منطقه ویژه اقتصادی سرخس، فرصتی طلایی برای تجارت انرژی است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26595
ساعت 07:08 شنبه 29 تير 1392
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس، وجود منابع عظیم انرژی و همجواری با پایانه بزرگ صادرات و واردات نفت و گاز در افغانستان را فرصتی طلایی برای تجارت انرژی در این منطقه دانست.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، محمد مهدی مروج الشریعه با اشاره به تجهیز سایتی برای ترانزیت ترکیبی (حمل و نقل جاده‌ای و ریلی) در منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: در حال حاضر فراورده‌های سوختی کشور عراق با کامیون و تانکر از طریق جاده وارد منطقه ویژه اقتصادی سرخس می‌شود و از آن جا به مقصد کشورهای آسیای‌ میانه یا شمال افغانستان در حال خارج شدن است.
وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه در شمال افغانستان، پایانه بزرگ صادرات و واردات نفت و گاز در حال شکل‌گیری است، این فرصت طلایی برای منطقه ویژه اقتصادی سرخس و استان است که به موضوع تجارت انرژی بیشتر توجه کند.
این مقام مسئول به سفری که به عسلویه (منطقه ویژه انرژی) برای توسعه در بخش تجارت انرژی و نیز جذب سرمایه‌گذاران انجام شد، اشاره کرد و گفت: تلاش داریم تا بتوانیم سرخس را به یک عسلویه کوچک، که در جوار انرژی آسیای‌ میانه و نیز میادین گازی قرار دارد، تبدیل کنیم.
مروج الشریعه با بیان اینکه این آرزوی دور از انتظاری نیست، افزود: در عسلویه سالی 20 میلیون تن میعانات گازی صادر می‌شود و منطقه سرخس می‌تواند از طریق سوآپ این میعانات از کشور ترکمنستان و صادرات از طریق منطقه ویژه اقتصادی پارس‌جنوبی این ظرفیت را افزایش دهد.
وی در بخش دیگری به ساماندهی صادرات از مرز سرخس در داخل منطقه و نیز حوزه زیرساختها اشاره کرد و یادآور شد: با ساماندهی تانکرهای حمل بار توسط منطقه ویژه اقتصادی سرخس که هر کدام به عنوان تهدیدی برای ساکنین شهر بود، کمک بزرگی در جهت رفع این موانع انجام می‌شود.

شناسه خبری: 26595

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو