٨ طرح مهر ماندگار پتروشیمی آماده افتتاح رسمی شد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26006
ساعت 15:16 شنبه 31 فروردين 1392
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تاکید بر خلق حماسه اقتصادی صنعت نفت در سال ٩٢ گفت: هشت طرح مهر ماندگار پتروشیمی تولیدی و آماده افتتاح رسمی شده است.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از شانا، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ٣١ پروژه مهر ماندگار پتروشیمی به عنوان طرح های توسعه ای این صنعت ارزش آفرین مصوب شده بود که ظرفیت اسمی این ٣١ طرح بیش از ١٣ میلیون تن است.
عبدالحسین بیات افزود: این پروژه ها با ٥,٦ میلیارد دلار بودجه ارزی و بیش از ٥٦ هزار میلیارد ریال بودجه ریالی مصوب شده اند که تا پایان اسفند ماه سال گذشته ١٧ طرح به بهره برداری کامل رسید.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اظهار کرد: با بهره برداری از این طرح ها ١٧ طرح هشت میلیون و ١٥٧ هزار تن به ظرفیت نصب شده صنایع پتروشیمی کشور افزوده شد.
وی افزود: ١٤ طرح باقی مانده نیز ٤ میلیون و ٨٣٥ هزار تن ظرفیت دارند که با بهره برداری کامل از پروژه های مهر ماندگار، صنعت پتروشیمی ایران به ظرفیت ٦٠ میلیون تن دست خواهد یافت.
بیات ادامه داد: پیش از مصوب شدن پروژه های مهر ماندگار ظرفیت صنعت پتروشیمی ٥١ میلیون و یکصد و ٢٥ هزار تن بود که اکنون با ٢٥,٤ درصد رشد ظرفیت نصب شده در به حدود ٦٠ میلیون تن خواهد رسید.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: از پروژه های مهر ماندگار تا کنون ٩ طرح به طور رسمی افتتاح شده و ٨ طرح نیز منتظر افتتاح رسمی است و ٤ طرح نیز تا پایان خرداد ماه مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
بیات تصریح کرد: طرح های توسعه ای در پتروشیمی فجر، پتروشیمی ایلام، اسکله صادراتی فاز ٢ عسلویه و فاز اول نیروگاه پتروشیمی دماوند ٤ طرحی هستند که به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: ٢١ طرح پتروشیمی به غیر از پروژه های مهر ماندگار در کشور وجود دارد که در مسیر فاینانس خارجی قرار داشته و تاکنون برای ٥ طرح مجوز گشایش ال سی را دریافت شده است.
بیات گفت: برای این ٢١ طرح ١٣ میلیارد دلار منابع لازم است و صندوق توسعه ملی ١٧ طرح را پشتیبانی خواهد کرد و تاکنون ٢ میلیارد دلار نیز برای این پروژه ها گشایش ارزی صادر شده است و در کل ٦ میلیارد دلار گشایش ارزی از طریق صندوق توسعه ملی انجام خواهد شد.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: با بهره مندی کامل از ٧٣ طرح پتروشیمی که در دست اجرا داریم ظرفیت صنعت پتروشیمی به ٦٤ میلیون تن خواهد رسید و تا پایان برنامه پنجم این ظرفیت باید به ١٠٠ میلیون تن برسد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که در سال گذشته ٤١ میلیون تن محصول پتروشیمی در کشور تولید شد، گفت: از این مقدار ٢٨ میلیون تن در بازار در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفت و مابقی نیز به عنوان خوراک میان مجتمع های پتروشیمی مبادله شد و ١٥,٦ میلیون تن نیز به خارج از کشور صادر شد.
بیات افزود: ١٢,٣ میلیون تن از محصولات پتروشیمی مصرف داخلی از طریق بورس در اختیار صنایع تکمیلی قرار گرفته است.
بیات تصریح کرد: ارزش صادرات پتروشیمی در سال گذشته به ١٢ میلیارد دلار رسید.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط تحریم در مجموع و طی سال های ٩٠ و ٩١، ٢٥ میلیون تن محصول در اختیار ٤٠ هزار واحد تولیدی صنایع تکمیلی قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که صنعت پتروشیمی در سال گذشته با هدف حمایت از صنعت کشاورزی کشور یک میلیون و ٦٢٠ هزار تن کود اوره به وزارت جهاد کشاورزی تحویل داد، گفت: ٢ و نیم میلیون تن کورد اوره مازاد بر نیاز داخل نیز به خارج از کشور صادر شد که این میزان صادرات نشان از اهمیت نقش صنعت پتروشیمی ایران در تامین نیازهای زنجیره غذایی دیگر کشورها دارد.
وی گفت: در سال گذشته ١,٨ میلیارد لیتر بنزین سوپر با اکتان ٩٥ تا ١١٠ در اختیار شرکت پالایش و پخش نیز قرار گرفت و ٢.٣ میلیارد لیتر ماده اولیه گازوئیل یا برش سنگین نیز از طریق مجتمع های پتروشیمی به این شرکت تحویل داده شد.
بیات گفت: شرکت های پتروشیمی از محل صادرات توانستند نیازهای ارزی خود را برای طرح های توسعه ای خود تامین کرده و تجهیزات مورد نظر خود را خریداری کنند.
وی افزود: جایگاه صنعت پتروشیمی در صادرات غیر نفتی در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به حدود ٣٥ درصد رسید و این صنعت توانست به عنوان یکی از ارکان توسعه ای اقتصادی کشور نقش مهمی را ایفا کند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که بازارهای عمده صادراتی ایران از نظر ارزشی به ترتیب چین ٢٧,٢، هند ١٠.٣، خاورمیانه ٣١.٣، خاوردور ١٨.٥، افریقا ٦.٥ و سایر نقاط نیم درصد و مابقی نیز اروپا بوده است، گفت: خوشبختانه با وجود فشارهای بین المللی تقاضا برای خرید محصولات پتروشیمی ایران رو به افزایش است.
وی گفت: در حوزه پژوهش و فناوری دستاوردهای ارزشمندی را به دست آورده ایم و اکنون به ٨ دانش فنی دست یافته و به طور کامل این دانش ها بومی سازی شده است و فرایند تجاری سازی آنها را امسال محقق می کنیم.
بیات افزود: دانش فنی تولید ٢٥ کاتالیست بومی سازی شده که ٥ مورد آن در اختیار شرکت های سرمایه گذاری برای تجاری سازی قرار گرفته است.
وی در مورد حمل و نقل دریایی محصولات پتروشیمی در سال گذشته گفت: در
اوایل سال با مشکلاتی مواجه شدیم اما با خرید کشتی و نیز برنامه ریزی برای استفاده از تمام توان شرکت های داخلی در زمینه حمل و نقل دریایی اکنون این مشکل به طور کامل رفع شده و ناوگان دریایی برای حمل و نقل تقویت شده است.
بیات در مورد بازپس گیری بعضی طرح ها از سرمایه گذاران ناتوان گفت: اجازه نخواهیم داد که طرح ها متوقف بماند و طرح هایی را که با مشکل مواجه هستند به سرمایه گذاران جدید واگذار خواهیم کرد.

شناسه خبری: 26006

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو