منطقه ویژه اقتصادی پیام ، نگین اقتصادی استان البرز

لینک کوتاه: freena.ir/detail/14981
ساعت 06:17 جمعه 24 تير 1390

میترا یزدچی- از تهران استان البرز را اگر 55 کیلومتر بپیمایید در جنوب غربی شهر کرج و مرکز استان البرز به منطقه ای اقتصادی با کاربردهای متعدد می رسید . این منطقه در محدوه ای به وسعت 3 هزار و 600 هکتار در اراضی 10 هزار هکتاری فرودگاه بین المللی پیام واقع در استان البرز قرار دارد .

هدف از تاسیس منطقه ویژه اقتصادی پیام در ابتدای راه اندازی آن حمل و نقل و بار هوایی و پستی ، فرآوری کالا ، انبار داری ، خدمات سردخانه ای ، صنایع بسته بندی و صادرات بوده است و امروز توسعه روز افزودن این منطقه آن را نه تنها به نقطه اتکایی در توسعه زیرساخت های اساسی استان های البرز و تهران بلکه کشور تبدیل کرده است.

کاپیتان محمد نوروزی ، مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی پیام ، در این رابطه می گوید : سال گذشته اقدامات شایسته ای در عرصه های مختلف از قبیل توسعه فعالیت های اداری ، اقتصادی و عمرانی به ویژه جذب سرمایه گذاری به وقوع پیوست که مهم ترین آنها در بخش توسعه فرودگاهی و توسعه میدان پروازی افتتاح پست برقی 20/63 کیلو وات فرودگاه پیام و افتتاح جایگاه سوختگیری هواپیمای سنگین فرودگاه پیام ، پروژه اصلاح و ایجاد هاب پستی و گمرک ، راه اندازی ترانزیت از گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام ، استقرار بیش از 60 کارخانه صنعتی ، معرفی منطقه در قالبهای مختلف تصویب و اقدام برای راه اندازی ، گوشه ای از موفقیت ها و همیاری ، همکارانم در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و منطقه ویژه اقتصادی است.

از سرگیری صادرات کالا در فرودگاه پیام

مدیر عامل شرکت خدمات هوایی فرودگاه بین المللی پیام ، یکی از اهداف این مجموعه را توسعه صادرات خواند و گفت: صادرات کالاهای صنعتی و محصولات کشاورزی فرودگاه بین المللی پیام به کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه از سرگرفته می شود.

نوروزی ‌با توجه به نوپا بودن استان البرز ، این استان را دارای توانایی لازم در زمینه صادرات انواع محصولات کشاورزی و کالاهای تولیدی کارخانه ها دانست و افزود: برخی محصولات به کشورهای حاشیه خلیج فارس از دور دست ها ازجمله آمریکا با 12 تا 15 ساعت پرواز با قیمت پایین به این کشورها وارد می شود که این امر بیانگر حمایت ویژه آنها از صادرات است . تحقق این هدف بزرگ صادراتی نیازمند حمایت و مشارکت بیشتر مسئولان استانی و کشوری است.
او بیان کرد : چندی پیش نیز 40 تن مواد غذایی و دارو اهدایی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز از طریق فرودگاه پیام به لیبی ارسال شد و بازتاب جهانی قابل ملاحظه ای داشت .

به گفته او اکنون روزانه يک هواپيماي باري بين 30 تا 40 تن بار را از طريق فرودگاه بين المللي پيام تخلیه و بارگیری می شود.

ایجاد يک هزار شغل در جوار تهران

مدير عامل شرکت خدمات هوايي و منطقه ويژه اقتصادي پيام ایجاد يکهزار و 300 فرصت شغلی را در اين منطقه از دیگر برنامه های خود خواند و تصریح کرد : با راه اندازي مرحله دوم و سوم منطقه ويژه اقتصادي پيام و پشتيباني لازم از مجموعه پروازهاي باري و مسافربري در پنج سال آينده اين ميزان اشتغالزايي براي جوانان استان البرز به پنج هزار نفر مستقيم و 20 هزار نفر غير مستقيم افزايش خواهد يافت.

نوروزي با اشاره به فعاليت هاي خوبي که تاکنون براي ساماندهي بخش هاي مختلف مجموعه فرودگاه بين المللي پيام و منطقه ويژه اقتصادي َآن انجام شده اظهار داشت : بزودي تبديل اين منطقه از خاص به عام براي تمام مردم و صنايع سبز هر گونه خدماتي ارائه خواهد شد و اين مهم يکي از راهکارهاي اقتصادي شدن منطقه محسوب مي شود. بر همین اساس با همکاري مسوولان ذيربط و پشتيباني گمرک کشور برنامه ريزي کرده‌ايم تا پيشاپيش استان البرز به عنوان قطب اقتصادي در آيد.

او آماده سازي 56 هکتار در مرحله دوم منطقه ويژه اقتصادي پيام و نيز پردیس دانشگاهي بين المللي از جمله برنامه توسعه اقتصادي اين مجموعه خواند و یادآور شد : راه‌اندازي نمايشگاه بين‌المللي با سرمايه‌گذاري چند کشور جهان از ديگر اقدام‌ها براي توسعه اين منطقه و تبديل آن قطب اقتصادي کمک خوبي در تقويت استان البرز خواهد بود.

امکان سرمایه گذاری اتباع ایرانی و خارجیbr />
رئیس منطقه ویژه اقتصادی پیام در ادامه از امکان سرمایه گذاری برای اتباع ایرانی و خارجی به هر میزان مشارکت در این منطقه خبر داد.

نوروزی مزیتهای قانونی سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام موجب امکان سرمایه گذاری برای اتباع ایرانی و خارجی به هر میزان مشارکت خواند و ادامه داد : تضمین سرمایه گذاری خارجی بر طبق قانون جلب و حمایت سرمایه های خارجی و آزادی نقل و انتقال سرمایه و سود حاصل از آن و نبود قوانین دست و پاگیر اداری از دیگر مزایا است.

او قابل انعطاف بودن روابط کار و کارگری بر اساس توافقات فی مابین و ورود آزاد و بدون حقوق گمرکی و سود بازرگانی کالاها، ماشین آلات و مواد اولیه واحدهای مستقر در منطقه را نیز به عنوان بخشی از این مزایا مطرح کرد و یادآور شد: امکان ورود و خروج کالا از منطقه به خارج از کشور بدون تشریفات گمرکی، امکان ترانزیت و صدور مجدد کالا بدون محدودیت و امکان خرده فروشی کالا به اتباع خارجی برای خروج از کشور نیز جزوی از دیگر مزایا است.

رئیس منطقه ویژه اقتصادی پیام اضافه کرد: مجاز بودن ورود کالاهای تولید شده در منطقه به داخل کشور به میزان درصد ارزش افزوده بدون محدودیت و عدم نیاز به ثبت سفارش و گشایش اعتبار و مجاز بودن واردات و نگهداری کالا در انبارهای منطقه مانند مواد اولیه، ماشین آلات، ابزار و قطعات تولیدی جهت توزیع به کشور های مختلف از دیگر مزایای یادشده است.

استقرار گمرک البرز در منطقه ويژه اقتصادي پيام

در ادامه کاپيتان محمد نوروزي اظهار داشت: با توجه به اينکه پيش از اين گمرک منطقه ويژه اقتصادي پيام نيز در اين منطقه فعال بود، استقرار گمرک البرز در اين منطقه موجب شد که از اين پس گمرک البرزو گمرک و ترانزيت منطقه ويژه اقتصادي در اين منطقه فعال باشند.

او تصريح کرد: با بسته شدن گمرک مهرآباد و گمرک غرب استان تهران، گمرک البرز منطقه ويژه اقتصادي پيام تمام بار ترافيکي ترخيص کالا را بر عهده خواهد گرفت.

مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي پيام ادامه داد: در حال حاضر منطقه ويژه اقتصادي پيام به دنبال تکميل و توسعه زيرساخت‌هاي مناسب براي ارائه خدمات به سرمايه گذاران براي توسعه واردات و صادرات از اين منطقه است تا بتوان با توجه به اين امکانات از لحاظ اقتصادي به رشد و توسعه اين منطقه پرداخت.

نوروزي يادآور شد: با توجه به لزوم انبارهاي گمرکي براي توسعه زيرساخت‌ها، در اين رابطه نيز با شرکتهای مختلف جهت ارائه خدمات انبارداري وارد مذاکره شده‌ايم.

پیام ، هاب پستی خاورمیانه

رقابت و توسعه سریع در بازار جهانی پست باعث شد تا زمینه های ساخت، تجهیز و فعال سازی هاب پستی و بخصوص استقرار آن در منطقه ویژه اقتصادی پیام فراهم شده و در بهترین و مناسب ترین محل ساخته شود (طول100متر-عرض 60 متر- ارتفاع 12متر- مساحت سالن 3600 مترمربع و قسمت اداری در دو طبقه 2400 مترمربع). هاب پستی بعنوان یک مرکز عمده فعالیت در تجارت بین المللی و در مجموعه شرکت پیام بایستی هدف گذاری خود را برای مشارکت اساسی در ایجاد درآمد و سودآوری بعد از تجهیز و راه اندازی آن انجام داده و موقعیتی استراتژیک را برای شرکت پیام رقم بزند.

مأموریت هاب پستی به هر حال بر ارائه انواع و اقسام خدمات و سرویسها به مشتریان داخلی و بین المللی، سرویسهایی مانند جمع آوری، حمل و نقل وتوزیع جریانهای اطلاعات بین المللی (پست) و همچنین کالاها (بسته های پستی)، بار و لجستیک و سرویسهای دیگر وابسته به آن (خدمات جنبی اجرایی) در ازاء دریافت نرخ و تعرفه های رقابتی متمرکز شده است.

مسلماً برای ارائه خدمات مطلوب و حساب شده نیاز اول اینگونه مراکز سرعت و انعطاف پذیری آن و بخصوص در بعد مسیرهای هواپیمایی و سرعت در ادامه مسیر در ارتباطات بعدی و همچنین تخلیه و بارگیریها و ایضاً شبکه اطلاع رسانی قابل اعتماد خواهد بود.

البته هاب پستی بعنوان مرکز تفکیک، تجزیه، تلفیق و توزیع جهانی جریانهای پستی وارده و صادره و حتی ترانزیت آنها علاوه بر فعالیتهای فوق که بعنوان قطب بار و پست منطقه توسط اتحادیه جهانی پستی معرفی شده و مجوز آن را نیز صادر کرده است، فعالیتهای دیگری نظیر چاپ و انتشار و توزیع مجلات و روزنامه های خارجی و توزیع کاتالوگها و بسته های تجاری، پاکات پستی، پست مجدد (Remailing)، انبارداری و سایر خدمات جانبی را نیز انجام می دهد که در این صورت سبب ایجاد اشتغال بیشتری در منطقه استان البرز خواهد شد.

اهم مزیت ها و جاذبه های منطقه ویژه اقتصادی پیام

بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی با توجه به مزیت ها و جاذبه های فراوان منطقه ویژه اقتصادی پیام ، علاقمند به حضور در این منطقه هستند که اهم این مزایا عبارتند از :

1-نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی کشور به تهران (40 کیلومتری تهران)
2- قرارداشتن فرودگاه در داخل اراضی منطقه ویژه و امکان بهره گیری از کلیه تأسیسات، تجهیزات و تسهیلات آن
3- قرارگرفتن در مجاورت مرکز اقتصادی، صنعتی و کشاورزی کشور
4-قرارگرفتن در مجاورت راه آهن سراسری، متروی تهران-کرج و شاهراه های ارتباطی کشور
5- دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب
6- برخورداری از کلیه امکانات زیر بنایی
7- برخورداری از گمرک، گذرنامه اختصاصی، بانک و قرنطینه گیاهی
8-وجود نیروی کار ارزان در منطقه
9- قرار گرفتن در مسیر تلاقی 5 استان اقتصادی کشور
10- نزدیک بودن به مراکز تحقیقاتی و نیروهای تحصیل کرده و متخصص منطقه ونیز نزدیک بودن به مراکز تولید میوه، سبزیجات و گل و گیاه بدون محدودیت سقف زمانی
11- نزدیک بودن به مراکز عمده تولید و مصرف کالاها و خدمات.

مزیت های قانونی سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام

منطقه ویژه اقتصادی پیام همچنینی برای سرمایه گذاران دارای مزیت هایی است که عبارتند از :

1- امکان سرمایه گذاری برای اتباع ایرانی و خارجی به هر میزان مشارکت
2- تضمین سرمایه گذاری خارجی بر طبق قانون جلب و حمایت سرمایه های خارجی و آزادی نقل و انتقال سرمایه و سود حاصل از آن
3- نبود قوانین دست و پاگیر اداری
4- قابل انعطاف بودن روابط کار و کارگری بر اساس توافقات فی مابین
5- ورود آزاد و بدون حقوق گمرکی و سود بازرگانی کالاها، ماشین آلات و مواد اولیه واحدهای مستقر در منطقه
6- امکان ورود و خروج کالا از منطقه به خارج از کشور بدون تشریفات گمرکی
7- امکان ترانزیت و صدور مجدد کالا بدون محدودیت
8- امکان خرده فروشی کالا به اتباع خارجی برای خروج از کشور
9- مجاز بودن ورود کالاهای تولید شده در منطقه به داخل کشور به میزان درصد ارزش افزوده بدون محدودیت و عدم نیاز به ثبت سفارش و گشایش اعتبار
10- مجاز بودن واردات و نگهداری کالا در انبارهای منطقه مانند مواد اولیه، ماشین آلات، ابزار و قطعات تولیدی جهت توزیع به کشور های مختلف

202

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو