شرایط همکاری‌ متقابل منطقه‌ای در عرصه گردشگری در چابهار بررسی شد

در پی دیدار مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با استاندار فارس، راه‌های تعامل و شرایط همکاری‌های متقابل منطقه‌ای به ویژه در عرصه گردشگری بحث و بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، شهباز یزدانی در این دیدار ضمن اشاره به موقعیت و جایگاه ممتاز چابهار در صحنه جغرافیای جهان و ایران از جمله دسترسی به آب‌های آزاد به عنوان تنها بندر اقیانوس کشور، اقدامات توسعه محور منطقه در یک سال اخیر را تشریح کرد.
وی ضمن تأکید بر بناها و جاذبه‌های طبیعی منطقه همچون شرایط اقلیمی منحصر به فرد اظهار داشت: سازمان منطقه آزاد چابهار با تکیه بر مزیت‌های نسبی در زمینه توسعه گردشگری اقدامات متنوعی انجام داده که نتیجه آن را در جذب بیش از یک میلیون گردشگر در نوروز 91 شاهد بودیم؛ یعنی رشد چهار برابری نسبت به نوروز 90 که این امر توأم با رضایت تجار و کسبه منطقه به زعم آنان در 10 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
رییس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار اضافه کرد: در راستای توسعه گردشگری به عنوان پیش زمینه جذب سرمایه‌گذاری و گردشگری در سال‌جاری، سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در ارتباط با ترمیم و ساماندهی فرودگاه نظامی کنارک و تبدیل آن به یک فرودگاه مناسب به وِیژه جدا سازی ترمینال مسافری و نیز سرمایه‌گذاری سازمانی مشارکت و نیز مهیا کردن شرایط بخش خصوصی برای ساختن مجتمع‌های دریایی و پلاژ ساحلی صورت پذیرفت.
یزدانی ضمن یادآوری تلاش‌های سازمان در راستای خصوصی سازی به فروش هتل لیپار و رستوران دریا به ارزش بیش از 100 میلیارد ریال یعنی دو برابر قیمت‌های قبلی اعلام شده در مدیریت قبلی سازمان، به اقدامات تبلیغی سازمان در عرصه گردشگری نیز اشاره کرد.
وی گفت: رایزنی با مسئولان وزارت آموزش و پروش استان برای گنجاندن جاذبه‌های گردشگری چابهار در کتب درسی، تهیه چند صد ساعت برنامه، برگزاری تورهای گردشگری، اقدامات زیربنایی صورت گرفته در منطقه از جمله آغاز عملیات ساخت راه‌آهن چابهار و الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری به منطقه آزاد چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور دارای امکانات زیربنایی و ظرفیت فراوان برای ایفای نقش در کریدور شرق به غرب عالم که این امر می‌تواند زمینه ساز همکاری‌های منطقه آزاد چابهار و سرمایه‌گذاران استان فارس با توجه به فعالیت‌های فرا منطقه‌ای آنان از جمله در قاره آفریقا را فراهم کند، از جمله اقدامات این سازمان است.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با تأکید ویژه بر فرصت‌های بسیار مطلوب سرمایه‌گذاری در منطقه، فراخوانی از تمامی سرمایه‌گذاران برای استفاده از این فرصت‌ها بیان داشت: منطقه آزاد چابهار در پی تحقق تبدیل منطقه به قطب دوم پتروشیمی کشور بوده و با اختصاص 1000 هکتار از اراضی منطقه به این پروژه بزرگ ملی که بیش از 5 هزار فرصت شغلی دارد عزم خود را برای شکوفایی منطقه جزم و خوشبختانه در این مسیر مذاکرات نهایی با مسئولان امر صورت پذیرفته است.
استاندار فارس نیز در ادامه این دیدار با بیان استقبال از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار به وِیژه در عرصه گردشگری و همکاری متقابل آژانس‌های مسافرتی در قالب پرواز چارتر شیراز به چابهار سواحل چابهار را مکانی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران و گردشگران استان فارس قلمداد و برقراری پروازهای هفتگی بین این دو منطقه را تسریع کننده جابه‌جایی متقابل گردشگران دانست.
صادق عابدین همچنین بر لزوم تعریف فعالیت اقتصادی متقابل و اختصاص فضایی برای این‌گونه فعالیت‌ها در دو شهر چابهار و شیراز را مورد تأکید قرار داد.
در پایان نشست اقتصادی استاندار فارس و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، مناطق آزاد را جایگاهی مناسب برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران دانستند و بر اهمیت برگزاری جلسات مستمر فیمابین معاونت برنامه‌ریزی استانداری با معاونت فرهنگی و اجتماعی، گردشگری چابهار تأکید داشتند.

امتیاز به خبر :