پیشرفت مطلوب حفاری چاه‌های توسعه‌ای میدان گازی کیش

لینک کوتاه: freena.ir/detail/24744
ساعت 11:18 دوشنبه 16 مرداد 1391
مدیرعامل شرکت ملی حفاری گفت: پیشرفت حفاری در میدان گازی کیش براساس زمان‌بندی‌های انجام شده در حال اجراست.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از شانا،حیدر بهمنی، حفاری در میدان گازی کیش به عنوان دومین قطب گازی کشور را یکی از مهم ترین پروژه‌های در دست اجرای این شرکت خواند و گفت: حفاری این پروژه که از ابتدا به صورت کلید در دست به شرکت ملی حفاری سپرده شده است، از جمله پروژه‌هایی است که به سرعت در حال انجام است.
وی با بیان این که پیشرفت عملیات حفاری در این میدان از پیشرفت بالایی برخوردار است، گفت: حفاری چاه‌های توسعه‌ای این میدان در کلاستر B تا پیش از پایان سال به پایان می رسد.
بهمنی دلایل تاخیر در برخی از پروژه‌های در دست اجرای این شرکت را برخی از فعالیت‌ها مانند جاده‌سازی و آب‌رسانی از سوی برخی از کارفرماها خواند.
به گزارش شانا، چندی پیش مدیر عملیات یک خشکی شرکت ملی حفاری ایران نیز، از حفاری و تکمیل شدن 7 حلقه چاه توسعه‌ای در میدان گازی کیش تا پایان سه ماه سوم سال‌جاری خبر داده و تاکید کرده بود: این تعداد چاه تا پاییز امسال برای بهره‌برداری تحویل کارفرما می‌شود.
محمد آل‌خمیس در گفت و گو با شانا یادآور شده بود: عملیات حفاری در این میدان توسط دستگاه‌های حفاری 54 و 61 فتح انجام می‌شود.
وی همچنین گفته بود: مراحل حفاری و تکمیل 6 حلقه چاه روی کلاستر A این میدان نیز بهار سال 92 به پایان می‌رسد.
براساس این گزارش، پیش تر مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت، در بازدید از میدان گازی کیش بر اهمیت ویژه و استراتژیک این میدان تاکید کرده و گفته بود که این میدان به دلیل موقعیت استراتژیک خود توان تامین گاز مورد نیاز داخل و نیز صادرات به کشورهای منطقه را دارد.
وی با بیان این که حجم قابل ملاحظه ای از ذخایر گاز ایران در این میدان قرار دارد، افزوده بود: توسعه و بهره‌برداری از این میدان، موجب توسعه بیشتر اقتصاد کشور می شود.
موافقتنامه احداث یک واحد پالایشگاهی به همراه اجرای خطوط انتقال میدان گازی کیش، اسفند سال گذشته میان شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به عنوان کارفرما به نمایندگی از سوی شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت های ناردیس، فراب و ناموران در حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضا شد.
این موافقتنامه با مدیریت و راهبری شرکت متن و در قالب FINANCE SERVICE CONTTRACT با هدف احداث یک واحد پالایشگاهی به همراه اجرای خطوط انتقال منعقد شده و ارائه خدمات مهندسی به همراه تامین مالی طرح، به عهده پیمانکاران این طرح است.
سقف هزینه تخمینی این قرارداد افزون بر یک هزار و 700 میلیون دلار و مقرر شده است این پروژه در مدت 42 ماه اجرایی شود که با توجه به درآمد سالانه از محل تولیدات حاصل از این طرح، پیش بینی می شود بازگشت سرمایه در مدت زمان کمتر از یک سال صورت گیرد.
ذخیره میدان گازی کیش حدود 66 تریلیون فوت مکعب و میعانات گازی آن حدود 514 میلیون بشکه برآورد شده و پیش‌بینی می شود روزانه حدود 3 تا 5 میلیارد فوت مکعب گاز از این میدان تولید شود.

شناسه خبری: 24744

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو