پيشتازي منطقه ويژه اقتصادي بندر اميرآباد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/24416
ساعت 14:25 شنبه 6 خرداد 1391
به گفته مدير منطقه ويژه اقتصادي بندر اميرآباد در سال گذشته دو ميليون و 900 هزار تن كالا در بندر اميرآباد تخليه و بارگيري شده است كه نسبت به سال پيش از آن 33 درصد رشد دارد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، حجم عمليات تخليه و بارگيري كالا در بندر اميرآباد در سال گذشته را دو ميليون و 153 هزار تن اعلام كرد و گفت: در50 روز گذشته از سال جاري نيز 600 هزار تن كالا در اين بندر تخليه و بارگيري شد كه رشد 37 درصدي را نسبت به دوره مشابه در سال 89 نشان مي دهد.
مدير منطقه ويژه اقتصادي بندر اميرآباد گفت: با اين ميزان تخليه و بارگيري در سال جديد؛ بندر اميرآباد توانست در بين بنادر كشور؛ رتبه اول را کسب كند.
وي صادرات از بندر اميرآباد را نيز قابل توجه عنوان كرد و گفت: سيمان؛ گچ صادراتي و كلينكر از جمله اقلام صادراتي است كه از بندر اميرآباد به كشورهاي تركمنستان؛ قزاقستان و آذربايجان صادر مي شود و 50 درصد از عمليات اين بندر را تشكيل مي دهد.
نعيمي با اشاره به انتخاب بندر اميرآباد به عنوان پايلوت غلات در شمال كشور درباره حجم واردات غلات در سال گذشته نيز گفت: در سال گذشته حدود 800 هزار تن غلات از طريق بندراميرآباد به كشور وارد شد كه اين رقم در 50 روز گذشته از سال جاري حدود 100 هزار تن بوده است.
مدير منطقه ويژه اقتصادي بندر اميرآباد اضافه كرد: در راستاي انتخاب بندر اميرآباد به عنوان پايلوت غلات كشور به زودي يك سيلوي غلات 26 هزار تني به ارزش 8 ميليارد تومان در اين بندر توسط بخش خصوصي به بهره برداري خواهد رسيد علاوه بر اين در آينده نزديك نيز شاهد احداث سيلوي غلات ديگري با ظرفيت 28 هزار تن با حجم سرمايه گذاري حدود 8 ميليارد تومان خواهيم بود.
وي با اشاره به افتتاح فاز اول ساخت كارخانه كاغذ در منطقه ويژه اقتصادي بندر اميرآباد در آينده نزديك اظهار داشت: فاز نهايي اين پروژه كه مجموع سرمايه گذاري آن به 65 ميليارد تومان مي رسد در سه ماهه سوم سال جاري به بهره برداري مي رسد.
نعيمي با اشاره به بهره برداري فاز اول نيروگاه برق بندر اميرآباد با ظرفيت هشت مگاوات گفت: اين نيروگاه با ظرفيت 75 مگا با سرمايه گذاري 250 ميليارد ريال مراحل بعدي ساخت را طي مي كند.
مدير منطقه ويژه اقتصادي بندر اميرآباد هم چنين به آغاز ساخت كارخانه دوم فولاد در اين بندر از ارديبهشت ماه سال جاري اشاره كرد و گفت: محوطه سازي اين كارخانه كه طبق قرارداد بايد طي 24 ماه ساخته شود از ارديبشت ماه سال جاري آغاز شده است.
نعيمي حجم سرمايه گذاري اين پروژه را 78 ميليارد تومان اعلام كرد.
وي در مورد ديگر پروژه هاي در حال اجرا در منطقه ويژه اقتصادي بندر اميرآباد گفت: علاوه بر اين به منظور ساخت مخارن سوختي با سرمايه گذاري 15 ميليارد تومان در حال مذاكره با سرمايه گذار اين پروژه هستيم.
نعيمي ادامه داد: ساخت دو باب انبار نيز توسط بخش خصوصي و به منظور دپوي كالا با سرمايه گذاري سه ميليارد توماني در بندر اميرآباد در حال انجام است.
وي تعداد اسكله هاي فعلي بندر اميرآباد را 10 پست و ميزان اراضي پشتيباني آن را يكهزار و 60 هكتار عنوان كرد و گفت:در طرح توسعه اين بندر بايد تعداد اسكله ها به 34 پست و ميزان اراضي آن به بيش از دو هزار هكتار افزايش يابد.
مدير منطقه ويژه اقتصادي بندر اميرآباد از ساخت ديوار حفاظتي به ارزش 20 ميليارد تومان و نيز احداث بزرگترين مسجد بنادر كشور در بندراميرآباد با سرمايه گذاري سه ميليارد توماني به عنوان پروژه هايي نام برد كه اجراي آنها از خردادماه سال جاري آغاز مي شود.
منطقه ويژه اقتصادي بندر اميرآباد بهشهر طبق مصوبه شوراي عالي مناطق آزاد در سال 1376 به وسعت تقريبي60 هکتار در شرق استان مازندران ايجاد شد.
موقعيت مناسب بندر اميرآباد، تعداد اسکله هاي پيش بيني شده، اتصال به شبکه سراسري راه آهن، احداث پالايشگاه نفت، وسعت محوطه هاي پشتيباني مزيت هاي مهم اين منطقه است که باعث مي شود بندر اميرآباد به عنوان منطقه ويژه به مهم ترين بندر در شمال کشور و بندري استراتژيک جهت انجام مبادلات کالا بين ايران با کشورهاي حاشيه درياي خزر و آسياي ميانه و قفقاز تبديل شود.
فاصله منطقه ويژه اقتصادي بندر امير آباد تا شهر ساري (مرکز استان مازندران) 55 و تا تهران 330 کيلومتر است. اين منطقه توسط جاده آسفالته و خطوط هوايي و راه آهن از طريق ساري به تهران و ساير نقاط کشور مرتبط مي شود. بندراميرآباد تنها بندر شمال كشور است كه به شبكه راه آهن سراسري دسترسي دارد.

شناسه خبری: 24416

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو