630 هکتار به پوشش جنگلی سواحل هرمزگان افزوده شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت :درسال جاری630هکتار از نوار ساحلی این استان با استفاده از گونه حرا جنگل کاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از ایرنا، محسن یکتار پور اظهار کرد: در اجرای این طرح افزون بر 700 هزار اصله نهال تولیدی بوسیله این اداره کل در مناطق ساخلی کولغان، بندرلنگه، سیریک، میناب و جاسک کشت شده است.
وی از حرا بعنوان یکی از گونه های مانگرو نام برد که بطور طبیعی درمصب رودخانه ها و سواحل دریا رویش دارد.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان محل رویشگاه این گیاهان زیستگاه بسیار مهمی برای آبزیان، پرندگان و سایر موجودات به شمار می آید.
یکتا پور، هدف از کشت و توسعه جنگل های حرا را در سواحل هرمزگان جلوگیری از تخریب و فرسایش سواحل، کمک به تنوع زیستی منطقه و همچنین توسعه گردشگری و فضای سبز ذکر کرد.
وسعت جنگل های حرا در هرمزگان به محوریت قشم حدود هفت هزارو 500 هکتار ذکر شده که بعنوان محل زندگی انواع پرندگان از جمله مرغ ماهیخوار، حواصیل، لک لک، پلیکان، مرغابی و مرغ دریایی و آبزیانی شامل خرچنگ، مار دریایی، شیلو، کلینگ (نوعی از صدف) و انواع مختلف قورباغه محسوب می شوند.
جنگل های حرا در منطقه قشم به سه عنوان جهانی منطقه حفاظت شده بین المللی و تالاب بین المللی لقب گرفته اند زیرا٨٠درصد آبزیان خلیج فارس، دوره تخم ریزی خود را در این منطقه می گذرانند.
تکثیر آنها به دو روش طبیعی یعنی افتادن بذر درخت به داخل زمین هنگام پایین بودن سطح آب و تکثیر آن در نهالستان ها و انتقال آن به مناطق ساحلی انجام می شود.
جنگلهای مانگرو ایران جنگلهای مانگرو در سواحل جنوبی ایران با وسعت نه هزارو200 هکتار در مناطق متعددی گسترش یافته است.
این اجتماعات گیاهی بعنوان تنها رویشهای چوبی ناحیه جزر و مدی سواحل گرمسیری در ایران تنها از دو گونه درختی با نام درخت حرا (Avicennia merina) و درخت چندل(Rhizopora mucrnata) تشکیل شده اند.
گونه چندل تنها در خورهای منطقه سیریک در شرق میناب با وسعت محدود وجود دارد و سایررویشگاهها به طور خالص از درختان حرا تشکیل شده است.
درخت حرا که به افتخار دانشمند شهیر ایرانی، بوعلی سینا این نام را بر آن نهاده اند در سواحل و مرداب های ساحلی کشورهای مصر، عربستان و هشت منطقه حفاظت شده بین المللی جنوب ایران می روید که جنگل های همیشه سبز دریایی حرا در حاشیه شمال غربی قشم، از زیباترین گردشگاه های خلیج فارس به شمار می آید.
به این گیاه در بندرعباس حرا ، در بلوچستان تمر و در بعضی از نقاط تول وساکنان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ودریای عمان نیز آن را شوری و شوره می نامند.

امتیاز به خبر :