مجتمع بندری شهید رجایی بزرگترین پایانه ترانزیتی پنبه آسیای میانه تبدیل می شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26044
ساعت 13:53 سه شنبه 3 ارديبهشت 1392
حمل و نقل یکی از عوامل تجارت و رونق اقتصادی کشورها است. در زمینه تجارت کالا عمدتاً 5 رویه تبادل کالا بین فروشنده و خریدار وجود دارد که شامل صادرات، واردات، ترانزیت، تراشیپ و کاپوتاژ می باشد. ترانزیت رویه ای است که در آن کالا از کشور مبدا با عبور از کشور ثالث به دست خریدار در کشور مقصد می رسد. کشور ایران به واسطه موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و نیز وجود بنادر پیشرفته دارای پتانسیل بسیار زیادی برای امر ترانزیت است . در سالهای اخیر شاهد ترانزیت انواع کالاها از طریق کشور ایران به کشورهای همسایه به ویژه کشورهایCIS بوده ایم . از مهمترین کالاهای ترانزیتی پنبه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویزه اقتصادی، با تکمیل طرح احداث ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی توسط بخش خصوصی در مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس این مجتمع به بزرگترین پایانه ترانزیتی پنبه آسیای میانه تبدیل می شود.
سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در این رابطه گفت: برای ساخت این ایستگاه 15 هکتار محوطه سازی شده و 6 کیلو متر ریل گذاری می شود که تا کنون 3 کیلو متر آن به اتمام رسیده و 3 کیلو متر باقیمانده نیز 40 درصد پیشرفت داشته است.
سید علی استیری اعتبار این طرح را 28 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با بهره برداری از ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس تخلیه و بارگیری واگن های پنبه سرعت گرفته و ظرفیت ترانزیت پنبه در این مجتمع به 800 هزار تن در سال افزایش می یابد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: با تکمیل این ایستگاه ریلی علاوه بر افزایش 3 برابری ترانزیت پنبه ظرفیت ترانزیت مواد معدنی، کانتینری، مازوت، آلومینیوم، کود شیمیایی، فراورده های نفتی و محصولات فله خشک آسیای میانه به مقصد کشورهای آسیای جنوب شرقی و جنوب خلیج فارس افزایش می یابد.
پنبه با سابقه 7 هزار ساله و تولید 13 میلیون عدل در جهان اهمیت زیادی در تولید کالاهای مختلف دارد. مجتمع بندری شهید رجایی در مرکز راهگذر شمال – جنوب یکی از 9 راهگذر ترانزیت بین المللی در دنیاست. اکنون 4 شرکت خصوصی در این بندر در محدوده ای به وسعت 40 هکتار به ترانزیت پنبه اشتغال دارند.

شناسه خبری: 26044

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو