کاهش 30 درصدی حوادث ناشی از کار در بندرشهید رجایی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/25069
ساعت 14:54 چهارشنبه 26 مهر 1391
حوادث ناشی از کار در مجتمع بندری شهید رجایی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 30 درصد کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادیب، رئیس اداره رفاه ، بیمه و بهداشت عمومی اداره کل بنادرو دریانوردی استان هرمزگان گفت: با راه اندازی مرکز HSE در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در سال 89 و اقدامات انجام شده در تجزیه و تحلیل حوادث ، شناسایی و ارزیابی ریسک ها ؛ میزان وقوع حوادث ناشی از کار در این بندر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
بهیار آناهید با اشاره به آمار حوادث گفت :میزان حواد ناشی از کار در سال 89 نسبت به سال 88 حدود 60 درصد و در سال 90 نسبت به مدت مشابه در سال 89 حدود 40 درصد و همچنین درشش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال 90 حدود 30 درصد کاهش را نشان می دهد.
وی درباره میزان تلفات و قربانیان حوادث ناشی از کار در بندر شهید رجایی گفت:خوشبختانه با اقدامات انجام شده در سال 90 نسبت به سال 89 میزان حوادث منجربه فوت 75 درصد کاهش یافت و این در حالی است که تعداد حوادث منجر به فوت در شش ماه اول امسال به صفر رسیده است.آناهید با اشاره به انجام 90 درصد تجارت کانتینری و بیش از 60 درصد کل تجارت کشور از طریق بندر شهیدرجایی گفت:روزانه بیش از 12 تا 13هزار نفر برای کار وارد بندر شهید رجایی می شوند و بیش از 80 شرکت بزرگ در کنار پیمانکاران جزء در این بندر در حال فعالیت هستند که این حجم از فعالیت و حضور تعداد فراوان نیروی انسانی و شرکت ها ی پیمانکاری ؛ لزوم اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و اصلاحی را جهت کنترل حوادث نشان می دهد.
رئیس اداره رفاه ،بیمه و بهداشت عمومی اداره بنادر استان هرمزگان در ادامه دلایل رخداد حوادث ناشی از کار در بندر شهید رجایی را پایین بودن فرهنگ ایمنی عنوان کرد وگفت:بسیاری از پیمانکاران بندری HSE را به عنوان یک هزینه در نظر می گیرند و این درحالی است که صیانت از نیروی انسانی وظیفه ای ملی و دینی بوده و رعایت مسایل مرتبط با HSE بهترین سرمایه گذاری برای حفاظت از نیروی کار و سرمایه های ملی می باشد.

وی با این وجود درباره اقدامات انجام شده در بندرشهید رجایی گفت: اقدامات قابل توجهی در ارتقا و ترویج فرهنگ HSE در بندر شهید رجایی انجام شده که در این راستا از توانایی های شرکت مشاور HSE بندر به خوبی بهره برداری شده است.

آناهید از مهمترین این اقدامات را تهیه پیش نویس نظام نامه HSE بندرشهید رجایی ذکر کرد و گفت: تدوین این نظام نامه بیش از 17 ماه زمان برده است که در این ارتباط کارگروه های تخصصی تشکیل و در حال بررسی نقاط ضعف و نواقص نظامنامه می باشد.

رئیس اداره رفاه ، بیمه و بهداشت عمومی ادره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از این نظام نامه به عنوان اولین نظام نامه HSE در بنادر کشور نام برد و افزود: از این کتاب در همایش HSE که در آینده نزدیک در بندر شهید رجایی برگزار می گردد رونمایی خواهد شد و یا نهایی شدن این نظام نامه شرکتهای بندری می توانند نظام نامه HSE خود را بر اساس آن تدوین نمایند.وی اضافه کرد: در این همایش شرکتهای موفق در زمینه HSE معرفی و از اقدامات آنها تقدیر به عمل خواهد آمد.آناهید همچنین از جمله اقدامات مهم انجام شده را تهیه الزامات و مقررات پیمانکاران در زمینه رعایت قوانین و مقررات HSE عنوان کرد و گفت: این الزامات قانونی از یکسال گذشته ضمیمه تمامی قراردادهای پیمانکاری بندری شده است.
وی با بیان اینکه کلیه تجهیزات شرکتها نیز باید دارای گواهینامه ایمنی از موسسات مورد تایید سازمان بنادر و دریانوردی باشند به گشت های کارشناسان مرکز HSE بندر شهید رجایی در این بندر اشاره نمود که در این گشتها شرایط نا ایمن کاری و تجهیزاتی شناسایی و کنترل می شود.
آناهید یکی دیگر از اقدامات انجام شده در بندر شهید رجایی را تجزیه و تحلیل حوادث ناشی از کار و تعیین شاخص های مرتبط با حوادث دانست و گفت: بر اساس نتایج این بررسی ها اهداف سال 90 و 91 مرکز HSE بندر شهید رجایی تدوین شده است.
وی درباره نقش شرکتهای بندری در وقوع حوادث گفت: از آنجا که کلیه امور مرتبط با تخلیه و بارگیری کالا بندری به این شرکتها واگذار شده است مسئولیت پیشگیری از حوادث و کنترل ریسک های عملیاتی نیز با این شرکتها خواهد بود که این موضوع از طریق جذب کارشناس HSE و ایجاد مرکز HSE شرکتها پیگیری می شود.
رئیس اداره رفاه ،بیمه و بهداشت عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در خصوص مقایسه حوادث بندر شهید رجایی با دیگر بنادر کشورو همچنین منطقه و رتبه این بندر افزود: تاکنون رتبه بندی و مقایسه ای با دیگر بنادر کشور و منطقه در بحث حوادث انجام نشده است اما هر سال عملکرد خود را نسبت به سال گذشته مثبت ارزیابی می کنیم.
وی درباره تشکیل دیرهنگام واحد HSE در بندر شهید رجایی گفت:یکی از مشکلات ما نبود متولی HSE در سازمان بنادرو دریانوردی و نبود ساختاری به این نام در تشکیلات این سازمان است و این در حالی است که بخشی از امور مربوط به HSE در معاونت بندری و بخش دیگر نیز زیر نظر معاونت اداری و مالی پیگیری می شود البته سازمان ایجاد چنین ساختاری را در دستور کار خود دارد.
آناهید درپایان درباره اهداف اداره کل بنادرودریانوردی هرمزگان در زمینه HSE گفت: افزایش 10 درصدی معاینات ادواری کارکنان شرکتهای فعال در بندر شهید رجایی ،افزایش 10 درصدی پایش عوامل زیان آور محیطی نظیر نور ،صدا و گرد و غبار،ارتقای فرهنگHSE ،ارزیابی عملکرد پیمانکاران در بخش HSE و همچنین کاهش 10 درصدی حوادث ناشی از کار از جمله اهداف سال 91 این اداره کل ذکر کرد.

شناسه خبری: 25069

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو