت جمع آوري مواد كاغذي ، شيشه اي و ... در محلهاي مختلف و نيز با برنامه اي وسيع در جهت بالا بردن سطح آگاهي عمومي در شركت در امر بازيافت فعاليت هاي خود را دنبال مي کند .

انتظامات شهري

انتظامات شهري با هدف ايجاد نظم ، رعايت قوانين ، سهولت در امر خدمت رساني ، جلوگيري از حوادث و ... در سطح منطقه فعاليت مي كند و از آنجا كه اين واحد مستقيماً با جان و مال مردم و برخورد مستقيم با ديگران را در انجام فعاليت هاي خود بهمراه دارد، اين واحدخط مشي خود را بر اساس موارد ذيل بنا گذارده است :

آشنايي و توانايي كامل نسبت به اجراي قانون ، برخورد قاطع با تخلفات براساس موازين شرعي وقانوني ، داشتن روابط عمومي بالا و اسلامي
انتظامات شهري در جهت جلوگيري از هرگونه تخلف ساختماني و جاده اي و نيزتصادف و تخلف راهنمايي و رانندگي به دو بخش عمده تقسيم مي شوند : الف -واحد اجرائيات ب -واحدكنترل ترافيك.


الف - واحد اجرائيات

- جلوگيري از انواع تخلفات خودروهاي حامل مواد نفتي ، خاك ،نخاله ، زباله و ...
- جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرقانوني
- نظارت بر كليه فعاليت هاي حفاري ، پرميت ها ، مجوزهاي صادره و غيره در سطح منطقه
- جلوگيري از هرگونه تخلف ايمني در هنگام فعاليتها
- شناسايي جاده هاي تخريب شده و اطلاع رساني جهت ترميم جاده ها

ب- واحد كنترل ترافيك

اگر شخصي فقط براي يكبار در سطح منطقه ويژه تردد کرده باشد ، بي شك شاهد فعاليت هاي شبانه روزي اين واحد بوده ، اين عينيت و رشد كمي و كيفي براي عزيزاني كه ترددي نسبتاً دائمي تردرسطح منطقه را دارند با نمود بيشتري همراه است . كاهش بيش از 42% آمار تخلفات و 21% آمار تصادفات در سال 1389 نسبت به سال گذشته بيانگر وجود يك برنامه ريزي وسيع ، جامع وكارشناسي زير نظر مديريتي توانمند، دلسوز و برخورداري از نيروهايي قابل و متعهد است ،كه تنها به اميد رسيدن به منطقه اي امن ، بي حادثه و بي تخلف فعاليت هاي خود را تنها بر حسب وظيفه شرعي و قانوني به شرح كلي ذيل دنبال مي كنند :

رديف شرح فعاليت

1 رسيدگي به انواع تصادفات
2 اعمال قانون ( جريمه )
3 نظارت بر تردد بارهاي ترافيكي
4 نظارت بر فعاليت هاي جاده اي
5 ايجاد محدوديت در هنگام حوادث
رديف شرح فعاليت
6 ايجاد محدوديت به منظور فعاليت هاي جاده اي
7 ايجاد محدوديت دراسكورت ها،بازديدها و ...
8 مانور ( سه ماه يكبار )
9 برگزاري كلاس هاي آموزشي (سه ماه يكبار )
10 چاپ و توزيع بوشوربصورت ماهيانه

كارگروهها

درپي احساس نياز از سوي كارشناسان متعهد شاغل در واحد شهرداري ودرخواست شهردارمنطقه ويژه در خصوص تشكيل و برگزراري جلسات كارگردهها ي فضاي سبز،كنترل ترافيك،مبلمان شهري وآبياري و زهكشي كه با استقبال كليه كارشناسان شهرداري مواجه شد ، اين كارگرهها با هدف آيسب شناسي و استفاده از خرد جمعي جهت حركت هرچه سريعتر و دقيق تر نسبت به گذشته ، با تقويمهاي مشخص سه ماهه فعاليت خود را از مهرماه89 شروع كرد و توانست با بهره گيري از اساتيد و صاحبنظران ديگرنسبت به برگزاري جمعاً بيش از 26 جلسه كارگروه و برگزاري بيش از 10 جلسه آموزشي اقدام کند.

آمار فعاليتهاي شهرداري در سال 1389
فضاي سبز چمن كاري 1800 متر مربع
كاشت نهال 1820 اصله
كاشت شمشاد 2000 متر طول
كاشت گونه هاي درخت و درختچه 50 گونه
كاشت كونه هاي گل فصلي 40 گونه
استفاده از گلهاي آپارتماني 537 عدد
ايجاد و آماده نمودن بستر جهت كاشت 50،000 متر مربع
آبياري و زهكشي اجراي خط لوله آبياري 19،585 متر طول
اجراي لوله زهكشي 8،100 مترطول
نصب بابلر 3،703 عدد
عمليات اجراي آسفالت 2،800 تن
خط كشي خيابانها 1،835،000 متر
رنگ آميزي جداول 20،546 مترمربع
نصب تابلو،سرعتگير،بادنماوپرچم 766 عدد
اجراي طرحهاي زيبا سازي بيش از 10 طرح
تعداد پروانه هاي ساختماني صادره 9 عدد
تعداد پايان كارهاي صادر شده 2 عدد
رسيدگي به تصادفات 108 مورد
صدور برگ جريمه 7805 برگ

مدیر بهره برداری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

202

شناسه خبری: 14149

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو