افزايش وسعت بندرامام به شش هزار هكتار/ سرمايه گذاري 14 ميليارد ريالي بخش خصوصي در بنادر خوزستان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/24917
ساعت 11:46 شنبه 25 شهريور 1391
مديركل اداره كل بنادر و دريانوردي استان خوزستان گفت:اين اداره كل به منظور ايجاد بسترهاي لازم جهت حضور سرمايه گذاران در بنادر اين استان و همچنين احداث روساختهاي بندري و دريايي اقدامات بزرگي انجام داده است .

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از مانا، ابراهيم ايدني با اعلام اين مطلب و در تشريح اقدامات انجام شده در بنادر خوزستان گفت:در بنادر خرمشهر و آبادان با احداث اسكله، پايانه هاي تخصصي كالا و مسافر و...ظرفيت قابل توجه اي را براي تخيله و بارگيري كالا در اين بنادر ايجاد شده است.
وي افزود:همچنين در منطقه ويژه اقتصادي بندر امام خميني نيز با صرف هزينه اعتباري بالغ بر 1480ميليارد ريال نسبت به احداث زيرساختهاي بندري و دريايي اقدام شده كه از جمله آن زيرسازي و آماده سازي 570 هكتار از اراضي پشتيباني اين بندر با سرمايه گذاري بخش خصوصي است.
به گفته وي اين سرمايه گذاري ها در بخشهاي زيرساختي نظير احداث جاده اي دسترسي ، ايجاد معابر ، تأسيسات برق ، آب ، ديتا ، توسعه و تكميل خطوط ريلي تا 145 كيلومتر ، تأسيسات جمع آوري آبهاي سطحي ، ايجاد اماكن و فضاهاي عمومي و...صورت گرفته است.
ايدني افزود: همچنين به منظور افزايش توان تخيله و بارگيري غلات نيز با احداث اسكله 150 هزار تني با هزينه اي بالغ بر 500 ميليارد ريال ، امكان پهلوگيري كشتي هاي بزرگ حامل غلات در بندر امام بوجود آمده است.

*بندر شادگان آماده بهره برداري است

مديركل بنادرو دريانوردي استان خوزستان با بيان اينكه در بنادر كوچك اين استان نيز موفقيت هاي بزرگي حاصل شده است گفت: از جمله اين دستاوردها فعال نمودن بنادر سجافي و چويبده ،راه اندازي بندر اروند كنار و اخيراً هم ساخت بندر شادگان است كه با اعتباري بالغ 115 ميليارد ريال آماده بهره برداري است.
به گفته وي با احداث 14 كيلومتر جاده دسترسي به بندر شادگان در مدتي كمتر ازسه ماه ؛ كل اعتبار هزينه شده براي ساخت بندر شادگان، حدود 260 ميليارد ريال برآورد مي شود.
مديركل بنادرو دريانوردي استان خوزستان افزود:با توجه به برنامه هاي توسعه اي كلان پيش بيني شده براي سالهاي آتي ، طرحهاي بزرگ ديگري نيز در دست مطالعه است كه هرچند سعي برآن است كه از توان بخش خصوصي بيشترين بهره را در اين راستا داشته باشيم ، اما سازمان بنادر و دريانوردي حمايت هاي خوبي را از توسعه عمراني بنادر در جهت نيل به اهداف خود، در برنامه هاي آينده گنجانده است.

*سرمايه گذاري 14 ميليارد ريالي بخش خصوصي در بنادر خوزستان

وي درباره سرمايه گذاري بخش خصوصي در بنادر استان خوزستان گفت:همانطور كه اشاره شد طي هشت سال گذشته بيش 11000 ميليارد ريال سرمايه گذاري توسط بخش خصوصي صورت گرفته است.
به گفته وي در پنج ماهه امسال نيز تعداد پنج فقره قرارداد به ارزش 430 ميليارد ريال منعقد شده است كه اميدواريم اين ميزان تا پايان سال 91 به 3500 ميليارد ريال برسد.
مديركل بنادرو دريانوردي استان خوزستان درباره استقبال بخش خصوصي از سرمايه گذاري در بندر امام و ديگر بنادر استان خوزستان گفت :بارويكردي كه اين اداره كل در راستاي اهداف كلان سازمان مبني بر استفاده از پتانسيل هاي بخش خصوصي در توسعه بنادر دارد ، و همچنين با اعمال سياستهاي تشويقي و تسهيل فرآيند ها و همكاري گام به گام با سرمايه گذاران ، استقبال خوبي از سرمايه گذاري در بنادر اين استان صورت گرفته است.

* افزايش وسعت بندر امام به شش هزار هكتار

مديركل بنادرو دريانوردي استان خوزستان گفت :در منطقه ويژه اقتصادي بندر امام خميني(ره) ، نيز اداره بازرگاني و سرمايه گذاري ، امور مربوط به سرمايه گذاري به صورت متمركز و توسط كارشناسان متخصص امر صورت مي پذيرد و از ابتداي ورود سرمايه گذاران، حتي در دوران اجراي پروژه ها نيز همكاري لازم با سرمايه گذاران صورت مي گيرد.
ايدني ادامه داد :همچنين اداره اي مستقل نيز در بخش عمراني ايجاد شده كه ، نظارت و همكاري لازم را با سرمايه گذاران در جريان اجراي پروژه هاي سرمايه گذاري بعمل مي آورند.
به گفته وي با ابلاغ جاري شدن قوانين منطقه ويژه اقتصادي در شهريور ماه سال 1390 و تعيين محدوده گمركي ، كليه سرمايه گذاران مي توانند از تسهيلات و معافيتهاي قوانين مناطق ويژه اقتصادي بهره مند گردند.
وي با بيان اينكه منطقه ويژه اقتصادي بندر امام خميني (ره) با 11 هزار هكتار وسعت، بزرگترين منطقه ويژه اقتصادي كشور به شمار مي رود افزود:البته تمليك اراضي آن در دست پيگيري جدي بوده كه اميدواريم تا پايان سال جاري وسعت اين بندر از 1624هكتار به 6000 هكتار برسد.
وي افزود: همانطور كه اشره شد بنادر استان خوزستان ضمن فراهم ساختن زيرساختهاي بندري ، با توجه به موقعيت استراتژيك جغرافيايي خود ، هرگونه راهكاري كه منجر به تسهيل روند جذب سرمايه گذاري گردد را در دستور كار خود قرار داده و در همين راستا با حضور فعال در ستاد سرمايه گذاري و مركز خدمات سرمايه گذاري استان خوزستان به مديريت استاندار اين استان ، موضوعات مربوط به جذب سرمايه گذاري داخلي و خارجي را پيگيري و سرمايه گذاران را در انجام سرمايه گذاري ياري مي دهد.

*رشد 50 درصدي ترانزيت كالا از بنادر خوزستان

ايدني درباره وضعيت بنادر استان خوزستان در شرايط فعلي اظهار داشت:از آنجايي كه بنادر استان خوزستان در موقعيت جغرافيايي منحصر بفرد در شمال خليج فارس قرارگرفته اند و درحال حاضر و به گواه رشد عملكرد سالهاي اخير ، اقتصادي ترين و كوتاهترين مسير ترانزيت كالا از آبهاي جنوب شرق به سمت كشورهاي اروپاي شرقي از طريق گذر از كشور تركيه و حوزه قفقاز به شمار ميرود به نحوي كه سهم بنادر استان خوزستان از ترانزيت كالا در بين بنادر كشور در سال 85 ميزان 0.5درصد بوده كه اين ميزان در پايان سال 90 به 50.5 درصد افزايش يافت كه حاكي از رشد فوق العاده اين بخش است.
مديركل بنادرو دريانوردي استان خوزستان ادامه داد: در صنعت حمل و نقل كه يكي از مهمترين حلقه هاي زنجيره تأمين كالا و محوري ترين اهرمهاي رشد اقتصادي كشورها در جهان امروز به شمار مي رود ، كاهش هزينه هاي تمام شده كالا در گرو كاهش هزينه هاي حمل بويژه در بخش جاده اي است.
وي افزود:با توجه به آزاد شدن قيمت حاملهاي انرژي ، سعي همه دست اندركاران زنجيره تأمين كالا ،كاهش هزينه هاي حمل با صرفه جويي در انرژي و پايين آوردن هزينه هاي حمل مي باشد.در همين راستا صاحبان كالا ، شركتهاي حمل و نقل دريايي ، ريلي و جاده اي سعي در استفاده از مسيرهاي كوتاه و اقتصادي است كه در اين ميان ، بنادر استان خوزستان با وجود دارا بودن پسكرانهاي شامل 70 درصد مراكز جمعيتي و صنعتي كشور و همچنين مسير كوتاه و به صرفه الحاق دو بازار بزرگ آساي شرق به اروپاي شرق ، از موقعيت ممتاز و منحصربفردي در ترانزيت كالا برخورداراست .

*ترانزيت 4.5 ميليون تن مواد نفتي از بنادر خوزستان

ايدني نمونه بارز اين موضوع را رشد چشمگير ترانزيت انواع فرآورده هاي نفتي طي چند سال اخير از طريق منطقه ويژه اقتصادي بندر امام خميني دانست و گفت : از سال 87 تا كنون بيش از 4.5 ميليون تن فرآورده نفتي از بنادرمنطقه ترانزيت شده است.
به گفته ايدني حضور موفق بنادر استان خوزستان در سالهاي اخير درتجارت منطقه ، چشم انداز روشني را براي اين بنادر در سالهاي آتي پيش بيني مي نمايد.
وي اظهار اميدواري كرد :اميدواريم كه با توسعه ظرفيتها و رساندن بنادر به ظرفيت واقعي خود ، گذشته پرفروغ نه چندان دور بنادر استان خوزستان مجدداً به منصه ظهور رسيده و عقب ماندگي هاي ناشي از سالهاي جنگ تحميلي به سرعت جبران گردد.
 

شناسه خبری: 24917

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو