هتل ها و مراکز اقامتی کیش آماده پذیرایی از گردشگران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/25753
ساعت 14:29 يکشنبه 27 اسفند 1391
جزیره کیش به عنوان یکی از مقاصد گردشگری داخلی دارای جذابیت ها و زیرساخت های مناسبی است که هر ساله حدود یک میلیون و 500 هزار گردشگر داخلی و خارجی را جذب می کند.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، این جزیره دارای بیش از 50 هتل و مرکز اقامتی فعال با 13 هزار تخت است که از این تعداد ، حدود 27 هتل سه ستاره ،چهارستاره و پنج ستاره هستند و 26 مرکز اقامتی معمولی نیز در این جزیره فعالیت می کنند.
به گفته مسیح الله صفا، رئیس جامعه هتلداران کیش، هزینه یک شب اقامت در اتاق دوتخته هتل های پنج ستاره کیش بین 200 تا 250 هزار تومان ،هتل چهار ستاره بین 160 تا 200 هزار تومان و هزینه اقامت یک شب در اتاق دوتخته هتل سه ستاره بین 130 تا 180 هزار تومان است.
هزینه اقامت یک شب در هتل های معمولی نیز بین 80 تا 120 هزار تومان متغیر است البته این قیمت ها در فصول مختلف و شرایط مختلف تغییر می کند به طوری که در ایام نوروز که مسافران بیشتری به کیش می آیند هزینه اقامت یک شب در اتاق دو تخته ی هتل پنج ستاره گاهی تا 700 هزار تومان نیز می رسد.
البته نظارت چندانی هم روی نرخ خدمات و اجناس وجود ندارد و مسئولان منطقه آزاد کیش معتقدند که در این منطقه عرضه و تقاضا قیمت ها را مشخص می کند.
بر اساس سند چشم انداز بیست ساله کشور در پایان برنامه چهارم توسعه ، جزیره کیش سالانه پذیرای 4 میلیون گردشگر داخلی و یک میلیون و 500 هزار گردشگر خارجی خواهد بود.
برای جذب این میزان گردشگر ، باید زیرساختهای مناسب از جمله آب ، برق ،اینترنت ، توسعه حمل و نقل هوایی و دریایی و مراکز اقامتی مورد نیاز ساخته شود که در این صورت جزیره کیش به 200 هتل و مرکز اقامتی نیاز خواهد داشت.
در ایام نوروز که گردشگران بیشتری به کیش می آیند بسیاری از آنها موفق به اقامت در هتل های کیش نمی شوندو از چادرهای اقامتی و یا منازلی که به صورت شبانه اجاره داده می شوند استفاده می کنند.
در طول سال حدود هزار باب منزل مسکونی به صورت شبانه اجاره داده می شود که این تعداد در ایام نوروز به دو هزار باب منزل مسکونی می رسد و برخی از ساکنان در ایام نوروز خانواده خود را به سرزمین اصلی می فرستند و منزل مسکونی خود را به صورت شبانه (هرشب بین 200 تا 500 هزار تومان ) اجاره می دهند.
آقای قاسمی نیا معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش گفت :هم اکنون 20 هتل و مرکز اقامتی جدید در جزیره کیش در حال ساخت است که هر کدام از آنها بین 5 تا 90 درصد پیشرفت دارد .
بیشتر گردشگرانی که به کیش می آیند گردشگر واقعی هستند و 80 درصد از مسافران این جزیره را تشکیل می دهند 20 درصد بقیه نیز بازرگانان و یا افرادی هستند که برای ماموریت و یا شرکت در همایشها به این جزیره می آیند.
گردشگران مرفه، بیشتر کشورهای خارجی از جمله ترکیه و امارات متحده عربی را برای مسافرت انتخاب می کنند و بیشتر مسافران کیش افراد معمولی جامعه هستند که ترجیح می دهند تعطیلات خود را در کیش بگذرانند و برخی از افراد سطح پایین جامعه نیز در جستجوی کار و شغل مناسب به کیش سفر می کنند.
مهدی ذکایی یکی از قدیمی های فعال در زمینه گردشگری کیش می گوید:در همه دنیا هتل ها و مراکز اقامتی در کنار ساحل و سایر مراکز در مرکز شهر ساخته می شوند اما در جزیره کیش بر عکس این جریان اتفاق افتاده است .
ایجاد جشنواره های فصلی، راه اندازی سفر ارزان قیمت در جشنواره تابستانی، امکان سفر از مسیر دریایی با هزینه مناسب، ایجاد مراکز اقامتی ارزان قیمت و ایجاد بازارچه هایی با قیمت مصوب اجناس و خدمات می تواند سفر اقشار متوسط و معمولی جامعه را به کیش افزایش دهد.
بیشتر افرادی که به دبی سفر می کنند از اقشار مرفه جامعه هستند و آزادی هایی فراتر از شرع و عرف جامعه ما می خواهند و منطقه دبی با فراهم کردن این شرایط توانسته بسیاری از گردشگران ایرانی را جذب کند.
قبل از نوسانات نرخ ارز هزینه سفر و اقامت در دبی بسیار ارزانتر از کیش بود زیرا این امیر نشین در جشنواره ها و ایام نوروز که پذیرای گردشگران بیشتری است نرخ کالا و خدمات خود را ارزانتر می کند در حالی که در جزیره کیش نرخ کالا و خدمات در ایام نوروز به مراتب گرانتر از بقیه ایام سال است.
در حال حاضر با افزایش نرخ ارز ،هزینه سفر پنج روزه به دبی و اقامت در یک اتاق دو تخته در هتل چهار و یا پنج ستاره با همه امکانات و خدمات برای دو نفر حدود 4 میلیون تومان است در حالی که فقط هزینه اقامت پنج روزه دو نفر در یک اتاق دو تخته در هتل پنج ستاره کیش در ایام نوروز بین 3 میلیون تا 3 میلیون و 500 هزار تومان است البته اگر بهای بلیت هواپیما، ایاب و ذهاب و غذای روزانه را نیز به آن اضافه کنیم به مراتب بسیار گرانتر خواهد بود.
هتلدارانی که خودشان سازنده و بهره بردار هتل هستند با ساخت مراکز اقامتی ارزان قیمت موافقند اما افرادی که هتل را خریداری می کنند چون خواهان برگشت سریع سرمایه هستند با ساخت هتل های ارزان قیمت مخالفت می کنند.
به علت وجود زیرساخت های گردشگری در کیش ، هتلداری در این جزیره از بقیه مناطق آزاد کشور با صرفه تر است، چند سال پیش تعدادی از هتلداران و سرمایه گذاران کیش برای ساخت هتل به منطقه آزاد چابهار رفتند اما به علت فراهم نبودن زیر ساختها دوباره به کیش بازگشتند.
آبهای زلال و شفاف اطراف جزیره، سواحل مرجانی، وجود جاذبه های گردشگری و طبیعی و شرایط مساعد آب و هوایی در شش ماه از سال موجب شده که گردشگران بسیاری به این جزیره بیایند ، وجود جشنواره ها و نمایشگاه ها از جمله جشنواره تابستانی در جذب گردشگر موفق بوده اند اما در برخی از ماههای سال مثل خرداد به علت فرا رسیدن فصل امتحانات مدارس و مهرماه به علت آغاز مدارس ، گردشگران کمتری به کیش می آیند.
در ایام نوروز که گردشگران بیشتری به کیش می آیند سازمان منطقه آزاد کیش با ایجاد مجتمع های مختلف و نصب چندین هزار تخته چادر مسافرتی و همچنین فراهم کردن امکانات مناسب ، شرایطی را فراهم کرده که اقشار پایین جامعه نیز بتوانند به این جزیره سفر کنند.
هتلداران کیش معتقدند: اگر زیر ساختهای لازم نظیر آب ، برق، اینترنت،بانکها و بیمه،توسعه بندر و فرودگاه، و بازبینی قوانین و مقررات مناطق آزاد فراهم شود شاهد رشد و توسعه گردشگری و رشد همه جانبه کیش خواهیم بود.

منبع: واحد مرکزی خبر

شناسه خبری: 25753

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟