منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و زیرساخت ها

لینک کوتاه: freena.ir/detail/15081
ساعت 11:47 سه شنبه 28 تير 1390

علیرضا شیرعلی –منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به وسعت 2هزار و 600 هكتار در ضلع شمالي خور موسي كه از شرق و جنوب به خور موسي و از جنوب غرب به جاده مواصلاتي بندر امام ( ره ) و از شمال به جاده مواصلاتي شهرهاي بندر ماهشهر و بندر امام خميني ( ره ) قراردارد .
این منطقه داراي پنج سايت مهم به طول بيش از 12 كيلومتر و كارخانجات و پتروشيمي هاي بالاسري و مياني و پايين دستي را شامل مي شود.
مسئوليت ارائه كليه خدمات مورد نياز سرمايه گذاران بخش خصوصي و شركت هاي مستقر در سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي و همچنين راهبري ، تعمير و نگهداري از كليه تأسيسات زير بنايي ، خطوط لوله ، پايانه ها ، اماكن عمومي ، تأسيسات شهري و مشاعات كه در سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي به بهره برداري مي رسد به عهده مديريت بهره برداري است.
یکی از بخش های مهم تحت نظر این معاون امور زیرساختی منطقه یعنی تامین آب ، برق و گاز است.
آنچه که در پی می آید گزارشی از فعالیت و عملکرد واحدهای مختلف در تامین این مایحتاج منطقه است.

كارهاي برجسته وعملكرد واحد گازرساني
گاز طبيعي مورد نيازمنطقه ويژه ماهشهر جهت تامين سوخت وخوراك مجتمع ها از خط 30 اينچ بطول 65 كيلومتر از پالايشگاه گاز بيد بلند وخطوط منطقه يك عمليات انتقال گاز براي شركتهاي پتروشيمي فجر 1 ،2 ، فن آوران ، مارون ، بندر امام ، رازي ، فارابي ، كارون ، غدير ، رجال ، شيمي بافت ، پوشش لوله ، پتروگوهر وشركتهاي مستقر درمنطقه ويژه تامين می شود .
ايستگاه اصلي تقليل فشار گاز منطقه ويژه از 2 بخش تشكيل شده است ، واحد 450 باظرفيت 350000 نرمال متر مكعب برساعت توسط خط24 اينچ گاز پتروشيمي هاي فجر 1،فجر 2وفن آوران راتامين ميكند . واحد 250 با ظرفيت 250000 نرمال متر مكعب برساعت توسط خط 24 اينچ گاز را به ايستگاههاي فرعي 1،2،3 منتقل ، صنايع پائين دست و پتروشيمي هاي مستقر درمنطقه را تامين ميكند .
لازم به توضيح است گاز مورد نياز پتروشيمي هاي بندر امام ،رازي وفارابي نيز از خط 30 اينچ قبل از ايستگاه تقليل فشار گاز توسط خط 16 اينچ جداگانه اي تامين می شود .
از اين خطوط براي مصارف پتروشيمي ها روزانه بيش از 12000000 نرمال متر مكعب گاز در رگهاي توليد تزريق ميشود كه در سال جاري بعلت توسعه وراه اندازي كارخانجات ، نياز بيشتري به گاز خواهيم داشت .
واحد آب و فاضلاب
اعم وظايف و عملكرد واحد آب و فاضلاب خدمات زير بنائي سازمان منطقه ويژه به قرار ذيل مي باشد :
درخواستهاي سرمايه گذاران و پيمانكاران مستقر در منطقه در خصوص نصب انشعابات آب و فاضلاب بررسي شده و مطابق دستور العمل ها و روشهاي اجرائي تدوين شده ،اجرا مي شود.
-توليد آب در آبگير موجود در كوت امير اهواز و انتقال آن بوسيله كانال به ظرفيت m3/d 1000000و طول تقريبي 50 كيلومتر و خطوط GRP به اقطار مختلف و طول تقريبي 30 كيلومتر تا تصفيه خانه هاي قديم و جديد در سر بندربطور مستمر و روزانه كنترل مي شود توليد آب در كوت امير بالغ بر 600000m3/d بوده كه مقدار 360000 متر مكعب آن براي صنايع پتروشيمي و مابقي آن به مصرف شهر هاي ماهشهر ، رامشير ، اميديه ، هنديجان و شهركهاي تابعه مي رسد.
بررسي وضعيت پمپاژ آب از محل دو تصفيه خانه فوق و انتقال آن بوسيله خطوط ذيل :
الف) خط 1650mmGRP بطول 21KM در حد شرقي منطقه كه از اين محل حجمي معادل m3/d 230000 آب به سمت پتروشيمي فجر و بندر امام و رازي ارسال مي شود.
ب )خط mm c.s 1000 كه روزانه حجمي معادل 48000متر مكعب آب را به سمت پتروشيمي رازي و فجر انتقال مي دهد .
ج)خط mmGRP1800 واقع در حد غربي به طول تقريبي 14870 متر كه در حال حاضر روزانه حجمي معادل 60000 متر مكعب آب را به سمت پتروشيمي فـــــجر انتقال مي دهد . اين خط انتقال كه بخشي از طرح اضطراري و دائم تامين آب منطقه ويژه است با هدف تامين و انتقال آب به ظرفيت m3/d 60000 طراحي و اجرا شده است . پروژه طرح اضطراري تامين آب منطقه كه قسمتهائي از آن پيش‏نياز اجراي فاز دوم تامين آب منطقه بوده بااضافه كردن سيستمهاي افزايش فشار در ايستگاههاي پمپاژ بين راهي ( منصور يك و دو ) و اضافه كردن سيفونها و افزايش ظرفيت در آبگير كوت امير عملي شده است . اين طرح با برداشت آب از كانال و زلال سازي آن در حوضچه هاي پيش تصفيه (لاگون ) و كاهش ذرات معلق و ذخيره آن در مخازن (دو مخزن ) 87500 متر مكعبي و در نهايت پمپاژ آن بوسيله پمپهايي بادبي 4700 m3/h كمك شاياني در راه انتقال آب خصوصاً در مواقع بحراني كه خط GRP شرقي و يا تلمبه خانه قديم دچار آسيب شده ، خواهد نمود تا انشاء الله در آينده اي نه چندان دور شاهد راه اندازي كامل تصفيه خانه شامل ساخت دكانتورها و مخازن ديگر باشيم .
در صورت بروز اختلال در توليد يا انتقال اين امور با كنترل شيرها وظيفه مديريت توزيع آب را بر عهده خواهد داشت .
آب مورد نياز صنايع پايين دستي و پيمانكارها مستقر در منطقه ويژه بوسيله ايجاد شبكه هاي توزيع آب بطول 50000 متر تامين مي گردد محل تامين اين آب از لوله mmGRP1650 شرقي مي باشد .
فاضلاب بهداشتي وصنعتي توليد شده توسط صنايع پايين دستي مستقر در سايت يك بوسيله شبكه توزيع و دفع فاضلاب جمعاً به طول 17000 متر جمع آوري شده و در نهايت به تصفيه خانه صنعتي فاضلاب جهت كاهش بار آلودگي وارد مي گردد . اين تصفيه خانه بر اساس ظرفيت هيدروليكي m3/d3000 به منظور حفظ محيط زيست و جلوگيري از انتشار آخطده ها طراحي و خروجي آن بطور مستمر و روزانه توسط محيط زيست سازمان كنترل مي شود .
اين تصفيه خانه شامل انواع پمپهاي شناور و سيستمهاي ترزيق اسيد و باز ، آشغال گيرهاي مكانيكي ودستي ، دمنده هاي هوا، هوازنهاي سطحي و سيستمهاي گند زدائي به روش كلر گازي بوده كه به روش بيولوژيكي لجن فعال فاضلاب را در حد استاندارد تصفيه مي كند .
جهت تصفيه فاضلاب توليد شده از اسكانهاي كارگري مستقر در سايت سه تصفيه خانه گياهي با ظرفيت پايش m3/d 400 اجرا شده است . اين تصفيه خانه كه در نوع خود بي نظير و براي اولين بار در ايران اجرا شده با استفاده از قدرت تصفيه گياهاني چون ني يا فراگميتها فاضلاب را تصفيه مي كند در اين طرح فقط از پمپهاي لجن كش جهت انتقال فاضلاب استفاده شده است و سپس در آبياري فضاي سبز مي توان از آن استفاده كرد .
جهت ارتباط خورهاي داخل منطقه با خور آزاد يا خور موسي كانالها و لوله هايي در زير جاده حد شرقي نصب شده است . آبهاي حاصل از بارندگي ، دور ريز و فاضلاب هاي تصفيه شده شركتها وارد خورهاي داخل منطقه گرديده كه از طريق اين كانالها به خارج منطقه هدايت مي گردند . سطح آب خورهاي داخل در مواقع جذر و مد آب دريا با باز و بسته كردن گيت هاي نصب شده برروي اين كانالها كنترل گرديده و سطح آب خور در حد معيني ثابت مي ماند .
واحد برق
احداث ، توسعه ، بهينه سازي و بهره برداري از 180کیلومتر شبکه توزيع تا سطح ولتاژ 33 كيلو ولت با ظرفیت50 مگا وات و همچنين تأمين برق مورد نياز بیش از 200 مشترک و تأمين روشنائي معابر عمومي ، برقراري انشعابات جديد و ارائه خدمات در حوزه فعاليت ،مشاركت در تحقق اهداف از قبيل رشد مستمر و پايدار،توسعه مبتني بردانائي، ارتقاء كيفيت و حفظ محيط زيست از رسالتهاي اصلي واحد برق مدیریت بهره برداری مي باشد.
واحد برق خود را موظف و متعهد مي داند بمنظور ايفاي نقش و وظيفه قانوني خود ، مشاركت در توسعه پايدار شركت ، رفع نياز مشترکین بويژه سرمایه گذاران فعلي و آتي برق و همچنين تحقق آرمان شركت باانجام مطالعات لازم و تهيه طرحها و برنامه هاي ضروري در زمينه توسعه و احداث بهنگام شبكه و تأسيسات توزيع برق مورد نياز در محدوده منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي، بهینه سازی ونگهداری وتعمیرات آن در جهت بهبود مستمر ،استفاده از فن آوری های نوین در راهبری برق وخدمات فني و پشتيباني،اطلاع رسانی،نظرسنجی از مشتركين و متقاضيان برق وکلیه ذینفعان قبل و بعد از فروش انشعاب بطور هماهنگ و سازمان يافته و مؤثر بانجام برساند.
تحويل برق مداوم ، مستمر و پايدار به كليه مصرف كنندگان و تأمين برق متقاضيان جديد، تطبيق كيفيت برق تحويلي به مصرف كنندگان در حد استانداردهاي مطلوب، دائر نمودن شبكه هاي جديد و نيز تبديل شبكه هاي موجود منطبق با استانداردهاي مصوب وزارت نيرو، تحويل انشعاب برق در حداقل زمان ممكن، سرعت بخشیدن به رفع خاموشي ها وکاهش قطعی برق ، تأمين روشنائي معابر عمومي وهوشمند سازی آن،استفاده از انرژی های نو ، تلاش براي توسعه روز افزون دانش و مهارت كاركنان و همچنين ايجاد و تقويت و افزايش انگيزه آنان، تلاش در جهت ايجاد و توسعه قوه خلاقيت و نوآوري در كاركنان شركت و تشويق و ترغيب افراد خلاق و كار آفرين وتلاش براي توسعه روز افزون استفاده از فن آوريهاي روز در زمينه هاي مختلف اعم از شبكه و پستهاي توزيع برق و همچنين ارتباطات و اطلاعات در جهت ارائه خدمات سريعتر و كم هزينه تر و با كيفيت بالاتر به مشتركين و متقاضيان برق از چشم انداز های مدیریت بهره برداری در این واحد است.
گزارش عملکرد اداره مخابرات در رابطه با ارائه خدمات ارتباطی و مخابراتی اعم از صوت و داده و ساير خدمات مورد لزوم به شرکتهای پتروشيمی و سرمايه گذاران مستقر در منطقه
شبكه كابل فيبر نوري 12 كر از مركز PC مخابرات سربندر تا مخابرات سازمان منطقه ويژه و همچنين اتصال و انتقال آن به مخابرات شركتهاي پتروشيمي بندرامام ، رازي و فارابي بطول 32 كيلومتر به صورت كانالي كه بعنوان شاهراه ارتباطي سازمان و شركتهاي پتروشيمي منطقه با مخابرات كشوري و بين‌الملل برقرار و به بهره‌برداري رسيد.
پياده سازی و اجرای طرح مهم صوت و داده به منظور اجراي طرح جامع مخابراتي كل منطقه ، جهت واگذار ارتباطات مجزا و مستقل به تمامي شركتهاي پتروشيمي مستقر در منطقه به ظرفيت 13108 خط تلفن و در مجموع 19 مركز تلفن مستقل و در راستاي آن ارتقاء و افزايش ظرفيت كانالهاي ورودي و خروجي مخابرات منطقه از 300 كانال به 900 كانال با پيش كد جديد 065226 انجام گرديد ، بطوريكه شركتهاي پتروشيمي هم اكنون بصورت كاملاً مستقل و مانند يك شهر ، داراي ارتباطات ورودي و خروجي مي‌باشند.
583 خط تلفن و همچنين اينترنت به ميزان 3MGb/S جهت سرمايه گذاران بخش خصوصی مستقر در منطقه واگذار شده است.
ارائه برنامه‌هاي آموزشي فني و تخصصي در رابطه با نگهداري و پشتيباني سيستمهاي منصوبه به تكنسين‌ها و كارشناسان فني مخابراتهاي شركتهاي پتروشيمي مستقر در منطقه بمنظور آشنايي آنها در رابطه با حفظ و نگهداري تجهيزات بمدت دو هفته و به تعداد 65 نفر ، كه در اين بين به همگي آنها نيز پايان نامه آموزشي اعطا گرديد.
شبكه ارتباطی اينترانت منطقه به ظرفيت 132Mbps اجرا شد و واگذاري پهناي باند مورد لزوم براساس طرح جامع به هر شركت با استفاده از سرورهاي پر ظرفيت منصوبه ، به استعداد نه/9 دستگاه جهت پيكربندي شبكه‌هاي اينترانتي كل منطقه با استفاده از بستر شبكة فيبر نوري انجام و واگذار گرديد.
شبكه اينترنت مستقل در مخابرات سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي جهت ارائه سرويس‌هاي اينترنتي به ظرفيت 155Mbps با استفاده از بستر شبكه ارتباطي فيبر نوري داخلي و همچنين با استفاده از مركز ديتاي مخابرات استان بمنظور ارائه سرويس‌هاي اينترنتي پر سرعت به تمامي شركتهاي پتروشيمي در منطقه و همچنين كليه ادارات و واحدهاي تابعه سازمان بظرفيت MGb/S 33 طراحي و ايجاد شده است.
شبكه Back Bone فيبر نوري به متراژ 38 كيلومتر در سه رينگ و يا سه لوپ مستقل و پيوسته جهت تمامي شركتهاي پتروشيمي مستقر در منطقه ، در رابطه با واگذاري و انتقال سيستم‌هاي مخابراتي و ارتباطي اعم از صوت و داده براساس طرح جامع نيز به بهره‌برداري رسيد.
طراحي و ايجاد شبكه Back Bone فيبر نوري به متراژ 105000 متر و همچنين طراحي و اجراي شبكه‌هاي انواع كابل‌هاي برق به متراژ 58000 متر جهت طرح و پروژه حفاظت الكترونيك كه انجام و اجراي آن بلحاظ كاربري و استفاده از كانالهاي زميني در صنعت كم نظير است.
طرح شبكه ترانك ديجيتالي جهت پوشش كامل شبكه‌هاي بي‌سيمي تمامي شركتهاي پتروشيمي مستقر در منطقه و به موازات آن ايجاد شبكه موبايل محلي در منطقه و جاده‌هاي مواصلاتي با استفاده از باند فركانسي U.H.F و هم اكنون در حال اجرای آن در منطقه هستیم.
طراحي و ايجاد شبكه بي‌سيمي با باند V.H.F با استفاده از ريپيترهاي پيش‌بيني شده جهت دسترسي و سهولت ارتباطات بي‌سيمي بمنظور انجام عمليات فني ، تخصصي و اضطراري كه در اختيار ادارات و واحدهاي آتش‌نشاني ، حراست ، درمانگاه ، شهرداري ، امور اجرايي با امكانات بسيار گسترده بلحاظ كارايي و بعد مسافت در منطقه به بهره‌برداري رسيد.
همكاري و طراحي سيستم‌ها و شبكه‌هاي بي‌سيمي جهت شركتهاي پتروشيمي مستقر در منطقه ويژه بمنظور استفاده در واحدهاي توليدي ، علي‌الخصوص واحدهاي بهره‌برداري بلحاظ ضرورت و نياز عملياتي در منطقه كه تا بحال نيز ادامه دارد.
طراحي و ايجاد شبكه موبايل سراسري در نقاط مختلف و سايت‌هاي 5 گانه منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي به استعداد هفت/7 ايستگاه جهت پوشش كامل شبكه موبايل سراسري و همچنين طراحي و ايجاد اولين شبكه موبايل پرظرفيت ايرانسل در منطقه كه همگي حاكي از توان بالاي برقراري ارتباطات موبايل در اين منطقه صنعتي مي‌باشد ، بهره‌برداري شد.
شبكه‌هاي LAN و WAN و همچنين تجهيز اتاق سرور جهت راه‌اندازي و بهره‌برداري سيستم اتوماسيون در سطح ادارات و واحدهاي تابعه سازمان با استفاده از شبكه فيبر نوري و كابل مسي موجود و تحويل كليه تجهيزات منصوبه به بخش برنامه‌ريزي و اطلاعات مديريت جهت بهره‌برداري از آنها اقدام شد.
يكي از كارهاي مهم ديگر در مخابرات پياده‌سازي شبكه هاي ارتباطي LAN ، WAN و MAN همراه با تجهيزات ACTIVE جهت كليه ادارات و واحدهاي تابعه سازمان با استفاده از بستر فيبر نوري بمنظور ارتقاء پهناي باند اينترنت از Mbps به Gbps كه هم‌اكنون مورد بهره برداری قرار گرفته است.
يكي ديگر از پروژه‌هاي اجرا شده انجام كابل‌كشي جهت شركت پايانه‌ها و مخازن و انتقال تلفن هاي مورد لزوم به اسكله‌هاي سازمان ، بندرامام و رازي در سايت 5 بمنظور سهولت برقراري ارتباطات يكپارچه كه هم اكنون انجام شده و به بهره‌برداري رسيده است.
طراحي و پياده سازي شبكه‌هاي ارتباطي LAN ، WAN و MAN همراه با تجهيزات ACTIVE جهت كليه ادارات و واحدهاي تابعه شركت پايانه‌ها و مخازن در سايت 5 با استفاده از بستر فيبر نوري بمنظور راه اندازي سيستم اتوماسيون و همچنين ارتقاء پهناي باند اينترنت واگذار شده به آن شركت كه هم اكنون مورد بهره برداری قرار گرفته است.

طراحي و پياده‌سازي شبكه ارتباطي و مخابراتي مراكز تلفن جهت شركت پتروشيمي بندرامام بظرفيت 3250 خط و همچنين واگذاري سه لينك ارتباطي به ظرفيت 90 كانال ارتباط ورودي و خروجي صوت و داده انجام گرديد و هم اكنون مورد بهره‌برداري قرار گرفته است.
خطوط Hot Line به تمامی شرکتهای پتروشيمی به تعداد 23 خط جهت انجام ارتباطات سريع در رابطه با عمليات اطفاء حريق و کمک رسانی به موقع از طريق واحد آتش نشانی سازمان به شرکتهای پتروشيمی مستقر در سايت های پنجگانه واگذار و راه‌اندازي شد.
U.P.S های سازمان به تعداد 81 دستگاه در رابطه با تأمين برق اضطراری در مواقع مورد لزوم جهت سيستم های خدمات رسان که از اهميت بسيار بالايی برخوردار می باشد. يكي ديگر از وظايف مخابرات است كه پشتيباني و تعمير و نگهداري اين سيستم را عهده‌دار مي‌باشد.
به شرکتهای پتروشيمی در منطقه به تعداد 17 زوج سيم خصوصی جهت انتقال خطوط ارتباطی FX و ارتباطات ضروری بين شرکتهای پتروشيمی سيم ارتباطي واگذار شده است.
واگذاری کانال های ارتباطی به شرکتهای پتروشيمی رازي و بندرامام به تعداد جمعاً 150 کانال به عنوان کانال های ورودی و خروجی بين شهری و بين الملل و در رابطه با ارتباطات آنها با خارج از منطقه نيز واگذار شد.



واحد تأسيسات
يكي از بخشهاي ديگر واحد تاسيسات خدمات زير بنائي است ، كه بر امور نگهداري و تعميرات تاسيسات حرارتي و برودتي سازمان منطقه ويژه كه شامل دستگاههاي چيلر 200 تن ، سيستم موتورخانه سرمايشي و گرمايشي ، پكيجهاي تهويه با هواسازهاي مركزي متعلق به ساختمانهاي تابعه سازمان ، نگهداري و تعميرات صدها دستگاه كولر پنجره اي ، اسپيلت ، يخچال ، آبسردكن ، سردخانه و سيستمهاي اگزوز فن هاي ساختمانها نظارت دارند .
لازم بذكر است در اين واحد بخشي از امور گاز رساني ، واگذاري انشعابات گاز و برآورد مصارف گاز شركتهاي سرمايه گذار نيز نظارت و سرپرستي مي گردد .
امور مشتركين با داشتن:
 14 اشتراك گاز
 194 اشتراك برق
 148 اشتراك آب
 13108 اشتراك خط تلفن
 12 اشتراك اينترنت
 8 اشتراك data جهت بانكهاي مسقر در منطقه از جمله رفاه‌، ملي،تجارت، سپه، صادرات،ملت و همچنين شعبه تأمين اجتماعي
بصورت ماهانه قبوض مربوطه را صادر و ارسال مي نمايد كه سالانه 168 قبض گاز ،2328 قبض برق، 1776 قبض آب ، 78600 قبض تلفن كه جمعآ 82000 قبض مي باشد. مدير بهره برداري سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي
202

شناسه خبری: 15081

آخرین اخبار

پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو