جزيره كيش مكاني امن براي تخم گذاري لاك پشت ها

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26091
ساعت 15:59 يکشنبه 8 ارديبهشت 1392
سواحل مرجاني جزيره زيباي كيش سالانه ميزبان تعداد زيادي از لاك پشت هاي ماده پوزه عقابي براي تخم گذاري است و بدليل ضريب امنيت بالا و حفاظت مستمر اداره محيط زيست كيش، اغلب تخم هاي لاك پشت ها در اين جزيره تبديل به جوجه شده و به دريا بازگردانده مي شوند.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با اجراي طرح حفاظتي لاك پشت ها كه به همت اداره محيط زيست ومعاونت عمراني سازمان منطقه آزاد كيش ، از سال 1385 تا كنون از 84 لانه لاك پشت در جزيره كيش محافظت شده است و امسال نيز تا كنون از ابتداي فصل تخم گذاري لاك پشت ها ، 14لاك پشت در كيش تخم گذاري كرده اند.
محيط بانان سايت حفاظت شده لاك پشت ها براي پيشگيري از تخريب لانه ها در برابر امواج شديد هرساله با دقت، تعدادي از لانه ها را به مكاني امن در ساحل منتقل مي كنند.
فصل تخم گذاري لاك پشت هاي پوزه عقابي از اواخر اسفند تا اواسط خرداد ادامه خواهد داشت و لاك پشت هاي پوزه عقابي در هر فصل به طور ميانگين 3 بار و با فاصله زماني 15 روز تخمگذاري مي كنند. جوجه لاك پشت ها 60 تا هفتاد روزبعد از تخم ها بيرون مي آيند كه با كمك محيط بانان به طرف دريا هدايت مي شوند. لاك پشت هاي پوزه عقابي از جمله گونه هاي جانوري در معرض خطر انقراض هستند كه با توجه به نقش آنها درحفظ سلامت اكوسيستم دريا از جمله مرجانها اهميت ويژه اي داشته و مورد توجه اتحاديه ها و سازمانهاي جهاني مرتبط با حفظ حيات گونه هاي گياهي و جانوري در حال انقراض قرار گرفته اند. در جزيره كيش نيز براساس پايش هاي انجام شده طي پنج سال گذشته هفت هزار و 650 جوجه لاك پشت سالم از تخم خارج و به دريا هدايت شده اند.
جزيره كيش با 92 كيلومتر مربع مساحت ، در فاصله 18 كيلومتري سرزمين اصلي و در آب هاي نيلگون خليج فارس واقع شده است. كه وجود لاك پشت هاي پوزه عقابي و تخم گذاري آنان و همچنين هدايت آنها به دريا يكي از جاذبه هاي اين جزيره زيبا در خليج فارس است. ساكنان و گردشگران علاقمند به محيط زيست هرساله ، براي ديدن مراحل تخم گذاري لاك پشتها ، در فصل تخم گذاري آنها و با هماهنگي محيط بانان از سايت لاك پشت ها ديدن مي كنند.

شناسه خبری: 26091

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟