راه اندازی راه آهن سراسری کشور تا پایان سال 91 در سلفچگان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/24589
ساعت 11:22 يکشنبه 18 تير 1391
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در 40 کيلومتري شهر قم در تقاطع راه هاي قم-ساوه-اراک-دليجان و اصفهان قرار دارد و فاصله منطقه ويژه اقتصاد سلفچگان تا تهران 185 کيلومتر است و بزرگراه اصلي شمال به جنوب و غرب کشور در فاصله چند صد متري سلفچگان است. زمان لازم براي رسيدن به فرودگاه امام خميني از اين منطقه يک ساعت است ضمن اينکه امکان بهره گيري از خط آهن تهران-قم براي منطقه فراهم است.

با توجه به حضور منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در نخستین نمایشگاه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و قابلیت ها و امکانات این منطقه و شرایط ویژه و خاص آن به لحاظ نزدیکی به سرزمین اصلی بهانه ای شد تا با عبادالله کامکار مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان گفت و گویی داشته باشیم.


به نظر شما برگزاری این گونه نمایشگاها چه کمکی به معرفی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورمان می کند؟
نمایشگاه بین المللی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت های این مناطق اقتصادی کشور به سرمایه گذاران داخلی و خارجی است چرا که آنها می توانند از این فرصت مناسب برای تصمیم گیری بهتر استفاده کرده و مطمئنا سرمایه گذاران استقبال خوبی از این نمایشگاه خواهد کرد.
به نظر شما مهم ترین چالش در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورمان در حال حاضر چیست؟
قوانین داخلی باید برای همگان نهادینه شود و همه به این باور برسند که مناطق آزاد و ویژه در کشور از موقعیت خوبی برای سرمایه گذاری برخوردارند و اگر نقصانی در این زمینه وجود دارد برطرف شود. مقامات اجرایی نیز باید بخشی نگری را کنار بگذارند و اگر مشکلی وجود دارد در جهت رفع آن تلاش کنند.
مهم ترین مزیت این منطقه برای سرمایه گذاری چیست؟
هدف اصلي از ايجاد منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان فراهم کردن مواد ، ماشين آلات و کالاهاي نيم ساخته و توزيع آن بين واحد هاي پراکنده در سطح کشور است. 
نزديکي به مراکز سياسي، اقتصادي و تجاري کشور، استقرار 60 درصد کل صنايع مهم کشور در شعاع 230 کيليومتري اين منطقه و نزديکي آن به شهرهاي بزرگ صنعتي، توليدي و مصرفي مانند تهران، اصفهان، اراک ، ساوه و قم از جمله مزاياي مهم اين مطقه است. همچنین جذب سرمايه هاي خارجي و داخلي، ايجاد فرصت هاي شغلي جديد و ارتقاي سطح اشتغال در كشور، كاهش هزينه هاي توليد به منظور ورود به بازارهاي رقابتي جهاني، برتري نسبي منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان، موقعيت جغرافيايي و جايگاه ترانزيتي منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان و نزديكي به مراكز سياسي، اقتصادي و تجاري كشور از دیگر مزایای این منطقه به شمار می آید.
با توجه به اینکه استقرار حدود60 درصد كل صنايع مهم كشور در شعاع 230 كيلومتري اين منطقه و نزديكي شهرهاي بزرگ صنعتي، توليدي و مصرفي مانند تهران، اصفهان، اراك ، ساوه ، قم قرار دارد و اتصال به بزرگراه هاي اصلي كشور (شمال و جنوب، شرق و غرب)‌، اتوبان تهران - سلفچگان، اتوبان تهران قم و اصفهان و نیز دسترسي به راه آهن سراسري و فرودگاه هاي بين المللي و همچنین دسترسي به كشورهاي آسياي ميانه و حوزه ماوراي قفقاز از طريق راه هاي زميني، هوايي و دريايي از دیگر مزایای این منطقه محسوب می شود.
مزيت هاي گمركي منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان کدامند؟
صدور و ترانزيت كالا از منطقه به بازارهاي جهاني، واردات مواد اوليه، كالاهاي نيمه ساخته و تكميل شده از بازارهاي منطقه اي و جهاني به منظور توليد، پردازش و ايجاد ارزش افزوده،ارائه خدمات و ايجاد تسهيلات گمركي (واردات ، صادرات)، كارنه تير، ترانزيت، بيمه، حمل و نقل در منطقه به منظور روانسازي در انجام امور مربوطه، خدمات و تسهيلات انبارداري، تخليه و بارگيري كالا در انبارهاي عمومي و اختصاصي وايجاد تسهيلات گمركي و روان سازي جهت: واردات ، صادرات ، توليد ، پردازش ، صادرات مجدد و ترانزيت كالا از مزیت های گمرکی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان است.
مهم ترین برنامه این منطقه در سال جاری چیست؟
تکمیل عملیات اجرایی مسیر اتصال منطقه سلفچگان به شبکه راه آهن سراسری با همکاری راه آهن که تا پایان سال 91 اجرایی خواهد شد.

شناسه خبری: 24589

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو