گردشگری اساس توسعه اقتصادی و فرهنگی جزیره هنگام است

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد قشم گفت: اساس توسعه اقتصادی و فرهنگی جزیره هنگام بر پایه گردشگری باید باشد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویزه اقتصادی به نقل از ایرنا، حجت الاسلام علی ملانوری در حاشیه بازدید از جزیره هنگام افزود: وجود دلفین ها در آب های ساحلی جزیره هنگام به عنوان یکی از عجایب هفتگانه خلیج فارس حوزه گردشگری این جزیره را در کشور و دنیا بلند آوازه کرده است.
مدیر وی‍ژه فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه ظرفیت فرهنگی جزیره هنگام نیز می تواند در حوزه گردشگری آن بکار گرفته شود، تصریح کرد: هم اکنون محور فعالیت های فرهنگی این جزیره کانون فرهنگی هنری مسجد رضوی است که می توان از طریق این کانون به غنی شدن حوزه گردشگری کمک شایانی کرد.
به گفته وی این کانون همانطور که آموزش های فرهنگی، دینی و قرآنی را در سطح جزیره هنگام اجرا می کند، آموزش های هنری، صنایع دستی و هنرهای خانگی مرتبط با حوزه گردشگری را نیز می تواند به اجرا بگذارد.
معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد قشم در بخش دیگری از این گفتگو محورهای مورد نظر این سازمان را برای توسعه گردشگری در جزیره هنگام برشمرد و گفت: محور اول در این ارتباط، توسعه و ارتقاء آمورش های مباحث مربوط به حوزه گردشگری است.
حجت الاسلام ملانوری با اشاره به اینکه آموزش هایی از قبیل اکوتوریسم و حفاظت از محیط زیست و ذخایر دریا در این جزیره اجرا شده است، تصریح کرد: این آموزش ها باید به مقوله هایی مانند تبلیغات و بازرگانی گردشگری و معرفی جاذبه های گردشگری جزیره هنگام مانند تربیت راهنمای تور و مبلغ توانمندی های این جزیره گسترش یابد.
وی توسعه بازارچه های عرضه صنایع دستی موجود در جزیره هنگام را محوربعدی در توسعه گردشگری این جزیره خواند و گفت: با حمایت از هنرمندان جوان این جزیره که آثار منحصربفردی را در بخش صنایع دستی خلق می کنند از طریق تولید انبوه مصنوعات آنها می توان بازارچه های فعلی صنایع دستی را در این جزیره توسعه داد.
به گفته وی ساماندهی اسکله کندالو که پشتیبان اصلی گردشگری جزیره هنگام بخصوص در بخش دلفین ها بشمار می رود، محور سوم توسعه گردشگری این جزیره است.
وی در این خصوص یادآور شد: این اسکله نواقصی دارد که بایستی رفع شود و سازمان منطقه آزاد قشم در طرح جامع توسعه گردشگری شیب دراز این موضوع را پیگیری می کند.
معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم در تمام این محورها مقوله اشتغال ساکنان جزیره هنگام را از اولویت های مهم این سازمان اعلام کرد وگفت: این افراد که در طول سالیان دراز گذشته با تحمل محدودیت ها و کاستی های متعدد، در این جزیره مانده اند، امروز با مشکلاتی از جمله بیکاری مواجه اند.
وی حوزه گردشگری را تنها چاره حل این مشکل دانست و یادآور شد: گرچه برخی از ساکنان این جزیره هم اکنون در این حوزه فعال هستند ولی نیاز است که برای اشتغال بقیه آنها نیز در این حوزه، بستر لازم فراهم شود.
به گفته وی با تزریق اعتبارات مربوطه از طریق اداره تعاون، کار و امور اجتماعی شهرستان قشم به کمک فرمانداری این شهرستان به تعاونی هایی که به دلیل نداشتن سرمایه در گردش با رکود مواجه شده اند، می توان به میزان قابل توجهی در حوزه گردشگری جزیره هنگام اشتغال ایجاد کرد.
وی در این خصوص بر عزم راسخ سازمان منطقه آزاد قشم نیز برای حمایت از این تعاونی ها تاکید کرد و افزود: یکی از راه های حمایت سازمان می تواند فراهم کردن بستری برای معرفی صنایع دستی جزیره هنگام به بازارهای ملی و بین المللی و همچنین ایجاد بازارچه دائمی برای عرضه صنایع دستی این جزیره باشد.
حجت الاسلام علی ملانوری روز سه شنبه همراه با تنی چند از مسئولان مدیریت وی‍ژه فرهنگ و ارشاد اسلامی از حوزه های مختلف گردشگری و فرهنگی جزیره هنگام بازدید کرد و با فعالان بخش خصوصی و عمومی این حوزه ها دیدار و گفتگو کرد.
جزیره هنگام از جزیره‌های ایران در خلیج فارس است که با آبادی‌های کوچک با وسعت حدود ۵۰ کیلومترمربع در جنوب جزیرهٔ قشم واقع شده و فاصله آن تا بندرعباس حدود 79کیلومتر و تا شهر قشم حدود 53کیلومتر است.

امتیاز به خبر :