ایجاد هاب جدید پتروشیمی در چابهار، سرخس، لاوان و قشم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26278
ساعت 15:58 سه شنبه 31 ارديبهشت 1392
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی در حال حرکت به سمت ایجاد منطقه های پتروشیمی دیگر، در اقصی نقاط ایران است و از میان گزینه های احتمالی برای احداث هاب های پتروشیمی می توان به چابهار، سرخس، لاوان، قشم و کیش اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، علی یزدانی در چهل و ششمین جلسه هم اندیشی مدیران و روسای این سازمان ضمن تبریک اعیاد در پیش ماه مبارک رجب و سالروز آزاد سازی خرمشهر، گفت: تمام کسانی که زمان آزاد سازی خرمشهر را به خاطر دارند، هیچگاه آن خاطره را از یاد نخواهند برد.
علی یزدانی طمانینه و آرامش عمیق قلبی حضرت امام (ره) در صدور فرمان آزاد سازی خرمشهر را از آرامش آن حضرت در بازپس گیری این شهر مقدس دانست و خاطر نشان کرد: برخی فرماندهان در آغاز باور نداشتند که می شود خرمشهر را آزاد کرد ولی آن آرامش عمیق، قلبهای رزمندگان اسلام را به نور ایمان روشن ساخت و در برابر دشمن به کوههای عظیم و طوفانهای سهمگینی بدل شدند که رویای ماندن در خرمشهر را برای دشمن به خواب آشفته ای بدل کرد.
وی خاطر نشان کرد: با افتتاح 4 طرح اخیر پتروشیمی که در این منطقه توسط ریاست جمهوری انجام شد، ظرفیت منصوبه ی منطقه به 26 میلیون و 500 هزار تن رسید که این میزان حدود 44 درصد ظرفیت کل کشور است.
یزدانی با اشاره به برنامه رسیدن به 126 میلیون تن ظرفیت اسمی پتروشیمی کشور در افق 1404 تصریح کرد: سهم این منطقه 25 درصد خواهد بود و این به معنی توسعه صنعت پتروشیمی در دیگر هاب های پتروشیمی در سالهای آتی است.
وی ادامه داد: ساخت و ساز طرح های جدید بالادستی در ماهشهر تقریبا به نقطه ی انتهایی خود نزدیک می شود و جز چند طرح معدود چون متانول دوم با ظرفیت 1 میلیون و 650 هزار تن در سال، نوع فعالیتهای منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به سمت صنایع میانی و تکمیلی حرکت محسوسی خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان منطقه ویزه اقتصادی پتروشیمی، به برنامه های توسعه ای صنعت پتروشیمی در کشور اشاره کرد و افزود: صنعت پتروشیمی در حال حرکت به سمت ایجاد منطقه های پتروشیمی دیگر، در اقصی نقاط ایران است و از میان گزینه های احتمالی برای احداث هابهای پتروشیمی می توان به چابهار، سرخس، لاوان، قشم و کیش اشاره کرد.
وی گفت: در حال حاضر از بین مناطق یاد شده، مناطق ویژه پتروشیمی چابهار و لاوان به تصویب رسیده اند و احتمالا مناطق سرخس و قشم نیز به عنوان هابهای بعدی صنعت پتروشیمی در کشور خواهند بود.
علی یزدانی در باره میزان صادرات پتروشیمی در سال گذشته اظهار کرد: در سال گذشته علی رغم تحریم های به اصطلاح فلج کننده ی کشورهای غربی، میزان صادرات صنعت پتروشیمی به اقصی نقاط دنیا 11 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده که حدود 37 تا 40 درصد کل صادرات غیر نفتی کشور را تشکیل می دهد. 

شناسه خبری: 26278

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو