ساخت یکی از بزرگترین اسکله‌های خاورمیانه در بندرعباس

لینک کوتاه: freena.ir/detail/24826
ساعت 08:34 چهارشنبه 8 شهريور 1391
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: متخصصان ایرانی سازه‌های دریایی که در سال‌های اخیر همواره دستاوردهای متعددی را داشته‌اند این بار موفق به اجرای طرح توسعه اسکله تخلیه و بارگیری مواد فله فلزی در منطقه ویژه خلیج فارس شدند.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مسعود هندیان در نشست اطلا‌ع‌رسانی آخرین وضعیت پروژه‌های موجود در منطقه ویژه خلیج فارس، اظهار داشت: منطقه ویژه خلیج فارس به عنوان قطب تخلیه و بارگیری مواد معدنی، آغاز عملیات طرح توسعه اسکله تخلیه و بارگیری مواد معدنی از شش میلیون به 12 میلیون تن سالیانه را در دستور مطالعه قرار داد.
وی افزود: این منطقه پس از ماه‌ها مطالعه پیشنهادات شرکت‌های خارجی و ارزیابی دانش شرکت‌های داخلی در فائق آمدن بر انجام کار را با دقتی بسیار و توام با سختی‌ها پشت سر گذاشت و سرانجام منجر به انتخاب مشاور و پیمانکار ایرانی شد.
هندیان با بیان اینکه، طول اسکله موجود 312 متر با عرض متغیر 38 متر و طول اسکله جدید 343 متر و عرض 38 است افزود: جمعا طول فعلی اسکله به 655 متر بالغ می‌شود.
وی از به کار رفتن 166 شمع 42 متری با قطر 46 اینچ و ضخامت 19 میلی متر که 24 متر در بستر دریا فرو رفته است و 1.5 میلیون کیلوگرم آرماتور، 25 هزار و 500 متر مربع قالب‌بندی، 9 هزار متر مکعب بتن‌ریزی و دو میلیون 750 هزار کیلوگرم ساخت قطعات فولادی در این پروژه خبر داد.
مدیر عامل منطقه ویژه خلیج فارس اظهار داشت: امروز اعلام می‌داریم مسیر سخت این پروژه با آخرین عملیات بتن‌ریزی به پایان رسیده و عملیات نصب تجهیزات تا پایان سال‌جاری انجام و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
به گفته وی، با اتمام مرحله نصب تجهیزات می‌توان همزمان عملیات پهلوگیری دو کشتی را مدیریت کرد که در مقام مقایسه میزان ظرفیت از شش به 12 میلیون تن در سال ارتقا می‌یابد.
هندیان میزان سرمایه‌گذاری منطقه ویژه خلیج فارس در این پروژه را 560 میلیارد ریال برشمرد و افزود: سال 91 و 92 سال به ثمر رسیدن طرح‌های منطقه ویژه در فرآیند محاسباتی ارزیابی شده که با ورود هر کدام از طرح‌های در دست اقدام به چرخه تولید آثار آن بر اقتصاد استان بیش از پیش مشهود خواهد شد.
هندیان افزود: شتاب توسعه متوازن کشور و ضرورت پاسخ به تقاضای بازار موجب شد صنایع انرژی‌بر با هدف افزایش تولید، برنامه‌های بلندی را در دستور قرار دهند و پیش نیاز این حرکت عظیم ارتقای ظرفیت زیر ساخت‌های بندری در این منطقه بوده است.

شناسه خبری: 24826

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو