هرمزگان، فعال ترین مرز تجاری کشور

لینک کوتاه: freena.ir/detail/24751
ساعت 11:26 سه شنبه 17 مرداد 1391
مبادلات تجاری و اقتصادی ایران در شرایط تحریم همچنان با شتاب جریان دارد .
استان هرمزگان به علت واقع شدن در کنار خلیج فارس و دریای عمان ، دارا بودن جزایر متعدد و بنادر مهم تجاری ، قرار گرفتن در راهگذر شمال – جنوب ، دسترسی به خطوط حمل و نقل جاده ای و ریلی و وجود 23 گمرک فعال بیشترین سهم مبادلات کالا در کشور را به خود اختصاص داده است ؛ بطوریکه بیش از یک میلیون و383هزار تن کالا به ارزش بیش 6 میلیارد و 810 میلیون دلاردر 4 ماه گذشته از مرزهای هرمزگان ترانزیت شد که با افزایش 9 درصدی همراه بود.

این در حالی است که 60 درصد صادرات و واردات کشور از مسیر ترانزیتی بندرعباس- سیرجان انجام می شود.
همچنین حجم صادرات از مبادی هرمزگان در این مدت افزایش 24درصدی داشت.
ناظر گمرکات هرمزگان می گوید : در این مدت فقط صادرات غیر نفتی بیش از 5 میلیون و 800 هزار تن بود که ارزش آن بیش از یک میلیارد و 190 میلیون دلار است .
آقای میر اشرفی می افزاید : انجام امور گمرکی در محل به درخواست صادر کنندگان ، 24 ساعتی شدن صادرات در گمرک بندر شهید رجایی بندرعباس و تدوین بسته حمایتی گمرک از دلایل افزایش صادرات است .
اما به عقیده کارشناسان آنچه توانسته در شرایط تحریم منجر به توسعه صادرات و ترانزیت شود ، ارتقای هفت پله ای جایگاه مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس و رسیدن به جایگاه 44 بنادر کانتینری جهان است که باعث شده این بندر بالاتر از بندر ونکور کانادا ، ملبورن استرالیا ، اوکلن و سیاتل امریکا ، بارسولانای اسپانیا ، سن پطرزبورگ روسیه و جنورال ایتالیا قرار گیرد .
مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس بزرگترین بندر کشور است که90 درصد عملیات کانتینری و 53 درصد علمیات صادرات و واردات کشور در آن صورت می گیرد و گمرک مستقر در آن فعال ترین گمرک کشور است .
این بندر با 37 خطوط کشتیرانی دنیا و 80 کشور در ارتباط است ، این عملکرد باعث شد از این بندر به عنوان پیشانی اقتصادی کشور و دروازه طلایی تجارت ایران نام ببرند .
همچنین مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس نقطه اتصال کشورهای شمال اروپا ، اسکاندنیاوی و روسیه به کشورهای حوزه خلیج فارس ، اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا در مسیر رهگذر شمال - جنوب است .
راهگذاری که یکی از 9 راهگذار ترانزیتی بین‌المللی در دنیاست .
این بندر با داشتن اسکله های نفتی خلیج فارس در زمینه ترانزیت ، صادرات و واردات مواد نفتی و سوخت رسانی به کشتی های عبوری خلیج فارس نیز فعال است .
مجتمع بندری شهید رجایی 2 هزار و 200 هکتار وسعت دارد و دارای سه حوضچه با عمق 13 تا 17 متر و 37 اسکله با طول 800 متر است . در این مجتمع بندری با توجه به آبخور اسکله ها از کشتی های کوچک تا کشتی های اقیانوس پیما پهلو می گیرند .
آقای عسکر مامین رئیس شرکت راه آهن قزاقستان در سفر به ایران گفته بود : بندر شهید رجایی در جهان که به عنوان بندر استراتژیک معروف است ، ظرفیت های اقتصادی فراوانی دارد که می تواند در مسیر ترانزیت بندرعباس – آسیای میانه ایفای نقش کند .
آقای عزیزی استاندار هرمزگان می گوید : وجود چهار راه ارتباطی زمینی ، هوایی ،دریایی و ریلی و 14 جزیره با قابلیت های مختلف و هزار و 100 کیلومتر ساحل فرصت های مناسبی برای توسعه ظرفیت های اقتصادی دارد .
اکنون بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین بندر کشور کسب رتبه اول جذب سرمایه‌گذاری در میان کل بنادر کشور را از آن خود کرده است .
آنچه مسلم است توسعه این بندر اقتصادی می تواند زمینه پیشرفت و شکوفایی اقتصادی کشور را برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی فراهم و قدرت رقابت با بنادر منطقه ای را بیشتر کند .
رئیس فراکسیون دریایی و امور بندری مجلس شورای اسلامی می گوید : توسعه بنادر زمینه ساز ایجاد تحولات بزرگ در اقتصاد کشور است .
آقای آرامی می افزاید : دسترسی به آبهای آزاد قدرتی کم نظیر را نصیب ایران کرده است .
نماینده مردم بندرعباس در مجلس می افزاید : این موقعیت راهبردی امکان بهره مندی بیش از 16 کشور منطقه به آب های آزاد با هزینه پایین و امنیت بالا را فراهم می کند .
وی تصریح می کند : با وجود چنین ظرفیتی ، ما در حوزه توسعه بنادر از رقبای منطقه جا مانده ایم که این عقب ماندگی باید با استفاده از توان نیروهای متخصص کشور و با بهره گیری از تجربه سایر کشورها جبران شود .
آقای چشم جهان کارشناس امور بندری هم می گوید : مجتمع بندری شهید رجایی به علت واقع شدن در درگاه ورودی خلیج فارس به عنوان بندر مطلوب و مناسب است که با ارتقای زیرساخت ها و روساخت های این بندر و ارائه خدمات مناسب و با ثبات ، قابلیت تبدیل به هاب منطقه یا بندر نسل سوم را دارد و بدین وسیله می تواند به رشد و صعود بیشتری نیز دست یابد .
رشدی که به گفته آقای صدر مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی می تواند از 80 میلیون تن تخلیه و بارگیری در سال به 2 برابر افزایش یابد که این امر با بهره برداری از مرحله دوم طرح توسعه این مجتمع محقق می شود .
مرحله دوم طرح توسعه مجتمع بندری شهیدرجایی بندرعباس با هدف ساخت 6 پست اسکله کانتینری و 2 حوضچه در ضلع شرقی و غربی پایانه دوم این مجتمع بندری از سال 86آغاز شد که با بهره برداری از آن تا پایان سال امکان پهلوگیری شناورهایی با ظرفیت 145 هزار تن و شناورهای کانتینری نسل هفتم با ظرفیت 12 هزار دستگاه کانتینر فراهم می شود .
مشاور مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در امور بین الملل می گوید : حجم گسترده واردات و صادرات در بندر شهید رجایی نیازمند یک پس کرانه قوی برای جوابگویی به این فعالیت هاست .
آقای سعیدی پور ، با بیان اینکه کمتر از 10 درصد از حمل و نقل در بندر شهید رجایی از طریق ریل صورت می گیرد ، می افزاید : اکنون 40 کیلومتر خط ریلی در بندر شهید رجایی وجود دارد که احداث راه ارتباطی مناسب یکی از الزام های این توسعه است .
آقای آرامی نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نبود برنامه ریزی جامع در مورد استفاده از ظرفیت های دریایی کشور می گوید : باید ظرفیت های بندر شهید رجایی را با استفاده از روش های کارشناسی ، علمی و مدون ارتقا داد و قابلیت رقابت پذیری این بندرگاه را با دیگر بنادر افزایش داد .

منبع: واحد مرکزی خبر

گالری تصاویر

شناسه خبری: 24751

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو