مهم‌ترین بندر ایرانی حاشیه خزر؛ بستر مناسب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/25720
ساعت 12:19 چهارشنبه 23 اسفند 1391
بندر امیرآباد، به عنوان یک منطقه ویژه اقتصادی، مهم ترین بندر حاشیه دریای خزر است که ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از تین‌نیوز، بندر امیرآباد به عنوان بزرگترین و مهم ترین بندر حاشیه دریای خزر، حلقه اصلی کریدور شمال ـ جنوب است، کریدوری که از حوزه اقیانوس هند (بندر بمبئی) آغاز و از طریق دریا به بندرعباس در جنوب ایران متصل می شود.
این بندر که در شهرستان بهشهر استان مازندران واقع است و 330 کیلومتر تا پایتخت فاصله دارد، دارای مساحت 1060 هکتاری است که این وسعت در حال ارتقا است. سیلوی غلات موجود در این بندر دارای ظرفیت 78 هزار تن است. همچنین اسکله های موجود در این بندر حدود 4.7 متر آبخور داشته و ظرفیتی 6500 تُنی دارند.
بندر امیرآباد تنها بندر شمالی کشور است که به راه آهن سراسری دسترسی مستقیم دارد. دسترسی به بازارهای بزرگ کشورهای آسیای مرکزی و ظرفیت اقتصادی بالا از ویژگی های مهم این بندر است که جایگاه ممتازی در عرصه اقتصادی بین المللی و ملی به آن بخشیده است.
منطقه ويژه اقتصادي بندر اميرآباد، با تصویب شوراي عالي مناطق آزاد در سال 1376 در شرق مازندران ايجاد و مقرر شد این منطقه در 3 مرحله با 34 پست اسکله راه اندازی شود. فاز يک منطقه ويژه اقتصادي بندر اميرآباد در آبان 87 و همزمان با سفر رییس جمهور به استان مازندران افتتاح شد.
موقعيت مناسب بندر اميرآباد، تعداد اسکله هاي پيش بيني شده، اتصال به شبکه سراسري راه آهن، احداث پالايشگاه نفت، وسعت محوطه هاي پشتيباني مزيت هاي مهم اين منطقه است که باعث مي شود بندر اميرآباد به عنوان منطقه ويژه اقتصادی به مهمترين بندر در شمال کشور و بندري استراتژيک جهت انجام مبادلات کالا بين جمهوري اسلامي ايران با کشورهاي حاشيه درياي خزر و آسياي ميانه و قفقاز تبديل شود.

توسعه بندر امیرآباد 22 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند
به گفته کارشناسان این منطقه آمادگی جذب سرمایه گذاران، به ویژه سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی را دارد. کارشناسان معتقدند راه اندازی کامل این منطقه بیش از 22 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد و برای جابجایی 15 میلیون تن کالا در سال ظرفیت خواهد داشت.
در همین راستا، سیدعلی نعیمی، مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد از امضای قراردادهای سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری با سرمایه گذار روسی، 150 میلیون دلاری با سرمایه گذار کنیایی و 30 میلیارد تومانی بخش دولتی برای گسترش فعالیت های حوزه نفت و پتروشیمی، سیلوی 250 هزار تُنی غلات و امور زیربنایی بندر خبر می دهد.
سیدعلی نعیمی، مدیر منطقه ویژه بندر امیرآباد، ابتدای امسال اعلام کرد که با پهلوگیری 726 فروند کشتی از مجموع 2 میلیون و 869 هزار تن عملیات تخلیه و بارگیری، یک میلیون و 399 هزار تن صادرات و 103 هزار و 223 تن ترانزیت انواع کالا در سال 90 از این بندر انجام شده است. وی همچنین یادآور شد که 50 هزار و 645 تن کالا نیز در سال 90 از طریق شبکه ریلی از این بندر جابجا شد. نعیمی با اشاره به شروع مرحله دوم طرح توسعه بندر امیرآباد گفت: سه کارخانه تولید میلگرد، گچ صادراتی و سیلوی غلات 53 هزار تُنی توسط بخش خصوصی در این بندر به بهره برداری رسید.

ارتقای مساحت بندر امیرآباد به 2 هزار هکتار
محمدتقی نورزاد، سرپرست فرمانداری بهشهر، در ماه جاری خبر از توسعه اراضی منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد از یک‌هزار و 60 هکتار به بیش از 2 هزار هکتار خبر داد. نورزاد گفت که ادامه ساخت مسیرهای مواصلاتی رستمکلا، زاغمرز و بهشهر به بندر امیرآباد با بودجه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در حال انجام است و با ساخت آن‌ها، وضعیت راه‌های دسترسی به بندر قابل قبول خواهد شد. وی تاکید کرد که بخشی از این راه‌ها نیاز به آزادسازی و توافق با مالکان دارند که رایزنی های لازم در این باره در حال انجام است.
منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد تنها بندر نسل سوم شمال کشور است که بخش دولتی و خصوصی داخلی و خارجی تاکنون بیش از پنج هزار میلیارد ریال در آن سرمایه گذاری کرده اند. راه اندازی بخش های تولیدی، احداث ترمینال های تخلیه کالاهای تجاری، احداث مخازن نفتی جهت ترانزیت مواد نفتی، احداث سیلو به منظور واردات یا ترانزیت کالاهای فله، سوخت رسانی به کشتی ها، احداث مجتمع های خدماتی، اداری، رفاهی، برخی از مهم ترین زمینه های موجود برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بندر را شامل می شود.

شناسه خبری: 25720

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو