پنج میلیارد و 254 میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس سرمایه گذاری شد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/24784
ساعت 22:11 سه شنبه 24 مرداد 1391
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: پنج میلیارد و 254 میلیون دلار طی هشت سال گذشته تاكنون دراین منطقه سرمایه گذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از ایرنا، مسعود هندیان اظهار داشت: در نتیجه این سرمایه گذاری 23 شركت در این منطقه مستقر و در زمینه تولید فولاد، آلومینیوم، آب شیرین كن، حلالهای پایه نفتی، آند، روی و احداث نیروگاه فعالیت دارند.
وی، با بیان اینكه در حال حاضر افزون بر11 هزارنفر بطور مستقیم در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس مشغول به كار هستند افزود: با توجه به پروژه های در حال ساخت از جمله مجتمع های فولادی و توسعه اسكله تخلیه و بارگیری مواد معدنی و نفتی این تعداد درآینده به 30 هزار نفر افزایش می یابد.
این مقام مسئول در ادامه از تبدیل این منطقه به قطب تولید فولاد و آلومینیوم، تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی، نفتی و كانتینری و قطب انرژی با ظرفیت ایجاد سه هزار مگاوات برق در كشور بعنوان اهداف وبرنامه بلند مدت نام برد.
وی خاطرنشان ساخت: درنتیجه سرمایه گذاری های صورت گرفته این منطقه رتبه سوم تولید فولاد و اول آلومینیوم كشور را دارد.
به گفته وی هم اكنون با بهره برداری از مرحله های نخست فولاد هرمزگان، فولاد جنوب و فولاد كاوه سالانه نزدیك به سه میلیون و 500 هزارتن آهن اسفنجی شمش فولادی ، تختال تولید می شود كه این رقم تا پایان امسال با بهره برداری از صبافولاد خلیج فارس به حدود پنج میلیون تن افزایش می یابد.
وی یادآور شد: با تعدادی از شركتها برای سرمایه گذاری در زمینه تولید رغن های سنگین و قیر، چدن، كك، آهن اسفنجی، بیلت و نورد و همچنین دو هزارو 500 مگاوات برق در حال مذاكره هستیم كه به مرحله تامین منابع مالی و یا انتخاب پیمانكار رسیده است.
مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: در صورت به نتیجه رسیدن مذاكرات، با پنج میلیارد و 341 میلیون دلارسرمایه گذاری پیش بینی شده زمینه ایجاد اشتغال برای هفت هزارو540 نفر دیگر فراهم می شود.
هندیان ،از 9 طرح در زمینه تولید فولاد، شمش آلومینیوم، صنایع پایین دستی فولاد و آلومینیوم، گندله سازی، آبشیرین كن، صنایع جانبی پالایشگاه ، نیروگاه برق و اسكله صادرات و واردات بعنوان طرحهایی نام برد كه كار بررسی آنها برای سرمایه گذاری انجام شده است.
در اطلاعات منتشره از دسترسی آسان به راههای دریایی، هوایی، ریلی و شوسه و زیرساخت های لازم دراین خصوص وهمچنین برخورداری از چندین واحد آبشیرین كن و نیروگاه درحال احداث، منابع عظیم انرژی نفت و گازوهمجواری با نیروگاه 1200مگاواتی بندرعباس و مهمترین معادن سنگ آن كشور بعنوان مواد اولیه تولید فولاد از مزایا و نقاط قوت منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در بندرعباس نام برده شده است.
این منطقه در 13كیلومتری غرب شهر بندرعباس و در مجاورت بندر شهید رجایی و پالایشگاه نفت بندرعباس قرار دارد.

شناسه خبری: 24784

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو