خانه روستایی گیلان در پايتخت تاجيكستان

نمایشگاه توانمنديهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران، با هدف آشنایی سرمایه گذاران، فعالان اقتصادي و مردم این کشور با امکانات و وي‍ژگي هاي اقتصادي وفرهنگي مناطق آزاد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در حاشیه این نمایشگاه، هر کدام از مناطق آزاد به معرفی، محصولات، خدمات و جاذبه‌های گردشگری و صنايع دستي منطقه خود پرداختند. نمایش و ارائه محصولات سنتی و صنعتی، حضور گروه‌های هنری از سراسر کشور، خصوصاً مناطق آزاد از بخش‌های جنبی این نمایشگاه بود.
یکی از جاذبه‌های این نمایشگاه، خانه روستایی گیلان در مركز ايرانيان ايران در شهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان بود که نه تنها نظر بسیاری از سرمايه گذاران را به خود جلب کرد، بلکه با استقبال گسترده بازديد كنندگان همراه شد.
امين افقي مدیر روابط عمومی سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به جايگاه خانه‌های روستایی در بازگویی فرهنگ، هویت و تاریخ منطقه گفت: از آنجایی که روستا‌ها از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور، خصوصاً شمال ایران و گیلان محسوب می‌شوند، خانه‌های روستایی بیانگر هویت و تاریخ منطقه بوده و نمایشی موزون از خلاقیت‌ها و فرهنگ غني اقوام این مناطق هستند.
وی افزود: این خانه‌ها معمولاً توسط اعضاء خانواده با هدف ایجاد سرپناه به کمک مصالح بومی ساخته می‌شوند و تأثیر پذیری مستقیم از اقلیم آب و هوایی و معماری حاکم بر روستا باعث می‌شود مسکن روستایی در عین تنوع در هر منطقه پیرو سبک خاصی باشد، سبکی که بهترین تطابق را شرایط اقلیمی و آب و هوایی آن منطقه را داراست.
افقی با بیان این مطلب که خانه روستایی گیلان نیز از مواد و مصالح و به روش کاملاًٌ سنتی ساخته شد ادامه داد: این خانه روستایی، یک خانه واقعی است که امکان اسکان نیز در آن فراهم شده است و در فضاهاي مختلف اين خانه تابلوهاي عكس ازجاذبه هاي گردشگري ، ميراث فرهنگي وهمچنين محصولات صنايع دستي استان نصب شده است.
وی با اعلام اينكه این خانه تنها در طول سه روز توسط هنرمندان و معماران گیلانی در این مکان طراحي و احداث شد افزود: الگوی ساخت این خانه، برگرفته از خانه‌های روستایی گیلان در نواحی جلگه گيلان است. استفاده از ستون‌های چوبی، دیواره‌های گلی و سقفی از جنس کلوش (ساقه‌های خشک برنج) روستاهای زیبای گیلان را به دوشنبه آورده است.
مدیر روابط عمومی منطقه آزاد انزلي ضمن اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در این خانه روستایی گفت: در طول نمایشگاه، هنرمندان گیلاني، به صورت نمادین و زنده، اقدام به توليد صنایع دستی از جمله حصیربافی در این خانه نمودند.
خانه روستایی گیلان به همت منطقه آزاد انزلی با هدف استفاده از آن جهت برگزاری مراسم و آیین‌های محلی گیلان به عنوان سمبل فرهنگی گیلان و ایران به صورت دائمی در مركز ايرانيان شهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان احداث شده است.
شهر دوشنبه تاجیکستان از ۲۵ تا ۲۹ مهرماه ۱۳۹۱ میزبان نمایشگاه توانمندی‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران بود.

امتیاز به خبر :