نخستین مرحله حفاری فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی به زودی آغاز می‌شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/15548
ساعت 06:15 چهارشنبه 12 مرداد 1390

نخستین مرحله حفاری فازهای جدید پارس جنوبی به زودی در طرح فازهای 22 تا 24 این میدان مشترک از سوی پیمانکاران داخلی آغاز می شود.


به گزارش بنا (bena)، مجری طرح توسعه فازهای 22 ، 23 و 24 پارس جنوبی با اعلام این خبر از ورود یک دستگاه دکل پیشرفته به منظور اجرای مراحل حفاری فازهای جدید گازی خبر داد و گفت: فازهای 22 تا 24 نخستین طرح از مجموع پروژه های جدید در دست ساخت پارس جنوبی است که در قالب برنامه توسعه زودهنگام فازها "حفاری و توسعه بخش دریا" را زودتر از زمان تعیین شده آغاز کرده است.

فرهاد ایزدجو با بیان این که حفاری این فازها تا دو هفته دیگر در عمق آب های ایران آغاز خواهد شد، افزود: این دکل یازدهمین دکل حفاری وارد شده به بخش ایرانی پارس جنوبی است که برداشت به موقع از منابع و ذخایر گازی این میدان مشترک را هدف قرار داده است.

قرارداد توسعه 6 فاز باقیمانده پارس جنوبی معادل ظرفیت تولیدی 8 فاز گازی (فازهای 13 ، 14 ، 19 و 22 تا 24 ) خرداد ماه سال گذشته با چند کنسرسیوم ایرانی متشکل از شرکت های سازنده و پیمانکاران اجرایی به امضا رسید.

ایزدجو از دستیابی به پیشرفت متوسط 27 درصدی مهندسی، تامین کالاها و اجرا و ساخت این فازها خبر داد و گفت: تاکنون بخش خشکی این فازها شامل ساخت پالایشگاه با 34 درصد، جکت ها و سکوها 19 درصد، خطوط لوله 22 درصد و مهندسی و تامین بخش حفاری با 14 درصد پیشرفت فیزیکی همراه بوده است که این ارقام، بالاترین حجم پیشرفت در میان دیگر فازهای در دست ساخت پارس جنوبی قلمداد می شود.

او در تشریح عملکرد پیمانکاران ایرانی به اجرای بیش از 23 میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی در آماده سازی پالایشگاه خشکی گفت: در حالی که نصب اسکلت های فلزی در فازهای قبلی پارس جنوبی با حضور پیمانکاران خارجی از ماه بیستم اجرای پروژه انجام می شد، اما نصب اسکلت های فلزی در فازهای 22 تا 24 از ماه هشتم آغاز شده و تا کنون 5 هزار تن اسکلت فلزی در این فازها نصب شده است.

ایزدجو عنوان کرد: بر اساس برنامه زمان بندی اجرای طرح ها، تنها در سال نخست اجرای این پروژه، 35 هزار متر مکعب در این فازها بتن ریزی شده و این در حالی است که شرکت هیوندای کره جنوبی در مدت مشابه در طرح توسعه فازهای 4 و 5 تنها 10 هزار متر مکعب بتن ریزی داشته است.

مجری طرح توسعه فازهای 22 ، 23 و 24 پارس جنوبی همچنین با اشاره به برنامه ریزی مطلوب پیمانکار ایرانی "بخش دریایی" این فازها عنوان کرد: عمده مواد اولیه ساخت جکت ها و عرشه ها از سوی شرکت صدرا تامین شده است و با ساخت بخش هایی از جکت های این طرح، به زودی عملیات ساخت عرشه ها در جزیره صدرا در استان بوشهر آغاز خواهد شد.

ایزدجو افزود: با تدابیر صدرا، نخستین جکت این فازها به منظور استقرار دکل حفاری دوم دی ماه سال جاری نصب خواهد شد.

او با بیان این که شرکت نفت و گاز پارس، دقتی ویژه در انتخاب پیمانکاران و سازندگان اجرای مگاپروژه های پارس جنوبی کرده است، گفت: عملکرد پیمانکاران بخش خشکی و دریایی این فازها گویای کفایت فنی مناسب و توانمندی این دست از شرکت های ایرانی در راهبری بخش های توسعه بالادستی حوزه نفت و گاز است.
303

شناسه خبری: 15548

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو