پتروشیمی، صنعتی امن برای سرمایه گذاران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/25527
ساعت 15:36 يکشنبه 15 بهمن 1391
برنامه‌های شفاف توسعه صنعت پتروشیمی، نقش محوری این صنعت در ایجاد ارزش افــزوده و جلوگیری از خام فروشــی از جمله شاخص هایی است که می تواند ریسک ســرمایه گذاری در صنعت پتروشــیمی را به حداقل برساند. تضمین تامیــن بلندمدت خوراک برای دوره های بیش از 30 سال از سوی دولت نیز یکی دیگر از جذابیت های ســرمایه گذاری درصنعت پتروشــیمی ایران است.

به عنوان مثال، خــوراک مجتمع های پتروشیمی شــیراز، خارک، آبادان و رازی که همگی بیش از 30 ســال از فعالیتشــان می گــذرد، در تمام این مدت بــا قیمت هــای مصوب تامین شــده است.
از سوی دیگر تامیــن زمین بامزیت نزدیکی به بندر و آب‌های آزاد و دسترسی به یوتیلیتی نیازهای جانبی همچون آب و بخار کافی و متمرکز ممکن نیز از جمله مشوق هایی است که برای جذب سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی در نظر گرفته شده است.
به عنوان مثال در برنامه های آتی توســعه صنعت پتروشــیمی، منطقه چابهار به عنوان منطقه ویژه پتروشیمی نیز از شرایط جذاب برای ســرمایه گذاران برخوردارخواهد شد. دسترسی به فرودگاه، راه آهن، بندر، راه هــای ارتباطی در کنار امنیــت ســرمایه گذاری ها، از جمله مزیت های قابل توجه برای سرمایه گذاران صنعت پتروشیمی در ایران است.
در حوزه قانون گذاری نیز اجرای قانون حمایت از ســرمایه گذاری در ایران، یک امتیاز ویژه برای سرمایه گذاران به شمار می آید. بر اساس این قانون، ضمانت اصل ســرمایه و سود سرمایه گذاری خارجی به عهده دولت است، یعنی ســرمایه گذار داخلی وخارجی می تواند سرمایه خود را در هر زمان انتقال دهد و دولت اصل سرمایه و سود آن را تضمین خواهد کرد.
ضمن اینکه سرمایه گذار آزاد اســت همه محصول تولیدی خود را صادر کند. ضمــن این که ســرمایه گذاران علاوه بــر معافیت گمرکی همیشگی، از پرداخت عوارض صادرات یا واردات نیز معاف هستند.
اما در کنار همه این موارد مهمترین ویژگی سرمایه گذاری در ایران، وجود نیروی کار با تجربه است. شــرکت ملی صنایـع پتروشیمی می تواند در صورت تمایل سرمایه گذاران، نیروی انسانی مورد نیاز آنها را تامین کند، همچنین اگر نیروها بــه آموزش یا فناوری خاصی نیازمند باشند، امکان برخورداری از امکانات آموزشــی و فناوری هایی که در ایران بومی شده نیز وجود دارد.
نکته حائز اهمیت دیگر در صنعت پتروشیمی توانایی تامین حدود 70 درصد تجهیزات مورد نیاز برای ساخت یک مجتمع در داخل کشور است. سازندگان توانمندی در ایران هســتند که بـا قیمت مناسب و با کیفیت بالا می توانند تجهیزات مورد نیاز پتروشیمی ها را تامین کنند.
دولت در آخرین اقدام خود برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی از امسال امکان استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای طرح های صنعت نفت به وجود آورده اســت.
به عنوان مثال، سرمایه گذار خارجی برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی می تواند 30 یا 40 درصد سرمایه را خود تامین کند و مابقی را از صندوق توسعه ملی وام بگیرد.

 رمضان اولادی
**مدیربرنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی

شناسه خبری: 25527

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو