رکورد حفاری درچاه های گازی پارس جنوبی شکست

لینک کوتاه: freena.ir/detail/15350
ساعت 10:33 چهارشنبه 5 مرداد 1390

بر اساس تازه ترین عملیات حفاری در فازهای در دست توسعه پارس جنوبی، شرکت ایرانی پیمانکار، موفق به ثبت رکورد 497 متر حفاری در یک روز در فاز 16 شد که تاکنون در پروژه های گازی پارس جنوبی بی سابقه بوده است.

به گزارش بنا (bena)، روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس به نقل از مجری طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی اعلام کرد: بیش از 46 هزار متر حفاری در فازهای 15 و 16 انجام شده است؛ با تمهیدات جدید، پیشرفت فیزیکی بخش حفاری این فازها به 62 درصد رسیده است.

ابوالقاسم نوبختی با اشاره به برنامه پیش راه اندازی و بهره برداری از پالایشگاه فازهای 15 و 16 در سال جاری، رکورد جدید حفاری در توسعه این طرح را مربوط به فاز 16 پارس جنوبی خواند و افزود: شرکت حفاری دانا کیش به عنوان پیمانکار بخش حفاری این فازها با سرعتی فوق العاده در یک شبانه روز موفق به 497 متر حفاری در حفره 12.25 اینچی چاه شماره 6 فاز 16 در قلب آب های سرزمینی خلیج فارس و میدان پارس جنوبی شد.

او با بیان این که این رکورد همسو با برنامه شتاب دهی به توسعه میدان مشترک پارس جنوبی قلمداد می شود، افزود: شرکت نفت و گاز پارس مطابق با تاکید مدیران وزارت نفت، تقدیر از پیمانکاران خلاق و متعهد به اجرای زودهنگام پروژه ها را در دستور کار دارد.

مجری طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با اشاره به سرعت پیشرفت عملیات در بخش های خشکی و دریایی این فازها اعلام کرد: مراحل حفاری این فازها که شامل حفر 22 حلقه چاه تولیدی است، اواسط سال آینده به پایان می رسد.

نوبختی افزود: پالایشگاه بخش خشکی این فازها با گاز ترش فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی تا پایان سال جاری پیش راه اندازی می شود و سال آینده با پایان یافتن مراحل لوله گذاری دریایی و اتمام ساخت، حمل و نصب سکوهای دریایی و تکمیل عملیات حفاری، گاز فازهای 15 و 16 وارد مدار تولید خواهد شد.

بر اساس این گزارش، مدیرعامل شرکت حفاری دانا کیش، نیز با بیان این که دو دستگاه حفاری پیشرفته به عملیات حفاری فازهای 15 و 16 پارس جنوبی اختصاص یافته است، گفت: شرکت حفاری دانا کیش تمام کالاها و تجهیزات مورد نیاز این پروژه ملی نظیر لوله های آلیاژی را قبل از تحویل سکوها و اجرای طرح، تامین کرده است.

اصغر رستمی با اشاره به اعمال محدودیت برخی از شرکت های سازنده خارجی در عرضه کالاها و مصالح حفاری افزود: با تمهیدات ویژه در تامین کالاها، حفاری فازهای 15 و 16 پارس جنوبی هرگز معطل شرکت های خارجی نخواهد بود.

او از ورود یک دستگاه فوق پیشرفته حفاری به این فازها تا بهمن ماه سال جاری خبر داد و گفت: با جایگزینی این دستگاه ملکی، سرعت حفاری با هدف شتاب در برداشت از ذخایر میدان مشترک پارس جنوبی افزایش خواهد یافت.

رستمی گفت: به منظور اجرای به موقع طرح ها و عبور از طرح محدودیت فروش و عرضه کالاها به طرف های ایرانی، انحصار تولید مشارکتی برخی تجهیزات طرح های گازی نظیر تجهیزات تکمیلی درون چاهی، شیر آلات ایمنی و آویزه جداره از سوی شرکت دانا انرژی دریافت شده است.

او از تحویل چاه های فاز 15 و 16 پارس جنوبی تا اواسط سال1391 خبر داد و افزود: شرکت های داخلی پیشرو، آماده ورود و مشارکت در اجرای سرویس های حفاری و دیگر بخش های مربوط به توسعه طرح های جدید پارس جنوبی هستند.
303

شناسه خبری: 15350

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو