بادگیرهای‌ جزیره قشم‌ مرمت می شوند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26239
ساعت 12:41 سه شنبه 24 ارديبهشت 1392
رئیس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم‌ گفت: بادگیرها‌ مهمترین عنصر معماری بومی در جزیره قشم‌ محسوب می‌شوند که در بسیاری از روستاهای این جزیره به چشم می‌خورد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از باشگاه خبرنگاران، عبدالرضا دشتی زاده افزود: مرمت و ساماندهی بادگیرها‌ نه تنها در حفظ عناصر میراث‌فرهنگی با ارزش بوده بلکه به خاطر استفاده کنونی می‌تواند در کمک رسانی به جامعه محلی نیز کار ساز باشد.
دشتی‌زاده تصریح کرد: مرمت و ساماندهی بادگیرها‌ از روستای چاهو‌‌شرقی آغاز شده و تا پایان سال بسیاری از بادگیرهای‌ دیگر روستاهای جزیره قشم‌ مرمت خواهند شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم‌ بیان کرد: تمامی مراحل ساماندهی بادگیر‌ها با مشارکت جامعه محلی و دانش بومی توسط دهیارها‌ و شوراهای روستایی صورت می‌گیرد.
وی اظهار داشت: استفاده از دانش بومی و مشارکت جامعه محلی در ساماندهی محوطه‌های تاریخی باعث افزایش ارتباط عاطفی مردم با سازه و همچنین عملیات ساماندهی نیز بسیار اصولی‌تر انجام خواهد شد.
دشتی‌زاده خاطر نشان کرد: در چند سال اخیر به دلیل زلزله‌های متعدد در کنار آن نبود آموزش به جهت خطر سقوط بسیاری از بادگیرها‌ تخریب شدند این موضوع را می توان با انجام برنامه های فرهنگی برطرف کرد و به نگهداری این بادگیرها‌ کمک کرد.
وی ادامه داد: نکته مهم آنکه در آن سوی کرانه‌های جنوبی خلیج‌فارس کشورهای عربی اقدامات گسترده‌ای در ساماندهی و ثبت در خدمت جهانی بادگیرهایی‌ کردند که سازندگان آن ایرانی هستند.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم‌ بیان کرد: خوشبختانه بسیاری از روستاهای قشم‌ مثل چاهو‌شرقی، لافت‌، دره کوه دارای بادگی‌های متنوعی بوده که می‌تواند از نظر جذب گردشگران و به عنوان اقامتگاه‌هایی روستایی نیز مورد توجه قرار گیرند.

شناسه خبری: 26239

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟