در پنج سال گذشته / تولد هفت هزار عدد لاک پشت پوزه عقابی در کیش

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26335
ساعت 21:41 شنبه 11 خرداد 1392
48 جوجه لاک پشت پوزه عقابي در جزيره كيش از تخم بیرون آمدند. با این تعداد، جمعیت لاک پشت های پوزه عقابی در کیش در 5 سال گذشته از مرز 7 هزار عدد گذشت.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، نخستین جوجه لاک پشت های پوزه عقابي متولد شده در سال جاري كه شمار آنها 48 عدد است، ساعت 21 جمعه شب دهم خردادماه جاری در سایت حفاظت شده لاک پشت ها از تخم بیرون آمدند.
این تخم ها متعلق به لاک پشتی است که در بیست و ششم اسفند سال گذشته در ساحل جزیره کیش تخم گذاری کرد و با توجه به اینکه تعداد تخم های لانه 89 عدد است احتمال اینکه در 5 الی 7 روز آینده جوجه لاک پشت های دیگری از این لانه بیرون بیایند وجود دارد.
محیط بانان پس از اینکه جوجه ها از تخم بیرون آمدند ابتدا عملیات بیومتری شامل اندازه گیری طول، عرض و وزن جوجه لاک پشت ها را انجام دادند و سپس جوجه ها را به سمت دریا هدایت کردند.
در سال جاري 17 لاک پشت در سایت حفاظت و مونیتوریگ لاک پشت های تخم گذاري كرده اند و این نخستین لانه ای است که جوجه هایش از تخم بیرون آمدند.
طبق بررسي بعمل آمده مادر این جوجه لاک پشت ها دو سال پیش نیز برای تخم گذاری به جزیره زيباي كيش آمده بود.
اين گزارش مي افزايد محیط بانان برای طرح های تحقیقاتی و کمک به حفاظت لاک پشت ها، هر ساله لاک پشتهای بالغی را که برای تخم گذاری به جزیره کیش می آینده عللامت گذاری می کنند.
گفتنی است با اجراي طرح حفاظتي محيط زيست از سوي سازمان سازمان منطقه آزاد كيش، شمار لاك پشت هاي متولد شده در اين جزيره طي 5 سال گذشته از مرز هفت هزار لاك پشت گذشته است.
تخم گذاری لاک پشت ها و بیرون آمدن جوجه ها از تخم یکی از جاذبه های گردشگری جزیره کیش است و هر ساله دوستداران محیط زیست از ابتدای فصل تخم گذاری لاک پشت ها، علاقمند به پیگیری روند حفاظت از این جانوران بوده و با حضور در سایت لاک پشت ها از نزدیک این وقایع را مشاهده می کنند.
سایت حفاظت و مونیتورینگ لاک پشتها در ساحل جنوبی جزیره کیش واقع شده و ساکنان و گردشگران علاقمند به محیط زیست می توانند از طریق شماره تلفن 07649318265 و هماهنگی با محیط بانان از سایت حفاظت شده لاک پشت ها دیدن کنند.
طرح حفاظت از لاك پشت ها در جزيره كيش، به عنوان منطقه اي مهم در خليج فارس، به همت اداره محيط زيست معاونت عمراني سازمان منطقه آزاد كيش اجرا مي شود.
حفاظت از لاك پشت هاي تخم گذاراز دسترس صيادان غير مجاز، مراقبت از لانه ها و تخم ها در برابر دستبرد افراد سودجو ، محافظت از نوزادان لاك پشتها و هدايت آنها به دريا ، علامت گذاري (تگ زني) و بيومتري لاك پشت هاي ماده كه براي تخم گذاري به سواحل كيش مراجعه مي كنند از مراحل مختلف طرح هاي حفاظت از لاك پشت هاي دريايي درجزيره كيش است.
لاك پشت هاي پوزه عقابي از جمله گونه هاي جانوري در معرض خطر انقراض هستند كه با توجه به نقش آنها درحفظ سلامت اكوسيستم دريا از جمله مرجان ها اهميت ويژه اي داشته و مورد توجه اتحاديه ها و سازمانهاي جهاني مرتبط با حفظ حيات گونه هاي گياهي و جانوري در حال انقراض قرار گرفته اند.

شناسه خبری: 26335

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟