تبديل به ‌‌‌"قطب اقتصادي" آرمان اساسي منطقه ويژه انرژي پارس

لینک کوتاه: freena.ir/detail/2023
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
بيانيه پاياني اولين همايش ملي چشم انداز توسعه پايدار، يکپارچه و دانايي محور« منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس» در افق هاي 1404 و 1444 صادر شد.

شرکت کنندگان اين همايش در بيانيه پاياني خود خواستار توجه ويژه سياستگذاران و سياستمداران کشور به منظور تمرکز و بسيج منابع علمي و دانش فني، فناوري در همه حوزه ها و زمينه هاي مرتبط در جهت تسريع در اجراي طرح ها و پروژه هاي ميدان مشترک پارس جنوبي و در راستاي دستيابي به سهم شايسته ايران عزيز و در نهايت تحقق آرمان اساسي ‌‌‌"قطب اقتصادي"، "پايتخت انرژي " و" الگوي سرآمد و متعالي توسعه " در منطقه اقتصادي انرژي پارس شدند.

دراين بيانيه با تاکيد بر"استقلال اقتصادي "و" مديريتي منطقه "در حدود اختيارات مناطق ويژه اقتصادي ممتاز و برتر جهان آمده است:«در حوزه فعاليتهاي منطقه و مقرارات زدايي و براي تسهيل و تسريع در تصميم گيري براي واگذاري طرح ها و انجام معاملات و جذب سرمايه(ملي،منطقه اي و بين المللي )،خروج واحدهاي گمرک کشور از تاسيسات واحدهاي مختلف منطقه براي جذب سرمايه گذاران لازم است.»

نويسندگان اين بيانيه با در نظر گرفتن عوامل و مولفه هاي کليدي توسعه بويژه نيازهاي جوامع محلي،اهداف و منافع ملي و الزامات بين المللي ،حمايت ويژه و فوري دولت ،مجلس و سازمانهاي ذي ربط را خواستار شدند.

شرکت کنندگان دراين همايش همچنين ضمن تقدير از اقدام "سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس" و" مديريت پژوهش و فناوري شرکت ملي نفت ايران "در برگزاري اولين همايش ملي چشم انداز توسعه پايدار، يکپارچه و دانايي محور و تأييد ضرورت برگزاري مستمر اين همايش ها به صورت سالانه در سطح بين المللي و ارج گذاشتن به دستاوردهاي بزرگ صنعت نفت در منطقه ، همراه با تأکيد بر ايجاد عزم ملي و بسيج آحاد جامعه و استفاده از انديشه و خرد جمعي و تلاش سازمان يافته همه پژوهشگران، متخصصان و مديران اجرايي کشور در زمينه طراحي علمي و جامع آينده آرماني و مطلوب پارس و شکل بخشيدن به آن در چار چوب برنامه ها و طرح هاي جامع توسعه و يکپارچه سازي فعاليت هاي توسعه اي منطقه، موضوعات و مسايل زير را مورد تأکيد قراردادند.
متن کامل اين بيانيه به شرح زير است:
«1- شرکت کنندگان بر تحقق شعار همايش در زمينه پايداري به همه معناي توجه به همه ابعاد و مولفه هاي فرهنگي ، اجتماعي ، اقتصادي ، فناوري ، زيست محيطي، سياسي و نهادي توسعه و حفظ حقوق و منافع نسلهاي آتي، يکپارچه به معناي ايجاد نظام هاي مديريت و تصميـم گيري در چهـار چوب مشابه دولت منطقه اي ، و ايجادو توسعـه اقتصاد شبکه اي و دانايي محور به معناي حرکت بر مبناي دانش تحليلي مبتني بر نظام هاي مديريت دانش و توسعه منابع انساني تأکيد دارند.
2- آنها همچنين خواستار توجه ويژه سياستگذاران و سياستمداران کشور به منظور تمرکز و بسيج منابع علمي و دانش فني، فناوري در همه حوزه ها و زمينه هاي مرتبط در جهت تسريع در اجراي طرح ها و پروژه هاي ميدان مشترک پارس جنوبي و در راستاي دستيابي به سهم شايسته ايران عزيز و در نهايت تحقق آرمان اساسي ‌‌‌"قطب اقتصادي" ، "پايتخت انرژي " و" الگوي سرآمد و متعالي توسعه " در منطقه اقتصادي انرژي پارس هستند.
3- با در نظر گرفتن عوامل و مولفه هاي کليدي توسعه بويژه نيازهاي جوامع محلي، اهداف و منافع ملي والزامات بين المللي، شرکت کنندگان در همايش خواستار حمايت ويژه و فوري دولت، مجلس و سازمانهاي ذي ربط از توسعه ميدان پارس جنوبي بويژه تأمين اعتبارات، منابع و ابزارهاي قانوني و اجرايي لازم به منظور تسريع و تسهيل در روند اجراي پروژه ها و توسعه زير ساخت ها ( با توجه به سرمايه گذاري عظيم انجام شده ) با اولويت خاص شدند.
4- مطالعه و طراحي يک شبکه يکپارچه علمي و پژوهشي ، ظرفيت سازي علمي از طريق ساماندهي و توسعه همکاري با دانشگاه ها و مراکز پژوهشي و آموزشي و توسعه تجربه آموزي از پروژه هاي در دست اجرا و ارتقاي توان و ظرفيت خدمات فني و مهندسي کشور در بخشهاي دولتي، خصوصي و تعاوني به منظور ايفاي نقش محوري در توسعه منطقه و حضور فعال در بازارهاي رقابتي و کسب سهم و جايگاه شايسته کشور از تجارت جهانـي ، همچنين توسعه تفکر راهبردي و کل نگر ، نگرش سيستمـي و ايده هـاي نوين و کارآمد ، فرصت سازي و توسعه شايستگي هاي محوري و مزيت هاي رقابتي ، گسترش حضوراثر بخش در بازارهاي تجارت منطقه اي و بين المللي با تمرکز بر بازآفريني نظام مديريتي و به کارگيري مديريت تحول استراتژيک در منطقه .
5- مطالعه علمي و کاربردي براي حل ريشه اي و اساسي مشکلات زيست محيطي موجود و توجه جدي به ارتقاي سطح سلامت جوامع محلي و حوزه هاي تحت تأثير و شاغلان در صنايع منطقه و خانواده ها و نيز توجه به فرهنگ غني و قابليت ها و مزيت هاي منطقه از اولويت خاص برخوردار است، همچنين بر مطالعه و طراحي و استقرار يک نظام مديريت يکپارچه سلامت، ايمني، بهداشت و محيط زيست تأکيدشد..
6- توصيه مي شود که مطالعات همه جانبه اي درمورد آسيب شناسي وضع موجود، بررسي علل و عوامل موفقيت ها و ناکامي هاي گذشته و عدم تحقق بموقع ومطلوب برنامه هاي مصوب، شرايط ملي و بين المللي، مقايسه منطقه با مناطق ويژه و آزاد جهان و طراحي نظام مديريت يکپارچه منطقه از سطح راهبردي تا عملياتي و از بالا دست تا آخرين خوشه پايين دست و ايجاد و توسعه شبکه ارتباطات ، اطلاعات و منابع( انساني، مالي، فيزيکي، اطلاعاتي و فناوري) وتهيه نقشه راه جامع و علمي براي دستيابي بموقع به اهداف راهبردي کشور و منطقه، همراه با نظام هاي ارزيابي اثربخش به منظور جبران زيانهاي ناشي از تأخير و عدم توازن در برداشت از ميدان مشترک، و ايفاي نقش محوري و پيشگام در توسعه کشور و سواحل جنوب صورت گيرد.
7- شرکت کنندگان همچنين بر مطالعه و طراحي يک نظام علمي و جامع توسعه پايدار ، يکپارچه و دانايي محور براي منطقه همراه با تعريف دقيق نقش ها ، مسئوليت ها ، اختيارات همراه با اجزا و حوزه هايي از جمله مطالعات و موضوعات مشروح زير به منظور نيل منطقه به عملکرد برتر ، سرآمدي و جايگاه شايسته خود در جهان تأکيد دارند :
1-7- مطالعه و طراحي نظام مديريت يکپارچه ارتباطات و تعاملات با ذي نفعان و مديريت جوامع محلي و شفاف سازي مرزهاي حقوق و منافع محلي، منطقه اي و ملي در توسعه پايدار، يکپارچه و جامع منطقه.
2-7- مطالعه و طراحي نظام مديريت يکپارچه و اثر بخش دانش و اطلاعات بويژه نظام هاي يکپارچه (MIS-GIS) و نظام يکپارچه و اثربخش اطلاع رساني در راستاي ايجاد اقتصاد شبکه اي ، ارتباطات شبکه اي و مديريت شبکه اي منطقه ويژه.
3-7- مطالعه و طراحي نظام يکپارچه مديريت توسعه فناوري ( ترسيم چشم انداز، تهيه طرح جامع و سند راهبردي و نقشه راه توسعه فناوري منطقه و پياده سازي آن )
4-7- مطالعه و طراحي نظام يکپارچه مديريت زير ساخت ها (طراحي، ساخت، نگهداري و بازسازي سخت افزارها و نرم افزارها) مطالعه و طراحي يک شهر مدرن سکونتگاهي، تجاري، تحقيقاتي و دانشگاهي در منطقه.
5-7- مطالعه و طراحي نظام مديريت يکپارچه و دانايي محوربازار مالي و سرمايه به منظور تأمين منابع مالي براي اجراي برنامه ها و پروژه هاي راهبردي توسعه ميدان مشترک و همچنين مطالعه و تدوين مدل اثر بخش سرمايه گذاري براي منطقه به منظور اولويت بندي نوع و حوزه سرمايه گذاري.
6-7- مطالعه و طراحي مديريت يکپارچه و دانايي محور توسعه سرمايه هاي فکري و اجتماعي منطقه ( سرمايه هاي سازماني، اطلاعاتي، انساني و معنوي) و طراحي و استقرار چرخه بهره وري و ارتقاي عملکرد.
7-7- مطالعه و طراحي مديريت توسعه اقتصاد غير نفتي و معيشت جوامع محلي از طريق اقدامات مختلف از جمله توسعه گردشگري صنعتي و کمک به توسعه گردشگري طبيعي، تفريحي و تاريخي با استفاده از مزيت ها و قابليت هاي منطقه ، همچنين توسعه صنايع پايين دستي ، شيلات ، کشاورزي ، خدمات ، صنايع بومي و صنايع نوين براساس مطالعات و نتايج و يافته هاي پژوهشي.
8-7- مطالعه علمي – کاربردي آينده منطقه و توجه ويژه به آينده منطقه بدون منابع هيدرو کربوري (عسلويه بعد از گاز) در افق هاي مختلف بويژه افق 1444 و تنظيم سناريوها و برنامه هاي کاربردي براي پيشگيري از پيشامدهاي نامطلوب احتمالي و تحقق آينده مطلوب .
9-7- مديريت يکپارچه فرآيندهاي طراحي ، ايجاد و توسعه اقتصاد شبکه اي و اقتصاد دانايي در منطقه در راستاي حداکثر سازي ثروت ملي و افزايش ارزش افزوده و ارتقاي زنجيره ارزش با تأکيد بر ايجاد و توسعه مراکز صادرات و واردات کالا و محصولات دانش محور، همچنين بررسي قوانين ، مقررات و شرايط مناطق آزاد و ويژه جهان به منظور بازنگري و اصلاح قوانين ، مقررات و آيين نامه هاي اجرايي موجود در جهت نيل منطقه به عملکرد ممتاز و سرآمدي پايدار در سطح بين المللي.
10-7- مطالعه و بازنگري و بهبود مستمر نظام جامع و علمي مديريت يکپارچه پروژه ، تنظيم سناريوهاي مطلوب و اجراي آنها ، به کارگيري مهندسي ارزش در طرحهاي صنعتي ، عمراني و خدماتي و توسعه فرهنگ مديريت نوين علمي و يکپارچه پروژه و ايجاد و ارتقاي مديريت دانش پروژه با رعايت قانون بهره برداري حداکثر از توان مهندسي فني ، توليد و ساخت داخلي.
8- اعطاي اختيارات ويژه و کافي به مديريت منطقه (به عنوان دولت منطقه اي) براي طراحي آينده آرماني و مطلوب منطقه وپياده سازي آن در راستاي تحقق اهداف چشم انداز بيست ساله کشور و صنعت نفت و تبديل منطقه به موتور محرکه و پيشران توسعه اقتصادي کشور از طريق اجراي خواسته هاي فوق و ضرورت اجراي موفق برنامه هاي آتي.
9- شرکت کنندگان درخواست دارند که منطقه در اجرايي کردن خواسته هاي بيان شده فوق الذکر و پيشنهادهاي کاربردي که از طرف سخنرانان و پژوهشگران ارائه شده است پيگيري واقدام مستمر نمايند. از اين رو پيشنهاد مي نمايند :
1-9- يک دبير خانه دايمي براي همايش در تهران و عسلويه ايجاد گردد همچنين بانک اطلاعات متخصصان و نظام ارتباطي با آنان ايجاد و توسعه پيدا کند و طي 45 روز آينده کليه پيشنهادها مستندسازي، جمع بندي و ارائه گردد.
2-9- کارگروه هاي تخصصي در سه حوزه اصلي ( الف – اقتصاد و توليد ، ب- انسان و جامعه ، ج- محيط زيست و طبيعت ) و محورهاي کليدي ده گانه براي پيگيري مطالعات وعملياتي کردن تصميمات تشکيل گردد.
3-9- مطالعات ، برنامه ها و طرح هاي توسعه مي بايد نگاه و رويکرد محلي ، ملي و بين المللي را در هم تلفيق و لحاظ نمايند.
4-9- برنامه ها و طرح هاي توسعه بايد توسعه انسان و جوامع تحت تأثير منطقه را مد نظر قرار دهد و در اين راستا " کار با مردم و براي مردم" مورد عنايت قرارگرفته و پيوست هاي فرهنگي و خدماتي طرحهاي توسعه همراه با بخشهاي صنعتي آن تهيه و به طور متوازن اجرا گردند.
5-9- توجه و حمايت ويژه دولت و مجلس براي تأمين اعتبارات مورد نياز پروژه هاي مصوب سفرهاي استاني دولت ، تعيين و ابلاغ حدود تعهدات و مسئوليتهاي اجتماعي صنعت نفت و صدور مجوزهاي قانوني و اختيارات کافي براي مشارکت اثربخش صنعت نفت در توسعه و عمران اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جامعه محلي و جوامع همجوار ( جوامع تأثير پذير از توسعه منطقه).
6-9- مديريت يکپارچه مناسبات و تعاملات صنعت نفت با جامعه محلي و جوامع همجوار و ساماندهي و قانونمند نمودن ارائه خدمات و کمک ها به خارج از صنعت نفت در منطقه و استان بوشهر.
7-9- تأمين اعتبارات کافي براي مديريت جامع و بهره ور در حوزه هاي طراحي، احداث، توسعه و نگهداري زير ساخت هاي عمومي و مديريت يکپارچه خدمات در حوزه هاي عمومي ( پشتيباني، رفاهي، فرهنگي، اجتماعي، آموزشي، ايمني، بهداشتي و زيست محيطي ) در راستاي ارتقاي سطح سلامت و کيفيت زندگي کاري ، سازماني و اجتماعي منطقه.
8-9- طراحي اثربخش و کارساز ساختار سازماني منطقه و تدوين طرح جامع مديريت علمي سرمايه هاي فکري، انساني و اجتماعي و تدوين و پياده سازي نظام هاي پشتيبان اثر بخش (نظام انگيزشي، نظام آموزشي و نظام معيشتي و جبران خدمت) با توجه به بازار کار منطقه اي و بين المللي براي حفظ و نگهداري متخصصان و مديران توانمند وشايسته ، همچنين ايجاد مرکز توسعه و تعالي براي آموزش و پرورش مديران و کارکنان مورد نياز اجراي طرحها و فعاليتهاي منطقه.
9-9- ساماندهي ، همسو سازي و تسريع در تدوين و اجراي طرح جامع امنيتي – حفاظتي ، طرح جامع پدافندي و مديريت بحران ، طرح جامع سلامت ، طرح جامع پژوهشي ، طرح جامع فناوري، طرح جامع فرهنگي و اجتماعي و تأمين اعتبارات و مجوزهاي لازم.
10-9- استقلال اقتصادي و مديريتي منطقه در حدود اختيارات مناطق ويژه اقتصادي ممتاز و برتر جهان ، در حوزه فعاليتهاي منطقه و مقررات زدايي براي تسهيل و تسريع در تصميم گيري براي واگذاري طرح ها و انجام معاملات و جذب سرمايه ( ملي ، منطقه اي و بين المللي ) و توجه به بازار رقابتي انرژي در سطح جهاني و عملکرد رقبا ، همچنين خروج واحدهاي گمرک کشور از تأسيسات و واحدهاي مختلف منطقه و استقرار در دروازه هاي اصلي خروجي و ورودي منطقه ويژه براي جذب سرمايه گذاران و تسهيل در توسعه فعاليتهاي تجاري و بازرگاني منطقه.
10- توجه ويژه به مديريت يکپارچه بازارکار و اشتغال منطقه و اجراي مصوبه دولت و بخشنامه هاي وزارت نفت در خصوص به کارگيري حداقـل پنجاه درصد نيـروهاي بومي با بکارگيري ابزارهاي اثربخش قانوني و راهکارهاي اجرايي تشويق مديران نمونه و برخورد بازدارنده با کساني که در اجراي مصوبه تعلل و يا قصور مي ورزند.

شرکت کنندگان ضمن ارج گذاري به تلاشهاي بسيار ارزشمند کليه دست اندرکاران فرآيندهاي طراحي ، اجرا و بهره برداري از فازهاي مختلف توسعه ميدان مشترک پارس جنوبي ، انتظار و تأکيد دارند که سياستگذاران ، تصميم گيران ، دست اندرکاران ، بويژه مجلس ، دولت ، وزارت نفت و استان بوشهر به منظور تحقق بهينه منافع ملي و توسعه متوازن و کسب جايگاه و سهم شايسته در توليد و تجارت جهاني نفت ، گاز و پتروشيمي و دستيابي به اهداف متعالي چشم انداز 20 ساله کشور و صنعت نفت ، فعاليتهاي اصلي و پشتيباني توسعه ميدان مشترک پارس جنوبي و موارد مندرج در اين بيانيه را به طور جدي و فوري در کانون توجه ، حمايت و پيگيري مستمر قرارداده و توان علمي و توان اجرايي کشور را براي طراحي آينده آرماني منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس و تحقق و پياده سازي آن بسيج ، همسو و يکپارچه نمايند.»
208

شناسه خبری: 2023

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟