پیش بینی نیازمندی های ضروری در طراحی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/15205
ساعت 06:41 يکشنبه 2 مرداد 1390

پروفسور متخصص کانستراکشن و سازه از آلمان گفت : نیازمندیهای اولیه برای طراحی شهر خوب در منطقه اقتصادی رفسنجان به خوبی دیده شده است.

به گزارش بنا (bena) جورج کهل مایر ، با بیان این مطلب افزود : در توجه به نیازهای مختلف انسان کلیه نیازها به خوبی در منطقه اقتصادی رفسنجان لحاظ شده است.

او تصریح کرد : یک منطقه شهری باید جایی باشد که انسان در آن کار می کند ، زندگی می کند ونیازمند تفریح است.
کهل مایر قرار دادن انسان در محور و مرکز آنچه در طراحی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان را بسیار مهم دانست و بیان کرد : بر همین اساس توجه به کلیه نیازهای مختلف انسان در منطقه اقتصادی رفسنجان به خوبی لحاظ شده است.

او ویژگی اصلی طراحی منطقه صنعتی ،شهری اقتصادی رفسنجان را توجه به استفاده از انرژی های طبیعی دانست و اظهار داشت : انسان در طراحی در این منطقه با طبیعت ارتباط کامل دارد و در عین حال صنایعی در آن احداث می شود که علاوه بر ایجاد اشتغال و تامین نیازهای انسان با کمترین درصد آلایندگی همراه باشد.

عضو گروه طراحی منطقه اقتصادی رفسنجان مسئله اکولوژی و رویکرد زیست محیطی از دیگر موارد مهم در طراحی این منطقه دانست و بیان کرد : در طراحی شهر برای ما مهم این است که بتوانیم قلب و مغز شهر را خوب طراحی کنیم تا زندگی با همه ابعاد آن در منطقه جاری باشد واینکه ما اجازه نداریم محیط زیست را برای منافع خود تخریب کنیم.

کهل مایر با اشاره به پیش بینی استفاده از آفتاب که در ایران سه برابر کشوری مثل آلمان ادامه داد : رویکرد استفاده از محیط زیست و احترام به منابع محیطی و توجه به آینده در ساخت هر منطقه شهری مهم است استفاده از آفتاب و جهت تابش آن در ایران مسئله ای بود که در اینجا برای ما مهم بود .

پروفسور متخصص کانستراکشن و سازه از آلمان استفاده از سلولهای خورشیدی در گرم کردن آب خانه ها و پخت غذا را یکی ازپارامترهایی که دراستفاده از عوامل محیط زیست برای ایجاد منطقه ای زیبا درنزدیک رفسنجان مدنظر قرار گرفته است خواند و گفت : سلولهای خورشیدی و گیرنده های خورشیدی را می توان روی ساختمانهای بلند و حتی روی زمین نصب کردو حتی از فضاهای عمومی و نماهای شهری برای دریافت انرژی گرمایی خورشیداستفاده کرد.

استاد دانشگاه آلمان مسئله دیگر را در این طراحی حفظ انرژی و نگه داشتن آن در قالب عایق بندی عنوان کرد و افزود: با توجه به ویژگی خاص منطقه که روزهای گرم و شبهای بسیار سردی دارد به گونه ای باید کار کرد که خنکای تابستان وگرمای زمستان در ساختمان ها هدر نرود.

عضو گروه طراحی منطقه اقتصادی رفسنجان افزود: از جمله عواملی که در ایجاد روش طراحی درایجادسیستم های تهویه هوا مدنظر قرار گرفت وبه ما در معماری و طراحی آن کمک می کند پیشینه استفاده از بادگیرها در این منطقه توسط گذشتگان بود که با ویژگی های منحصر به فرد خود تهویه مطبوع هوا را در همه فصل انجام می دادند.

کهل مایر ایجاد فضای سبز با استفاده از تکنولوژی آبیاری با مصرف آب کم برای فراهم کردن محیطی دلپذیر برای زندگی انسان در این طراحی به خوبی لحاظ شده دانست و اظهار داشت : آنچه در بحث این منطقه بسیار حیاتی است کمبود منابع آبی است که در طراحی ها مدنظر قرار گرفت و کاهش مصرف آب شرب در مصارف غیر از شرب و بازیافت آب از چرخه مصرف و عودت آن به صنعت از جمله دیگرموارد مدنظر در طراحی بود.
202

شناسه خبری: 15205

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو