علامت گذاری بیش از یکصد لاک پشت در سایت حفاظت شده کیش

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26147
ساعت 07:53 يکشنبه 15 ارديبهشت 1392
به زودی صدمین لاک پشت تخم گذار در سایت حفاظت شده کیش علامتگذاری می شود.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از سال 1385 تاکنون که طرح حفاظت از لاک پشت ها در سواحل جنوبی جزیره کیش اجرا می شود هرساله محیط بانان لاک پشت هایی را که برای تخم گذاری به سواحل کیش می آیند شماره گذاری می کنند که تاکنون 98 لاک پشت شماره گذاری شده است و تا فرصت باقی مانده تا اواخر فصل تخم گذاری (نیمه خرداد ) امسال شمار لاک پشت ها از یکصد عدد هم بیشتر خواهد شد.
سرشماری تعداد لاک پشت هاي بالغ , و مقایسه آمار مراجعه لاک پشت ها در هر سال با دوره های قبل به منظور بررسی و بهینه سازی خدمات حفاظتی در سایت جنوبی و حمایت بیشستر از این گونه ارزشمند دریایی مهمترین اهداف اجرای طرح مانیتورینگ و علامتگذاری یا تگ زنی لاک پشت ها در جزیره کیش است.
لازم به ذكر است از ابتدای فصل جدید تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی که از اواخر اسفند سال گذشته آغاز شده است تا کنون16 لانه در طول 800 متر ساحل حفاظت شده جزیره کیش ایجاد شده که در مجموع 1300 عدد تخم لاک پشت در آنها وجود دارد. ازاین تعداد 3 لانه توسط لاک پشت هایی ایجاد شده که در دو سال گذشته علامت گذاری شده بودند و این دومین باری است که به جزیره کیش مراجعه می کنند.
لاک پشت های پوزه عقابی از گونه های جانوران دریایی در حال انقراض است که چند سالی سازمانها و نهادهای بین المللی حافظ محیط زیست برنامه های متعددی را برای حفاظت از این لاک پشت ها اجرا می کنند.
جزیره کیش با 92 کیلومتر مربع مساحت در آبهای نیلگون خلیج فارس قرار دارد و در سالهای اخیر و به کمک طرح های حفاظتی سازمان منطقه آزاد کیش به یکی از امن ترین سواحل برای تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی تبدیل شده است.

شناسه خبری: 26147

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟