هرمزگان آماده استقبال از گردشگران دریایی

استان هرمزگان با 2237 کیلومتر نوارساحلی، یکی از مهمترین استانهای دریایی کشور بحساب می آید. سواحل زیبا و جزایر دیدنی خلیج فارس همه ساله میلیونها هم وطن را برای دیدن جاذبه های گردشگری و تفریحات دریایی به سوی خود فرا می خواند.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، طی سالهای اخیر دولت برای افزایش حضور مردم و استفاده از ظرفیت های سیاحتی و گردشگری دریایی طرحهایی را به اجرا گذاشته است ، بطوریکه در بیشتر بنادر و جزایر استان توسعه زیر ساخت ها برای بهره برداری مطلوب از پتانسیل های دریایی صورت گرفته و برخی از آنها نیز مراحل پایانی خود را می گذرانند. سازمان بنادر و دریانوردی سعی دارد با تدوین استراتژی و راهبردهای مشخص زمینه را برای توسعه دریا محور و بهره برداری بهینه از نعمتهای نهفته در دریا فراهم آورد.
به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برای تدوین چشم انداز توسعه گردشگری دریایی پس از مطالعه وضعیت کشورهای توسعه یافته در امر سفرهای دریایی طرحی مرسوم به طرح حمد را از سوی سازمان بنادر و دریانوردی برنامه ریزی شده که بر اساس آن زمینه بهره مندی 50 درصدی جمعیت کشور از سفرهای دریایی را تا پایان افق چشم انداز 1404 مدنظر قرار گرفته است. ظرفیت مسافری بنادر هرمزگان در آغاز اجرای طرح 9 میلیون نفر بود که با ساماندهی پایانه های مسافری در بنادر شهید حقانی در بندرعباس ، شهید ذاکری و لافت در قشم ، پهل در خمیر و بنادر لنگه ، چارک و آفتاب و همچنین بنادر جزایر کیش و هرمز و حذف شناورهای فرسوده و افزودن شناورهای مسافری استاندارد به ناوگان حمل و نقل دریایی این ظرفیت به 11 میلیون نفر سفر افزایش یافته است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت های خدادادی دریا برای توسعه کشور از عواملی نظیر توسعه زیر ساخت ها ، تجهیز ناوگان و افزایش ظرفیت جابجایی کالا و مسافر در بنادر استان بعنوان اقداماتی در جهت توسعه دریا محور یاد کرده و می گوید: در نوروز امسال بیش از 100 شناور مسافری با ظرفیت بیش از 20 هزار صندلی و2500 خودرو برای جابجایی مسافران و وسایل نقلیه بین بنادر و جزایر استان در نظر گرفته شده است.
تخصیص تسهیلات مناسب از دیگر اقداماتی است که توسط سازمان بنادر و دریانوردی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است . علی اکبر صفایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اظهار داشت : برای تامین شناور های جدید و ایمن سازی ناوگان حمل و نقل دریایی از چند سال گذشته تا کنون ارائه تسهیلات بانکی با سود صفر درصد از محل منابع وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی برای ساخت و نوسازی شناورهای مسافری در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است. از این منابع در سال جاری 11 فروند شناور استاندارد و مدرن تهیه و در مسیر دریایی بندرعباس ، قشم و هرمز قرار گرفته و ---- فروند دیگر نیز در شرکت های کشتی سازی در حال ساخت می باشد. هم اکنون در مسیر دریایی بندرعباس ، جزیره قشم و جزیره هرمز 47 شناور با ظرفیت 5500 صندلی آماده خدمت رسانی در ایام نوروز 92 به هموطنان عزیز می باشند. همچنین در مسیرهای بنادر لنگه ، چارک و آفتاب به جزیره کیش نیز 31 فروند شناور با ظرفیت حمل 1400 خودرو و 7400 مسافر راه اندازی گردیده است. در مسیر بندر پهل به بندر لافت نیز 26 دستگاه لندیگ کرافت با ظرفیت حمل 1200 هزار خودرو انجام وظیفه می کنند.
ایجاد زیر ساخت های بندری برای توسعه حمل و نقل و ایمنی سفرهای دریایی از دیگر اقداماتی است که در چند سال اخیر مورد توجه مسئولین سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است. ایجاد ظرفیت های جدید در بندر شهید حقانی بندرعباس بعنوان پایلوت بنادر مسافری استان نمونه ای از این تلاش هاست که شامل ساخت پایانه مدرن مسافری، اسکله های شناور و سایه بان و محوطه سازی می باشند و مراحل پایانی را طی می کند. در این مجموعه بزرگ امکاناتی از جمله امکانات تفریحی، هتل ، کمپینگ و سیستم های ورزش های آبی و تفریحات دریایی و مراکز تجاری و خدماتی پیش بینی شده است.
علاوه بر این در شرق بندرعباس نیز بندری زیبا به شکل درخت نخل طراحی و در حال ساخت می باشد که با بهره برداری از آن فاصله بندرعباس به جزیره تاریخی هرمز 6 کیلومتر کاهش خواهد یافت و این بندر با 5/2 هکتار مساحت حوضچه و امکانات گردشگری پیش بینی شده تاثیر شگرفی بر رونق گردشگری کشور خواهد گذاشت و اشتغال پایدار را در منطقه به دنبال خواهد داشت. هم اکنون عملیات اجرایی این طرح پیشرفت مطلوبی داشته و پیش بینی می شود خرداد ماه سال 92 فاز اول آن به بهره برداری برسد. از دیگر طرحهای زیر بنایی برای توسعه مسافرتهای دریایی احداث بندر چند منظوره خمیر در نزدیکی جزیره قشم است که عملیات اجرایی آن با اعتبار 140میلیارد ریال آغاز گردیده و در 18 ماه آینده به بهر برداری می رسد. در کنار این اقدامات ساماندهی بندر هرمز و افزایش اسکله های آن نیز به پایان رسیده است .احداث16 بندر چند منظوره مردمی در سراسر سواحل استان هرمزگان که در اسفند ماه سال جاری و همزمان با افتتاح فاز 2 طرح توسعه بندر شهید رجایی توسط ریاست محترم جمهور به بهره برداری رسید گام دیگری در جهت رونق صنعت مسافرتهای ایمن دریایی محسوب می شود . مجموعه این اقدامات ظرفیت قابل توجهی را برای توسعه گردشگری دریایی در استان هرمزگان و کشور عزیزمان ایران فراهم ساخته و انتظار می رود با تکمیل طرحهای مذکور ظرفیت مسافرتهای دریایی در آینده به 14 میلیون نفر سفر افزایش یابد.
ایمن سازی سفرهای دریایی از دیگر مسائل حیاتی برای گردشگران است که همواره مورد توجه مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی قرار داشته است. مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با تاکید بر اولویت ایمنی نسبت به سایر برنامه ها می گوید: به منظور ایمن سازی سفرهای دریایی تمامی شناورهای فرسوده و غیر استاندارد از چرخه حمل و نقل مسافرتهای دریایی خارج گردیده و شناورهای مدرن با استانداردهای لازم جایگزین گردیده است. وی با اشاره به کنترل رفت و آمد شناورها گفته است تردد شناورهای مسافری از بنادر غیر مجاز ممنوع شده و با حمایت استاندار محترم و دیگر مسئولان استانی و نیز همکاری دریابابی از تردد شناورهای فاقد پلاک نیز در کلیه بنادر جلوگیری به عمل می آید.
رئیس کمیته حمل و نقل دریایی هرمزگان آموزش کارکنان شناورها و برگزاری تمرینات و مانورهای جستجو امداد و نجات دریایی را از دیگر اقدامات در زمینه ایمن سازی سفرها عنوان کرده و گفته است در همین راستا خارج سازی شناورهای مغروق از مسیر تردد شناورهایی مسافری در دستور کار قرار دارد که اخیراً نیز یکی از شناورهای مغروق در مسیر های دریایی نیز شناور سازی شده و هماهنگی های لازم با عوامل و دستگاه های ذیربط جهت خارج سازی آن از مسیر نیز با تشکیل کمیته ای تحت عنوان کمیته حمل و نقل دریایی صورت گرفته است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی و رئیس کمیته حمل و نقل دریایی استان با اشاره به اینکه تاسیسات اولیه جابجایی مسافران دریایی فراهم شده معتقد است برای ساماندهی بهتر و بیشتر سفرهای دریایی باید آژانس های مسافرتی فعال شوند و خطوط کشتیرانی نیز امر بازاریابی و جذب مسافران دریایی را مدنظر قرار دهند.
علی اکبر صفایی از بخش خصوصی خواسته است با توجه به اینکه زیر ساختها و امکانات لازم برای گردشگری دریایی فراهم شده است در حوزه های مختلف گردشگری دریایی سرمایه گذاری نمایند.

امتیاز به خبر :