جذب گردشگر بیشتر با جشنواره ملی میگو

برگزاری جشنواره ملی میگو در قشم بهانه خوبی شد تا گفت و گویی کوتاه با امینی مدیر میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری منطقه آزاد قشم داشته باشیم تا با مزیت ها و فرصت های که این جشنواره در جزیره به وجود می آورد بیشتر آشنا شویم.

جشنواره ملی میگو چه تاثیری در توسعه گردشگری جزیره قشم دارد؟

- اصولا برگزاری هررویداد و برنامه ای که سبب شود برتعداد گردشگران ورودی به یک مقصد افزوده شود، درتوسعه ورونق گردشگری آن مقصد تاثیر مثبت و رو به جلو خواهد داشت .یکی از مبانی برنامه ریزی توریسم استفاده از فرصت ها وظرفیت های هر منطقه برای توسعه گردشگری آنجاست .قطعا باتوجه به شرایط جغرافیایی ، معیشتی وپتانسیل های دریایی جزیره قشم ، جشنواره میگو سبب خواهد شد صدها وبلکه هزاران نفر برای شرکت در این جشنواره ب ادیدن برنامه های آن به قشم سفر کنند واین به معنای افزایش گردشگران ورودی تلقی خواهد شد.از سوی دیگر ورودگردشگران به هر بهانه وانگیزه ای (از جمله شرکت در جشنواره هایی نظیر جشنواره میگو) به معنای هزینه کردن آنها در بخش های اقامت، پذیرایی، خرید سوغات وصنایع دستی وکمک به فعالان وسرمایه گذاران بخش های خصوصی صنعت گردشگری ونهایتا اقتصاد جامعه بومی ومحلی خواهد بود.
استفاده از تمامی فرصت ها وپتانسیل های قشم برای توسعه گردشگری یکی از سیاست ها وراهبردهای اصلی سازمان منطقه آزاد ومورد تاکید وحمایت مدیر عامل محترم سازمان می باشد.

به نظر شما این جشنواره می تواند فرهنگ سازی مناسبی در حوزه میگو باتوجه به اینکه برای باراول در سطح ملی برگزارمی شود داشته باشد؟
- قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس است ونظربه اینکه در استان هرمزگان بیشترین صید میگو درحوزه قشم انجام می شود ، این جزیره یکی از بهترین مکان ها برای برگزاری جشنواره میگو است.
فی الواقع به برنامه ریزان وپیشنهاد دهندگان برگزاری این برنامه در قشم آنهم در سطح ملی باید دست مریزاد گفته و از حسن درایت آنان سپاسگزاری کرد. در کشورهایی که از نظر توسعه گردشگری در جایگاه های بالایی قراردارند ازکوچکترین فرصت ها برای توسعه گردشگری استفاده می شود. درکشورژاپن با اینکه از نظر صنعت گردشگری در رتبه خیلی بالایی نیست، ما با رویدادهای ۳۶۵ گانه مواجهیم یعنی هرروز یک جشنواره . جشنواره میگو حتی پتانسیل این را دارد که در سطح بین المللی برگزار شود.یکی از منابع مهم گردشگری، غذا ها وخوراکی های هر منطقه است .امتحان وتجربه آشپزی وغذاهای هرمقصد یکی از انگیزه های سفر برای بسیاری از گردشگران حرفه ای می باشد و به شاخه ای بزرگ از صنعت توریسم به عنوان توریسم آشپزی (CUISINE TOURISM ) تبدیل شده است .در کشوری مثل فرانسه درخلال این گونه رویدادها صدها منتقد ومفسر آشپزی وغذا در این رویدادها دور هم جمع می شوند وبه تست غذاها پرداخته وبهترین ها را انتخاب می کنند .از سوی دیگر باتوجه به اهمیت آبزیان در تغذیه مردم ساحل نشین، می توان از این فرصت برای شناساندن انواع غذاها وخوراکی هایی که ازدریا استحصال می شود استفاده کرد ومردم را به استفاده بیشتر از آبزیان ترغیب نمود. همزمان با برگزاری جشنواره می توان دهها برنامه کوچک وبزرگ دیگر به عنوان بخش های جنبی جشنواره برگزار کرد وطیف های وسیع تری از مخاطبان را مورد خطاب قرار داد.

از آنجایی که در جشنواره ملی میگو به دنبال زنده کردن چرخه فراموش شده صید میگو هستیم به نظر شما تا چه حد می توانیم روش های سنتی صید میگو را دوباره زنده کنیم؟
- دنیای مدرن بیشترین آسیب ولطمه را به طبیعت وفرهنگ سنتی وارد کرده است .کشورهای صنعتی ومدرن به سرعت درحال طی نمودن مراحل دنیای مدرن وحرکت به سوی دنیای پسامدرن هستند .در دنیای پسامدرن بربازگشت به گذشته فراموش شده ، استفاده از دانش بومی ومحلی ، احترام به طبیعت وفرهنگهای روبه زوال وفراموشی توجهی خاص می گردد. در اصول توسعه پایدار هم ما می آموزیم که راه موفقیت وپیشرفت ما نه در فراموشی ونسیان آثار ومیراث گذشتگان مان ، که در توجه به آن است . می آموزیم که به دانش بومی ومحلی احترام بگذاریم ، چگونه از منابع طبیعت استفاده کنیم بدون آنکه ذخایر را از بین برده وبه فکر نسلهای آینده هم باشیم . دانش بومی صیدوصیادی یکی از مواریث ناملموس کهن ساحل نشینان خلیج فارس می باشد که ما به عنوان مدیریت میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری وظیفه داریم در حفظ واشاعه میراث فرهنگی مادی ومعنوی تلاش کنیم .برپایی جشنواره هایی از این دست می تواند در حفظ ،احیای وترویج دانش بومی صید وصیادی ،روش های صید ، گاه شماری صید ، مکان یابی ، شناخت ابزار وآلات صید وفرهنگ نهفته در پشت آن کمک کند.

سهم مدیریت میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری در جشنواره ملی میگو چیست؟
- آماده سازی زیرساخت ها وبستر مناسب برای پذیرایی از مهمانان این جشنواره ، معرفی وشناساندن جاذبه های گردشگری به گردشگران ومهمانان ورودی از طریق بروشورمعرفی وبرپایی غرفه نمایشگاهی برای معرفی توانمندی های گردشگری وصنایع دستی .
 

امتیاز به خبر :