سرخس به چهار راه بين المللي ريلي و جاده‌اي کشور تبدیل می شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/24208
ساعت 08:38 دوشنبه 28 فروردين 1391
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: با همراهی مسئولان استانی و کشوری سرخس به چهار راه بین المللی ریلی و جاده ای کشور تبدیل می شود.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، محمد مهدی مروج الشریعه گفت: با توجه به نامگذاري سال جاري به عنوان سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني از سوي مقام معظم رهبري، این منطقه میزبان سرمايه‌گذاران و صنعتگران استان خراسان رضوي و مشهد در قالب نخستين كاروان راهيان صنعت و توليد ملي و سرمايه ايراني است.
مروج الشريعه يكي از مؤلفه‌هاي تحقق منويات رهبر معظم انقلاب را توجه به سرخس و منطقه ويژه اقتصادي سرخس، شناسايي ظرفيت‌هاي موجود و استفاده از آن‌ها براي توسعه منطقه و استان دانست و تصريح کرد: توليت عظماي آستان قدس رضوي، آيت الله واعظ طبسي نيز همواره به توسعه و شکوفايي اقتصادي در کشور اهميت داده‌اند و نسبت به رشد و ارتقاي همه جانبه منطقه ويژه اقتصادي سرخس و رفع محروميت از شهرستان سرخس توجه و تأکيد ويژه دارند که اميدواريم با بهره‌گيري از تمام توان، نيرو و تخصص متخصصان و صنعتگران، منطقه ويژه اقتصادي و شهرستان سرخس را به جايگاه واقعي‌اش که تبديل شدن به يکي از قوي‌ترين قطب‌هاي تجاري و صنعتي کشور است، برسانيم.
مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي سرخس به مزیت های این منطقه اشره کرد و اظهار داشت: برخورداري از منابع عظيم انرژي گاز طبيعي و منابع عظيم آب سد دوستي از جمله مزیت های بزرگ منطقه ويژه اقتصادي سرخس است که می بایست در راستای جذب سرمايه‌گذار در زمينه احداث يک واحد عظيم پتروشيمي اقدام کنیم تا اشتغال‌زايي بالايي را ايجاد و منابع وابسته بسياري را به همراه خود فعال نمايد.
وي افزود: اولويت ديگر اين منطقه بحث حمل و نقل و ترانزيت است که با توجه به موقعيت استراتژيک اين منطقه که در چهارراه بين المللي ريلي و جاده‌اي شرق و غرب دنيا و در مسير ترانزيتي شمال جنوب و دروازه کشورهاي آسياي ميانه و چين قرار گرفته است و با توجه به وجود ريل عريض و نرمال و فرودگاه اختصاصي با قابليت نشست و برخاست انواع هواپيما در اين منطقه، ترانزيت کالا به سهولت قابل انجام است.
به گفته مروج الشريعه، با توجه به موقعيت استراتژيک و ارزشمند اين منطقه و اتصال داخلي و بين المللي و بسترهاي مناسب و فراوان ديگر، احداث صنايع در اين منطقه توجيه بالايي دارد و اين منطقه نهايت تلاش خود را در جهت توسعه صنايع و توليدات ملي با زير ساخت‌هاي بسياري که آستان قدس رضوي ايجاد کرده انجام خواهد داد و در جهت حمايت و کمک به توليدکنندگان، صنعتگران و کارآفرينان به عنوان جهادگران اقتصادي کشور از کوششي فروگذار نخواهد کرد.
این مقام مسئول ادامه داد: فعال و پويا بودن فرودگاه بين المللي الماس سرخس که در داخل منطقه ويژه اقتصادي سرخس و با هزينه و سرمايه گذاري آستان قدس رضوي انجام گرفته، همراهي مسؤولين استاني و کشوري را در اين صنعت مي‌طلبد و ما پيشنهادي را در مورد فعال نمودن اين فرودگاه در کنار فعاليت بازار دوستي در داخل منطقه ويژه به وزارت امور خارجه ارسال کرده‌ايم تا بازار دوستي يک مرکز نمايشگاهي کالاهاي مرغوب توليد داخل و کالاهاي وارداتي مورد تأييد وزارت صنعت، معدن و تجارت تبديل شود و متقاضيان بين المللي از طريق فرودگاه به منطقه سفر نموده و با خريد از اين بازار بين المللي با هواپيما بار خود را خارج نمايند.
وي در ادامه با اشاره به سفر چهارم استاني رئيس جمهور و هئيت دولت به خراسان رضوي اظهار داشت: توليدکنندگان کشور در عرصه تلاش براي توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني نيازمند توجه و نگاه ويژه دولت هستند و قطعاً دولت مي‌تواند با ارائه مشوق‌هاي سرمايه گذاري و تأمين منابع مالي سهل و آسان، کمک شاياني به اجرايي شدن اين موضوع مهم داشته باشد.
مروج الشريعه افزود: مصداق حمايت دولت مي‌تواند احداث پل دوم مرز سرخس که تأثير به‌سزايي در صادرات کالاهاي ايراني خواهد داشت و همچنين حذف 50 درصد هزينه جابجايي 150 کيلومتر حمل بار در داخل مرز باشد که در مرز سرخس طول آن 3 کيلومتر است.
مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي سرخس تصريح کرد: هم اکنون وضعيت نامساعد جاده ترانزيتي مشهد ـ سرخس باعث شده است بسياري از علاقه‌مندان به سرمايه گذاري در شهرستان سرخس و منطقه ويژه اقتصادي سرخس از اين موضوع امتناع ورزند و اين مسأله به يکي از اصلي‌ترين عوامل عدم علاقه به سرمايه گذاري در اين شهرستان پر مزيت تبديل گرديده است.
وي در پايان اظهار داشت: هم اکنون اقدامات قابل توجهي در مورد اصلاح وضعيت اين جاده صورت گرفته است ولي سرعت کار پايين است و لزوم تسريع در اصلاح اين جاده بين المللي ترانزيتي را بايد جدي گرفت و انتظار اين است که وزارت راه و شهرسازي نسبت به اتمام سريع باند دوم جاده مشهد ـ سرخس مساعدت ويژه‌اي را مبذول دارد.

شناسه خبری: 24208

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو