روز جهانی دریانوردی/ توسعه دریامحور رویکرد اصلی برنامه ریزان اقتصادی کشور

لینک کوتاه: freena.ir/detail/24980
ساعت 13:28 پنج‌شنبه 6 مهر 1391
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز جهانی دریانوردی پیامی را صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در پیام سید عطااله صدر آمده است: 
روز جهانی دریانوردی، مناسبت ویژه ای است تا خانواده بزرگ دریایی در نقاط مختلف جهان دور یکدیگر گرد آیند و تلاش ها و موقعیت های به دست آمده را مرور کنند و چشم انداز پیش رو را با بهره گیری از تجارب یکدیگر بهتر از گذشته ترسیم نمایند.
این مناسبت برای جامعه دریایی کشور ما که در زمره کشورهای دریایی به شمار می رود، از اهمیت خاصی برخوردار است، به طوری که یک هفته کامل به عنوان هفته دریانوردی به آن اختصاص یافته تا از تلاش ها و زحمات همه فعالان و دست‌اندرکاران زمینه های مختلف در عرصه دریانوردی که نقش مؤثری در توسعه اقتصاد و تجارت کشورها دارند، قدردانی شود.
این‌جانب به نمایندگی از سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع رسمی دریایی کشور این مناسبت را به همه تلاشگران عرصه دریایی تبریک گفته، امیدوارم با اشاعه بیش از پیش فرهنگ دریایی و دریانوردی شاهد توسعه روزافزون دریانوردی در کشور باشیم.
خوشبختانه یک سوم از مرزهای میهن عزیز اسلامی را مرزهای آبی تشکیل داده که این امر موقعیت ممتازی را برای کشور ما ایجاد نموده است. این موهبت الهی موجب گردیده تا ظرفیت ها و قابلیت های ویژه ای در طول 5800 کیلومتر سواحل دریای خزر و دریای عمان و خلیج فارس در شمال و جنوب کشور پدید آید. بر این اساس توجه به قابلیت های آشکار و نهان در پهنه دریایی کشور و در حوزه های مختلف دریا و دریانوردی، اعم از حمل و نقل کالای تجاری و نفتی، سفرهای دریایی و گردشگری دریایی، صید و صیادی، صنایع ساحلی و فراساحلی موجب می گردد تا با توسعه سواحل کشور، رونق اقتصادی و «تمدن جدیدی» در شهرهای ساحلی شکل گیرد و زندگی نوینی با محوریت دریا در این مناطق پایه گذاری شود. برای تحقق این چشم انداز ضروری است توسعه دریامحور به عنوان یک رویکرد در برنامه های توسعه مد نظر برنامه ریزان اقتصادی کشور قرار گیرد.
بی تردید همگرایی و هم افزایی جامعه دریایی و مشارکت همه دست‌اندرکاران ذی‌ربط که به نوعی در آینده عرصه دریایی کشور اثرگذار هستند، نقش اساسی و موثر را در ابعاد داخلی و بین المللی ایفا خواهد نمود.
در بعد داخلی، این هماهنگی و همگرایی باعث می شود تا اولویت های این بخش از اقتصاد کشور شناسایی شود و با بهره گیری از قابلیت ها و توانایی های کشور، بهره برداری بهینه از منابع و ذخایر این نعمت بزرگ الهی، با کار و سرمایه ایرانی بیش از پیش بارور گردد.
در بعد خارجی نیز با توجه به ارتقای سطح رقابت پذیری در بازار منطقه ای و بین المللی، ضرورت دارد تا همه فعالان عرصه دریایی کشور با توسعه فعالیت ها برای دستیابی به جایگاه برتر در منطقه بر اساس سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک آرمان و میثاق ملی در تکلیف اسلامی تلاش و اهتمام لازم را با عبور از تنگناها و موانع ایجاد شده در مسیر رشد و تعالی و پیشرفت اقتصادی کشور به کار بندند.
در پایان، با تبریک مجدد روز جهانی دریانوردی، عزت، سربلندی و موفقیت روزافزون را برای خانواده بزرگ دریایی کشور آرزومندم.

 

شناسه خبری: 24980

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو