سرمایه گذاران افغانی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس سرمایه گذاری می کنند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/15785
ساعت 08:33 شنبه 22 مرداد 1390

تشکیل کنسرسیوم های مشترک تولیدی ایرانی - افغانی با رویکرد سرمایه گذاری در صنایع غذایی و بخش سوخت و پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس که دارای توجیه پذیری فنی و اقتصادی بالایی است ، می تواند زمینه های فعالیت سرمایه گذارای افعانی در این منطقه را افزایش دهد .
به گزارش بنا (bena) محمد مهدی مروج الشریعه مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در جلسه با مسئولین ارشد مجله صنعتی افغانستان به عنوان بزرگترین نهاد اطلاع رسانی نوشتاری در بخش صنعت و معدن این کشور که با هدف برنامه ریزی جهت جذب و ترغیب تجار ، بازرگانان و سرمایه گذاران صاحب نام افغانستان به سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس برگزاری شد ضمن اظهار این مطلب گفت : با همه محدودیت های موجود ، امروز فرصت همکاری تجار و بازرگانان ایران و افغانستان را نسبت به چند سال قبل بهتر می دانم و منطقه ویژه اقتصادی سرخس با مزیت ها و پتانسیل های فراوان منحصر بفردی همچون انرژی گاز ، آب ، برق مطمئن ، وجود فرودگاه بین المللی ، اتصال به شبکه بین المللی ریل عریض کشورهای cis و نزدیکی به بازارهای کشورهای آسیای میانه و همچنین افغانستان می تواند به مرکز ثقلی جهت این همکاریهای دو جانبه تبدیل گردد .

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزود:سرمایه گذاری تجار و بازرگانان افغانی و ایجاد کنسرسیوم های مشترک چند جانبه با حضور کشورهای سوم با هدف سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس در 4 حوزه کاری تجاری ، صنعتی ، تولیدی و خدماتی می تواند نتیجه بخش باشد.

او افزود : بحث اول فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی سرخس برای تجار افغانی می تواند صنایع غذایی با رویکرد فراوری و بسته بندی این محصولات جهت ارائه به بازارهای جهانی باشد و در این زمینـه می تواند به عنوان مثـال به محصـول کنجد و فراوری آن در منطقه ویژه اقتصادی سرخس که بسیار مقـرون به صرفـه می باشد اشاره کرد . حوزه دیگر فعالیت می تواند موضوع سوخت و انرژی نفت و گاز باشد . با تشکیل یک کنسرسیوم مشترک ایرانی ، افغانی و پاکستانی و با ارتباط بین شهرهای هرات و مزار شریف و منطقه ویژه اقتصادی سرخس به دلیل ارتباط ریلی که با منطقه آسیای میانه دارد ، می توان خوراک و مواد اولیه را از آسیای میانه وارد منطقه ویژه اقتصادی سرخس نمود و پس از فراوری وارد افغانستان کرد .
هم اکنون طرحهایی با توجیه پذیری اقتصادی بالا در این زمینه در منطقه ویژه اقتصادی سرخس تعریف شده است.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس ادامه داد : در سرخس گوگرد فراوانی با کیفت بالاتر از حد متوسط استانداردهای بین المللی وجود دارد که شرکتهای چینی و پاکستانی بزرگترین مصرف کننده های آن هستند و این موضوع می تواند زمینه ایجاد یک پارک بزرگ گوگرد را در سایت صنعتی منطقه ویژه اقتصادی سرخس فراهم نماید .
مهندس مروج الشریعه در مذاکره با مسئولین مجله صنعتی افغانستان در این جلسه گفت : منطقه ویژه اقتصادی سرخس از برگزاری همایش هایی با موضوع معرفی فرصت های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس در محل این منطقه یا کشور افغانستان با حضـور تجار بزرگ و صاحب نام افغانی استقبال می کند و امیدواریم مجموعه این نهاد اطلاع رسانی افغانستان بتواند در راستای این همکاری و با رسالت مطبوعاتی خود در این زمینه حضور پررنگتری داشته باشد .
آقای افشار ، معاونت دفترنمایندگی امور خارجه در شمال و شمال شرق کشور نیز که در این جلسه حضور داشت با توجه به پتانسیل های فراوان منطقه ویژه اقتصادی سرخس و علاقه سرمایه گذاران و تجار افغانی به سرمایه گذاری در این منطقه به نمایشگاه اختصاصی کشور افغانستان در سال 1381 در مشهد که با حضور تجار بزرگ افغانی برگزار شد و قراردادهای خوبی هم در آن منعقد گردید اشاره کرد و گفت : موضوع اطلاع رسانی و برگزاری نشست ها و همایش هایی با تجار افغانی جهت معرفی فرصت های سرمایه گذاری در استان و مناطقی مانند منطقه ویژه اقتصادی سرخس که زیر ساخت های فراوانی نیز در آن مهیا گردیده است بسیار مورد نیاز است و دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه شمال و شمال شرق کشور از این موضوع حمایت نموده و آمادگی هر گونه همکاری را جهت حضور سرمایه گذاران کشور افغانستان در منطقه ویژه اقتصادی سرخس اعلام می نماید .

سید حمید ا... حسینی ، مدیر امور بازرگانی مجله اطلاعات صنعتی افغانستان که سابقه برگزاری نمایشگاه اختصاصی افغانستان در ایران را در سالهای گذشته داشته است نیز در این جلسه با ارائه توضیحاتی در باره پتانسیل ها و توانایی های مجموعه کاری مجلـه اطلاعات صنعتی افغانستان جهت جـذب سرمایه گذاران این کشور به سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت : مجموعه اطلاعات صنعتی افغانستان با توجه به سابقه و گستردگی حوزه کاری خود در افغانستان از حمایت و پشتیبانی های مسئولین ارشد حوزه تجارت و صنعت افغانستان برخوردار است و در این زمینه مجوزهای لازم را دریافت نموده است و آمادگی این را دارد که با ارتباطات گسترده خود زمینه های حضور سرمایه گذاران صاحب نام افغانی را در منطقه ویژه اقتصادی سرخس فراهم نماید .

شایان ذکر است این جلسه که مدیر سرمایه گذاری و مدیر روابط عمومی و تبلیغات منطقه ویژه اقتصادی سرخس و همچنین همکاران مجموعه مجله اطلاعات صنعتی افغانستان نیز حضور داشتند . پس از مذاکرات انجام گرفته و با نظر مساعد مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس کارگروهی 2 جانبه متشکل از نمایندگان مجموعه نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شمال شرق کشور ، منطقه ویژه اقتصادی سرخس و مجموعه مجله اطلاعات صنعتی افغانستان تشکیل گردید تا موضوعات مطروحه این جلسه را تا حصول نتیجه پیگیری نماید .

شناسه خبری: 15785

آخرین اخبار

پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو