تولد بیش از 800 لاک پشت عقابی در ساحل شیب دراز جزیره قشم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26321
ساعت 21:11 چهارشنبه 8 خرداد 1392
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از تولد بیش از 800 بچه لاک پشت عقابی از اول تا هفتم خرداد ماه در ساحل روستای شیب دراز جزیره قشم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سید محمد هاشم داخته با اعلام این خبر گفت: انتظار داریم که تا نیمه تیر ماه که پایان فصل خروج بچه لاک پشت ها از تخم است، افزون بر پنج هزار بچه لاک پشت متولد و راهی دریا شوند.
داخته در تشریح چگونگی تولید مثل لاک پشت های عقابی گفت: 80 درصد از تخم های این لاک پشت ها نطفه دار و رسیده و 20 درصد فاقد نطفه و نارس است، که به طور طبیعی بین 70 تا 75 درصد از تخم های نطفه دار به بچه لاک پشت تبدیل می شوند.
وی ادامه داد: در پروژه ای که مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از سال 81 آغاز کرده است، موفق شده ایم که با مشارکت و همراهی مردم روستای شیب دراز و حمایت دفتر تسهیلات محیط زیست جهانی در امر محافظت شبانه روزی از محیط تخم گذاری لاک پشت ها و استفاده از امکاناتی نظیر سایه بان مشبک برای کاهش دمای خاک، میزان طبیعی تولد لاک پشت ها را به 80 درصد افزایش دهیم.
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم در اشاره به نتیجه این رشد، اضافه کرد: در طبیعت از هر هزار بچه لاک پشت تنها یکی به 35 سالگی، یعنی سن بلوغ و جفت گیری و تولید مثل می رسد که با مراقبت های ما این رقم به 10 در هزار افزایش یافته است.
داخته با ابراز امیدواری به فراهم آمدن امکاناتی برای رصد لاکپشت ها در مسیر گذارشان به کرانه های شمالی و جنوبی خلیج فارس، گفت: در سال های اخیر با حمایت سفارت استرالیا از تعدادی تگ شماره گذاری برای شناسایی لاک پشت ها استفاده کرده ایم و به لطف همین امکان تعدادی از لاک پشت هایی که به تور صیادان اماراتی افتاده اند، نجات یافته اند، اما اقدام دیگرمان شروع مذاکراتی با دفتر تسهیلات محیط زیست سازمان ملل بوده است تا با استفاده از ردیاب های ماهواره ای، مسیر مهاجرت و چراگاه های این جانداران نادر دریایی را شناسایی کنیم.
وی لاک پشت های دریایی را نه تنها در خلیج فارس بلکه در آب های سراسر دنیا با خطر انقراض رو به رو دانست و گفت: در این میان لاک پشت عقابی به سبب جلای فلزی لاک اش نیز شکار می شود.
پنج گونه از هفت گونه لاک پشت دریایی شناخته شده در دنیا، به خلیج فارس وارد می شوند که لاک پشت های سبز و عقابی از آن جمله اند. در این میان بالاترین آمار زادآوری لاک پشت های عقابی در جزیره قشم ثبت شده است.
لاک پشت های عقابی همه ساله از اسفند تا اواخر اردیبهشت برای تخم گذاری به ساحل روستای شیب دراز جزیره قشم می آیند.

شناسه خبری: 26321

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟